Springen naar inhoud

Lange golf of korte golf om in de bergen te communiceren?

• Log in om te kunnen reageren

ad0nis

ad0nis

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2009 - 23:01

Hallo,

Je wil in het gebergte communiceren met mensen die zich aan de andere kant van de berg waarop jij staat bevinden.
Je hebt voor je radiocommunicatie de keuze tussen twee golfbanden: lange golf en korte golf. Wat kies je? verklaar.

Ik zou kiezen voor lange golf, de lange golf gaan diffracteren rond de berg en zo de andere kant geraken, ben ik juist of mis met mijn redenering?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ad0nis

ad0nis

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2009 - 23:26

Mijn redenering rust op het feit dat er diffractie treed wanneer een golf een hindernis aantreft, hoe groter de golflengte is tegenover de hindernis, hoe gemakkelijk de golf het hindernis zal omzeilen en dus de mensen aan de andere kant van de berg bereiken.

Veranderd door ad0nis, 26 augustus 2009 - 23:29

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 augustus 2009 - 23:58

Mijn redenering rust op het feit dat er diffractie treed wanneer een golf een hindernis aantreft, hoe groter de golflengte is tegenover de hindernis, hoe gemakkelijk de golf het hindernis zal omzeilen en dus de mensen aan de andere kant van de berg bereiken.

lange golf heeft een golflengt tot 10km, niet genoeg om rond de meeste bergen te komen (als ik me goed herinner moet de golflengte daarvoor minstens 2 maal zo lang zijn als het obstakel). Ik dacht dat de reden was dat lange golf kaatst op de atmosfeer, en daardoor verder draagt...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Frank P

Frank P

• >25 berichten
  • 58 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2009 - 01:01

Ik weet nu niet wat juist de golflengtes zijn van die communicatiemiddelen, maar ik dacht dat zeker radio-verbinding steeds via satelliet is. Ongeveer loodrecht omhoog dus.

Wat walktie-talkies betreft, daarop kan je dit probleem wel toepassen denk ik.

Escafon

Escafon

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2009 - 09:13

Volgens mij kan allebei, de lange zal volgens mij wel voldoende om de berg heen krullen om nog een waarneembaar signaal op te leveren, de korte gaat zo'n beetje de hele wereld over, doordat hij door de atmosfeer gevangen wordt, ik vraag mij echter wel af of de korte golf ook al aan de andere kant van de berg waarneembaar is, het signaal dat vrijwel recht omhoog gaat zal wel wat moeilijk weerkaatst worden, maar misschien leuk om een bezoek aan zwitserland aan te koppelen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 augustus 2009 - 10:27

Volgens mij kan allebei, de lange zal volgens mij wel voldoende om de berg heen krullen om nog een waarneembaar signaal op te leveren, de korte gaat zo'n beetje de hele wereld over, doordat hij door de atmosfeer gevangen wordt, ik vraag mij echter wel af of de korte golf ook al aan de andere kant van de berg waarneembaar is, het signaal dat vrijwel recht omhoog gaat zal wel wat moeilijk weerkaatst worden, maar misschien leuk om een bezoek aan zwitserland aan te koppelen.

De korte golf gaat de hele wereld over? Dat klopt niet, dan zou het hier vol met radiostations over de hele wereld zijn. De radiostations in Nederland hebben een bereik dat net iets groter is als nederland, afhangende van het vermogen van de zender. Het vermogen van een radiosignaal vermindert met straal tot de derde macht, dit geld voor korte en lange golf.

byte

byte

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2009 - 15:56

Een korte golflengte op HF frequenties wordt weerkaatst op de ionosfeer (1 van de lagen in de atmosfeer) deze weerkaatsen is niet stabiel, de ene keer worden de golven beter weerkaatst dan de andere keer. Dit heeft te maken met de zonnevlekken activiteit op de zon. de frequenties die liggen het bereik van VHF of UHF of nog hoger worden niet langer weerkaatst op de ionosfeer, deze hebben ongeveer een bereik dat gaat tot de horizon (tenminste als er geen objecten tussen staan).

ad0nis

ad0nis

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2009 - 20:45

Bedankt iedereen !

Equations

Equations

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2009 - 18:55

Het vermogen van een radiosignaal vermindert met straal tot de derde macht, dit geld voor korte en lange golf.

Heb je hier een bron voor? Ik dacht namelijk een afname met straal in het kwadraat.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8790 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 november 2009 - 19:38

Het vermogen van een radiosignaal vermindert met straal tot de derde macht, dit geld voor korte en lange golf.

Dat klopt, maar niet altijd...

In principe geldt dit wel voor een signaal dat zich in alle richtingen vrij kant voortplanten, zeg maar uitgezonden door een antenne in de vrije ruimte. Wanneer het signaal echter weerkaatst wordt door zowel de ionosfeer als het aardoppervlak, wordt het in verticale richting niet groter dan de afstand tussen beide. Op lange afstand neemt daarmee de signaalsterkte af met het kwadraat van de afstand.

Overigens is ook dit een nogal simpele voorstelling van zaken gezien die reflecties ook hun verliezen hebben, waarbij het in de praktijk zal uitkomen ergens tussen het kwadraad en de derde macht.

Het moeizame met reflecties is dat ze niet werken voor alle hoeken waarin het signaal de ionosfeer raakt - daardoor is het bijvoorbeeld mogelijk dat een zender op 200 km niet te ontvangen is, maar op 400 km weer wel, op 600 niet, en op 800 opeens wel weer.
Victory through technology

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 november 2009 - 10:19

Ik dacht namelijk een afname met straal in het kwadraat.

Het gaat hier om het signaal uitgestraald door een antenne (die dus globaal neutraal is). Dit signaal wordt uitgestraald door gebruik te maken van een elektrische dipool. Het veld van een elektrische dipool heeft een 1/r^3-verloop, in tegenstelling tot het veld van een elektrische lading. Maar daarna spelen nog effecten mee zoals Benm die opsomt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures