Wetenschappelijk onderzoek naar "vitaal water"

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Wetenschappelijk onderzoek naar "vitaal water"

Aan de Wageningen Universiteit is een promovendus bezig met de toepassing van zogenaamd "vitaal water" http://www.wetenschapsjournalisten.nl/salp...6820b66501.html

http://www.wb-online.nl/index.php?/krant/a...kel.php?id=1850

Ik ben van mening dat dit soort onderzoeken de integriteit en de reputatie van de universiteit Wageningen en het academisch onderzoek in zijn geheel niet stimuleert maar zelfs beschadigd.

Net als homeopathie valt de vitaal water theorie onder het kopje pseudo-wetenschap en hieraan moet geen onderzoek door een universiteit (welke dan ook) gedaan worden. Dit geld kan veel beter besteed worden.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Berichten: 1.286

Re: Wetenschappelijk onderzoek naar "vitaal water"

Helemaal mee eens. :shock:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wetenschappelijk onderzoek naar "vitaal water"

Een citaat uit dat artikel:

"Zijn promotor prof. Buisman: ‘Misschien blijkt het fenomeen een grote farce, maar misschien is het onderzoek ook een opstapje naar een grotere ontdekking."

Als dat onderzoek echt wetenschappelijk wordt aangepakt dan zal de eerste conclusie er uit komen (naar mijn bescheiden mening).

Berichten: 261

Re: Wetenschappelijk onderzoek naar "vitaal water"

Wel een mening over iets hebben, maar het niet willen onderzoeken ? Is die mening wel gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek ?

Zo krijgen we nooit kennis ("Wetenschap") !

Wie bepaalt er wat een zinnig onderzoek is en hoeveel mag dat kosten ?

We hebben wel geld om nieuwe farmaceutische middelen te onderzoeken (want dat levert veel geld op) maar niet om kruiden geneesmiddelen (dat kun je niet patenteren)

Jullie hebben allemaal aan de kade gestaan toen columbus uitvaarde. Gelukkig was hij eigenwijs.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Wetenschappelijk onderzoek naar "vitaal water"

We hebben wel geld om nieuwe farmaceutische middelen te onderzoeken (want dat levert veel geld op) maar niet om kruiden geneesmiddelen (dat kun je niet patenteren)


Daar ging het helemaal niet over maar wat ik bedoelde te zeggen is dat er nu een toegepast onderzoek loopt naar vitaal water in de milieutechnologie terwijl het fundament "vitaal water" nog helemaal niet juist is onderzocht. Er is nog helemaal geen degelijk bewijs voor de mogelijke werking van vitaal water en daarom zeg ik dat er nog geen reden is om deze toepassing van vitaal water nu al te onderzoeken en honderd duizenden euro's weg te gooien in een bodemloze put.

Onderzoek eerst eens goed of er uberhaupt verschil is tussen vitaal water en "normaal" water.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Berichten: 1.404

Re: Wetenschappelijk onderzoek naar "vitaal water"

Wel een mening over iets hebben, maar het niet willen onderzoeken ? Is die mening wel gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek ?
Michel,

Door fundamenteel onderzoek heeft men momenteel een redelijk beeld hoe de wereld in elkaar zit tot op subatomair nivo. Getuige hiervan de vele technische prestaties van de mensheid : Tv, computers, plastic, synthetische moleculen...

Ook de kennis over water met verwaarloosbare verontreinigingen (en dat is vitaal water) is voldoende bekend om voor meer dan 99% zeker te zijn dat vitaal water niet verschilt van gewoon water.

Om onderzoeksgeld nuttig te besteden zijn er andere domeinen in de geneeskunde waar kans op slagen groter zijn dan in het domein van vitaal water.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Wetenschappelijk onderzoek naar "vitaal water"

Jammer dat er wetenschappelijke onderzoek is dat aantoont dat homeopathie bestaat.

Nader onderzoek en vervolgexperimenten hebben vervolgens nog geen uitkomst kunnen bieden op de vraag of homeopathie daadwerkelijk bestaat.

Moet dit onderzocht worden?

Uiteraard, er is geen enkele reden dit niet te doen (behalve dan misschien een persoonlijke afkeur van 'dat wat vreemd is'.)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Wetenschappelijk onderzoek naar "vitaal water"

Ik ben van mening dat dit soort onderzoeken de integriteit en de reputatie van de universiteit Wageningen en het academisch onderzoek in zijn geheel niet stimuleert maar zelfs beschadigd.


