Springen naar inhoud

Amorf en kristallijn

• Log in om te kunnen reageren

isabel89

isabel89

• >25 berichten
  • 77 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2009 - 09:12

Hallo,

Ik weet wat het verschil is tussen deze twee dingen, maar ik zit met een aantal dingen waar ik niet zeker over ben. Het is toch niet zo dat een bepaalde stof voor een deel amorf en voor een deel kristallijn kan zijn? En ik weet dat kristallijn polymorf kan zijn, maar kan amorf dit ook? Ik dacht van niet, want amorfe stoffen hebben geen gerangschikte structuur.
Ik hoop dat iemand kan helpen!

Isabel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Skyliner

Skyliner

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2009 - 11:00

nee, dat is niet mogelijk. Dat zou wel de paradox van de eeuw zijn, een kristallijne stof die amorf is ;)
Het is zo dat stoffen die een geordende structuur hebben, energetisch het stabielst zijn. Amorfe vormen zijn gewoon vormloos en niet gestructureerd omdat ze enorm snel zijn afgekoeld. Waardoor de tijd tot ordening niet mogelijk is. De moleculen zitten dan nog in het wilde weg door elkaar, iets dat chemisch gezien in feite niet gunstig is.

Maar er zijn wél zachtere vormen van kristallijne stoffen, zoals onze meest gebruikte metalen, en die zijn wel buigzamer. maar ze zijn daarom nog niet amorf. Je kan kristallijne structuren allicht wel over laten gaan naar de amorfe vorm, door enorme verhitting (entropie verhoogt, dus de 'kinetische' energie van de moleculen stijgt).

Glas, een perfect voorbeeld, kan amorf zijn bij verhitting en toevoeging van natriumcarbonaat.
Ooit van glasblazers gehoord? :P

hopelijk helpt dit?

isabel89

isabel89

• >25 berichten
  • 77 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2009 - 12:19

Heel erg bedankt, het is gelijk een stuk duidelijker ;)!

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 augustus 2009 - 17:00

Misschien wel duidelijker, maar niet helemaal correct. Polymeren zijn vaak semikristallijn, kristallijne gebiedjes worden er afgewisseld met amorfe. Zo'n stof is dus wel degelijk deels amorf en deels kristallijn.

Het is ook niet zo dat een kristallijne fase per definitie de meest gunstige is. Moleculen met een onrgelmatige structuur kun je niet geordend stapelen zonder ertussen "enorme" lege ruimtes te hebben. Voor die moleculen is het veel gunstiger om ongeordend door elkaar te liggen.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Skyliner

Skyliner

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2009 - 09:30

Zo'n stof is dus wel degelijk deels amorf en deels kristallijn.

Het is ook niet zo dat een kristallijne fase per definitie de meest gunstige is. Moleculen met een onrgelmatige structuur kun je niet geordend stapelen zonder ertussen "enorme" lege ruimtes te hebben. Voor die moleculen is het veel gunstiger om ongeordend door elkaar te liggen.

...en zo leer ik ook wat bij ;)
ik dacht vanuit het concept wanorde (entropie), dat geordend energetisch aantrekkelijker is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures