[scheikunde] berekenen van ph

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

[scheikunde] berekenen van ph

Hey,

dit is de opgave:

Bereken de pH van 0,1 M NaAc met pKa = 4,76

NaAc is een zout afkomstig van een sterke base (NaOH) en een zwak zuur (HAc) en reageert dus zwak basisch
\(pH = \frac{1}{2}pK_a + \frac{1}{2}log C_{base} + 7\)
het is nu precies die middelste term die ik niet snap.. met die log.. hoe kom ik aan die C_base?

thx!

Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [scheikunde] berekenen van ph

en als je je Ka waarde gegeven krijgt.. hoe moet je dan daaruit die pKa waarde uit berekenen?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: [scheikunde] berekenen van ph

en als je je Ka waarde gegeven krijgt.. hoe moet je dan daaruit die pKa waarde uit berekenen?
Hoe groter je Ka waarde is, hoe kleiner de pKa zal zijn.

De relatie tussen deze twee parameters is: pKa = -log (Ka)

De logaritme in de formule, geeft ons gewoon kleinere getallen die minder ver uiteen liggen dan de Ka waarden. 't is gewoon handiger.

En over de eerste vraag: NaAc zal in waterige oplossing dissociëren in Na+ + Ac- , maw. Ac- is een zwakke base. Je kan dat weten, als je bvb een tabel ter hande hebt, waar je de pKa waarden leest. De concentratie die je dus nodig hebt in de formule, is?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] berekenen van ph

@Ray: Het lijkt me verstandig als je eerst de stof over zuren en basen goed doorneemt. Zomaar een formule invullen heeft nooit zin.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer