Percentage standaardafwijking van het gemiddelde

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Percentage standaardafwijking van het gemiddelde

misschien een wat stomme vraag maar wat kun je of weet je als je het percentage standaardafwijking van het gemiddelde neemt? dus: st.afw./gem*100

Wat is de benaming voor dit percentage?

Is dit nuttige informatie?

bvd

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Percentage standaardafwijking van het gemiddelde

Als je de standaardafwijking deelt door het gemiddelde krijg je een zogenaamde variatiecoëfficiënt. Als je dit met 100 vermenigvuldigt krijg je inderdaad de standaardafwijking als percentage van het gemiddelde. Merk overigens op dat de variatiecoëfficiënt geen betekenis heeft in het geval van een standaard normale verdeling.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Percentage standaardafwijking van het gemiddelde

En als je gemiddelde nu eens toevallig 0 is van een aantal discrete steekproefwaarden, hoe ga je dan de VC (variatiecoëfficiënt) berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Percentage standaardafwijking van het gemiddelde

Niet. Sowieso is dit begrip voor kleine gemiddeldes (dicht bij nul) niet zo bruikbaar. Wikipedia:
When the mean value is near zero, the coefficient of variation is sensitive to small changes in the mean, limiting its usefulness.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 2

Re: Percentage standaardafwijking van het gemiddelde

Dank voor jullie antwoorden.

Wat denken jullie van de volgende statistiek?:

Ik heb een aantal steekproeven (24 per variabele waterdruk) van een irrigatieslang (ondergronds) genomen. Ik heb dus de wateruitgifte van 24 emitters bij verschillende waterdrukken gemeten. Bij een hogere waterdruk is de wateruitgifte meer uniform gebleken. Nu wil ik berekenen wat voor variatie in wateruitgifte per m2 (10 random emitters) ik kan verwachten. Het is te verwachten dat deze minder is dan de sample van 24 omdat er een paar uitschieters zijn.

Ik heb 1000 X 10 trekkingen gedaan en som genomen van deze tien trekkingen en daar vervolgens de variatiecoëfficiënt tussen berekend. Is deze statistiek correct? Kan ik dan deze variatiecoëfficiënt gebruiken om de data te vergelijken?

bvd

Reageer