Gelukkig draait de wetenschap niet om het vergaren van een reputatie, maar om het onderzoeken van de realiteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Wetenschappelijk onderzoek naar "vitaal water"

Gelukkig draait de wetenschap niet om het vergaren van een reputatie, maar om het onderzoeken van de realiteit.


Dan weet jij kennelijk niks van de wetenschap van tegenwoordig.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Wetenschappelijk onderzoek naar "vitaal water"

p schreef:Gelukkig draait de wetenschap niet om het vergaren van een reputatie, maar om het onderzoeken van de realiteit.


Dan weet jij kennelijk niks van de wetenschap van tegenwoordig.


Definitie van science:
a method of learning about the physical universe by applying the principles of the scientific method, which includes making empirical observations, proposing hypotheses to explain those observations, and testing those hypotheses in valid and reliable ways; also refers to the organized body of knowledge that results from scientific study.http://www8.nos.noaa.gov/coris_glossary/index.aspx?letter=s

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Wetenschappelijk onderzoek naar "vitaal water"

Het is inderdaad niet echt geschikt voor een universiteit om te onderzoeken, maar ik denk dat het wel een onderzoek waard is, dan niet aan een universiteit. :wink:
huh?

Berichten: 249

Re: Wetenschappelijk onderzoek naar "vitaal water"

The Don schreef:Aan de Wageningen Universiteit is een promovendus bezig met de toepassing van zogenaamd "vitaal water" http://www.wetenschapsjournalisten.nl/salp...6820b66501.html

http://www.wb-online.nl/index.php?/krant/a...kel.php?id=1850

Ik ben van mening dat dit soort onderzoeken de integriteit en de reputatie van de universiteit Wageningen en het academisch onderzoek in zijn geheel niet stimuleert maar zelfs beschadigd.  

Net als homeopathie valt de vitaal water theorie onder het kopje pseudo-wetenschap en hieraan moet geen onderzoek door een universiteit (welke dan ook) gedaan worden. Dit geld kan veel beter besteed worden.
'k geloof niet dat ik het er mee eens kan zijn, zo'n promovendus

zal toch ook het verschil moeten aantonen tussen gewoon water en vitaal water?

'k heb geen universitaire achter grond, maar 'k krijg toch de indruk dat die pseudo wetenschappen op een grote hoop gegooid worden en dan zijn er een x-aantal mensen die de hele rits op validiteit aflopen. (Zou 'k een slechte zaak vinden).

Iem. die dit kan bevestigen of tegen spreken?

Homeo pathie, denk ik altijd aan toevalstreffers bij overgevoelige en aan placebo effecten.

Vooral, voor zover ik daarvan wat opgevangen heb, wanneer het gaat over werkende delen die dan zéééééér klein zijn.

Komt ook nog het geheugen van water bij kijken, krijg ik toch een zweverig gevoel bij temeer wanneer dit één van de redenen zou zijn waarom iets zou werken.

Werkzaamheid over een bestanddeel dat erg klein is, is natuurlijk hard gelach. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Wetenschappelijk onderzoek naar "vitaal water"

Jammer dat er wetenschappelijke onderzoek is dat aantoont dat homeopathie bestaat.
???

Dat weet je meer dan ons...en het gaat niet over homeopathie maar over vitaal water.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Wetenschappelijk onderzoek naar "vitaal water"

Bart schreef:
p schreef:Gelukkig draait de wetenschap niet om het vergaren van een reputatie, maar om het onderzoeken van de realiteit.


Dan weet jij kennelijk niks van de wetenschap van tegenwoordig.


Definitie van science:
a method of learning about the physical universe by applying the principles of the scientific method, which includes making empirical observations, proposing hypotheses to explain those observations, and testing those hypotheses in valid and reliable ways; also refers to the organized body of knowledge that results from scientific study.http://www8.nos.noaa.gov/coris_glossary/index.aspx?letter=s


Wat zijn dit nou weer voor argumenten? Kunnen we het wel ontopic houden en niet gelijk de hele wetenschap an sich behandelen?
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Wetenschappelijk onderzoek naar "vitaal water"

Om onderzoeksgeld nuttig te besteden zijn er andere domeinen in de geneeskunde waar kans op slagen groter zijn dan in het domein van vitaal water.


Het huidige onderzoek richt zich op de behandeling van afvalwater en de afbraak van toxische stoffen. Veel met geneeskunde heeft dit niet te maken maar ik ben het volledig eens dat het geld wat hiermee gemoeid is veel beter kan worden besteed. Ik ben trouwens wel benieuwd wie of welk bedrijf dit onderzoek financiert...
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Reageer