Hoe totale alkaliniteit verlagen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Hoe totale alkaliniteit verlagen

Hallo,

ondanks een pH van het boorputwater van 6.8 (we hebben geen leidingwater), slaag ik er niet in de pH van mijn zwembadwater stabiel te houden rond 7.2; de pH stijgt steeds opnieuw zodat ik door toevoeging van HCl moet verlagen. Een te lage Totale Alkaliniteit kon volgens mijn opzoekingswerk de oorzaak zijn. De test gaf een TA van 40ppm; inderdaad te laag dus.

Ik zou, volgens verschillende internetbronnen, natriumbicarbonaat (NaHCO3) moeten toevoegen tot de TA tussen 80-120ppm is. Probleem is dat op Bali waar ik woon, geen enkele zwembadwinkel/grootwarenhuis van dit product gehoord heeft...

Weet iemand een alternatief, zeer courant product, dat het zelfde effect heeft als NaHCO3?

Natriumcarbonaat (Na2CO3) is beschikbaar maar wordt gebruikt om de pH te verhogen indien nodig, dus dat lijkt me niet bepaald de juiste tactiek.

Bij voorbaat dank voor werkbare suggesties.

Dirk Weemaes

http://www.sabandari.com

Berichten: 4

Re: Hoe totale alkaliniteit verlagen

Bijkomende informatie bij mijn vraag:
  1. ik vergat te vermelden het zwembad is voorzien van een ionisator die koper- en zilverionen aan het water toevoegt om zo het chloorgebruik tot een minimum te kunnen beperken;
  2. het zwembad bevat 120m³ water;
  3. wat de zaak extra moeilijk maakt (voor mij dan ;) ) is dat het putwater een TA heeft van 150ppm. Dit heb ik pas vandaag getest.
Wat is het verschil tussen het putwater en het zwembadwater?

toevoeging van:
  • zilver ionen
  • koper ionen
  • af en toe chloor (laatste keer 1 week geleden 1 kg granulaat; meting vandaag 0.3 ppm)
  • af en toe HCl (laatste keer 1 liter, ong. één week geleden)
Kunnen de zilver en koperionen reageren met de stoffen die de TA bepalen en op die manier de TA laten dalen?

Berichten: 1.379

Re: Hoe totale alkaliniteit verlagen

De vraag is wanneer het zwembad gebouwd is. Wanneer het water in kontakt is met vrij nieuw beton kan de pH voortdurend blijven stijgen door de aanwezigheid van calciumhydroxyde in het materiaal. Uiteindelijk zal door CO2 opname uit de lucht aan deze pH-stijging wel een eind komen. Heeft U de bouwgegevens van het bad nog bewaard?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 4

Re: Hoe totale alkaliniteit verlagen

@hzeil

dank voor uw antwoord.

Het zwembad is circa twee jaar geleden aangelegd.

Ik ben nu bezig met het toevoegen van Calciumbicarbonaat (2.4 kg elke 4 dagen) en de Totale Alkaliniteit is intussen gestegen van 30 naar 50 ppm.

De pH blijft stijgen ingeval ik niet ingrijp met HCl.

Hopelijk is het een kwestie van tijd.

Beste groet,

dirk weemaes

-knip, geen reclame op WSF aub-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hoe totale alkaliniteit verlagen

Natriumwaterstofcarbonaat (natriumbicarbonaat, dubbelkoolzure soda) is overigens ook bekend als zuiveringszout (sodium bicarbonate, sodium hydrogen carbonate, baking soda in het Engels).

Niet verwarren met bakpoeder overigens, daar zit ook zetmeel in en dat wil je niet in het zwembad hebben vermoed ik.

Effectief ben je nu bezig het water te bufferen, zie ook hier voor een uitleg van het bicarbonaat buffer systeem.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer