Springen naar inhoud

[mechanica] pin in staaf volgt cirkelbeweging

• Log in om te kunnen reageren

HosteDenis

HosteDenis

• >250 berichten
  • 689 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2009 - 19:08

De staaf AB roteert in een verticaal vlak rond zijn uiteinde A (links in de cirkel) met hoeksnelheid ω = 3 rad/s. De puntmassa C (in snijpunt cirkel en staaf) glijdt tegelijkertijd over de staaf en over de cirkelvormige geleiding met straal R = 20cm. Bepaal de absolute snelheid van C op het ogenblik dat θ = 60.

mathieu3jj5.gif

Het enige dat ik totnutoe vond, is dat 2 zijden 20cm = 0,2m zijn, en dus 2 hoeken 60, waaruit volgt dat de derde hoek ook 60 is, en dus de derde zijde ook 0,2m.

Het plaatje komt van internet, en heeft op zich niets met de oefening te maken, maar komt wel zeer handig uit (hoeken zijn ook 60, blauwe lijnstuk is absolute snelheid, rood is sleepsnelheid en groen de relatieve snelheid).
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

HosteDenis

HosteDenis

• >250 berichten
  • 689 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2009 - 19:18

De absolute snelheid (en die zoeken we) is gelijk aan LaTeX volgens de eenparige cirkelvormige beweging...

R en θ weten we. Maar ik denk niet dat ik dezelfde hoeksnelheid mag nemen als die waarmee de staaf ronddraait. Hoe zet ik de een om in de ander?

Verder kan ik ook de sleepsnelheid berekenen (rode vector), die is gelijk aan 0,20m * 3rad/s = 0,60m/s.

Denis

Veranderd door HosteDenis, 27 augustus 2009 - 19:21

HosteDenis

HosteDenis

• >250 berichten
  • 689 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2009 - 19:30

Gevonden, sorry voor het storen. Ik zocht de oplossing op de verkeerde plaats... Ik moet helemaal de sleepsnelheid of relatieve snelheid niet proberen te berekenen.

De absolute snelheid kan rechtstreeks berekent worden. Als de staaf ronddraait met een hoeksnelheid 3 rad/s, dan draait de cirkelstraal en dus punt C rond met een hoeksnelheid 6 rad/s, want de hoek die de cirkelstraal maakt met de positieve x-as is 2theta, dus tweemaal zo groot als de hoek die de staaf maakt met de positieve x-as.

Denis

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures