Leuke proef met vetzuren en vetten.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Leuke proef met vetzuren en vetten.

Voor mijn stage bij de VARA ben ik op dit moment bezig met een item over een afslankmiddel wat de enzymen remt die vetten in je vertering omzet in opneembare vetzuren. Dit zogenaamde lipase knipt multi gliceriden in een simpel vetzuur zodat het op te nemen is.

Nu wil ik dat op een leuke manier demonstreren. Dus het liefst zou ik wat vet of olie nemen, daar die enzymen bij willen gooien zodat er vetzuren gemaakt worden. Weet iemand of je dat op een visuele manier kan laten zien? Ik neem aan dat vetzuren er hetzelfde uitzien, of vergis ik mij daar in, het smeltpunt zal wel veranderen, dus misschien kan ik van vast naar vloeibaar gaan oid. Of is iets met een kleur indicator te doen?

Dus opzet: Ik heb vet, ik gooi er enzymen bij en de kleur of fase verandert wat aangeeft dat we vetzuren hebben.

Ik ben gewoon op zoek naar goede ideeen, kweet nog niet of het gebruikt gaat worden, maar het zou wel heel erg fijn zijn als ik vandaag iets heb.

Bedankt!
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Leuke proef met vetzuren en vetten.

Analoog aan biodiesel denk ik dat een mengsel onverzadigde vetzuren heel wat vloeibaarder zal zijn dan het de olie waar je mee begonnen bent. Bij biodiesel heb je methyl esters van de vetzuren, maar zo'n groot verschil met vrije zuren qua macroscopisch uitzicht is er dan niet meer.

Als je met vet begint weet ik niet wat je zult zien gebeuren. Veel verzadigde vetzuren zijn immers vast en niet vloeibaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Leuke proef met vetzuren en vetten.

Ik zat te denken, als vet wordt afgebroken tot vetzuren dan verlaagt neem ik aan de ph. Dus een indicator erbij?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Leuke proef met vetzuren en vetten.

Hangt ervan af hoe je enzymen reageren op pH veranderingen.

Berichten: 12.262

Re: Leuke proef met vetzuren en vetten.

Zou dat een merkbare pH daling geven? Vetzuren die je verkrijgt uit plantaardige of dierlijke bron zijn meestal behoorlijk lange ketens, en als zodanig nauwelijks oplosbaar in water.

Wat echter wel heel goed oplost is het restant van het splitsen van triglyceriden: glycerol. Wellicht is er wel een reactie te maken die glycerol nodig heeft om bijv een verkleuring te geven.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Leuke proef met vetzuren en vetten.

Een andere mogelijkheid is spectroscopie, maar daar heb je natuurlijk wel de apparatuur voor nodig en het is niet echt al te spectaculair.

Je kunt eens met een indicator proberen of, als de oplosbaarheid het probleem is, een ander solvent gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Leuke proef met vetzuren en vetten.

Moet het met enzymen? De simpelste truc is dat je vetten niet oplosbaar zijn in water, maar dat er na verzeping (met natronloog bijvoorbeeld) vetzuren (of liever:vetzuuresten) ontstaan die wél oplossen, onder de vorming van micellen.

Deze micellen (zeep) kun je ook gebruiken om bepaalde in water ononoplosbare kleurstoffen tóch op te laten lossen.

Ik neem aan dat je graag enzymen wil gebruiken om de reactie die in de darmen plaatsvindt inzichtelijk te maken. Wat je dan zou kunnen doen is twee bekertjes gebruiken. Aan de een ervan voeg je enzymen toe en een geschikte buffer, zodat de vetten worden afgebroken. Daarna voeg je aan beide loog toe. Hierbij ontstaan in het geval van vetzuren de vetzuurresten en dus micellen, en dus zeep (ik verwacht dat je het ook kunt zien schuimen). In het geval van vet gebeurt er in eerste instantie helemaal niets; de verzeping is een langzame reactie.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer