Springen naar inhoud

[chemie] osmose probleem

• Log in om te kunnen reageren

Skyliner

Skyliner

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2009 - 10:14

Hallo,

ik ben momenteel bezig met zaken die betrekking hebben op alles wat met osmotische, colloïdale en colligatieve eigenschappen te maken hebben. Wat ik zeer spijtig vind, is dat er een totaal gebrek aan formules gegeven is in het hoofdstuk, om de oefeningen goed op te lossen.
Alsof je dat allemaal uit het hoofd moet kennen. Nu, het kan ook zijn dat mijn kennis niet ver genoeg reikt om het verband te zien tussen wat gegeven is, en de weinige formules.

voorbeeldje: Indien de oplossing in de cellen van een boom ongeveer 0,1M meer geconcentreerd is dan de vloeistof in de omgeving, hoe hoog kan water dan stijgen? extra gegeven: een waterkolom van 10m levert een druk van 1kg/cm2

het antwoord is 25,2m. Tja, en de formule: Posm (osmotische druk) = i MRT

Als ik er even over nadenk, blijkt het om dimensie analyse te gaan. volgensmij moet je denken aan het feit dat je eenheden op talrijke andere manieren kan schrijven, zoals bvb. de gasconstante niet alleen in J/K.mol wordt uitgedrukt, maar ook in L.atm/K.mol

zou het daarmee te maken hebben?
en weet iemand hoe je de druk dan best nog schrijft?

alvast aan iedereen bedankt! ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 augustus 2009 - 14:41

Je moet ALTIJD bij IEDERE formule met CONSISTENTE eenheden werken. Dit vraagstuk is daar geen uitzondering op.

Als je werkt met R = .... L.atm/K.mol dan is het duidelijk dat de berekende osmotische druk in atm zal zijn.

Tja, en de formule: Posm (osmotische druk) = i MRT

Ik weet niet wat je met i en M bedoelt en bovendien gaat het hier om het verschil in osmotische druk t.g.v. een verschil in concentratie,
dus: ΔPosm = Δc.R.T
waarin Δc = concentratieverschil
Hydrogen economy is a Hype.

Skyliner

Skyliner

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2009 - 15:19

Wel, de parameter 'i' is de Van 't Hoff factor, die rekening houdt met het feit dat sommige stoffen (zoals NaCl) in oplossing tot tweemaal zoveel deeltjes aanleiding geven ( Na+ + Cl- = natriumchloride gedissocieerd in twee deeltjes dus i = 2). Bij glucose is dat bvb 1.

De M staat gewoon voor de concentratie, maar ik denk dan eerder is osmolaliteit (mol/kg oplossing)

ik zal er werk van maken en ze nogmaals proberen op te lossen.

bedankt voor de tip!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures