Maansteen rijksmuseum is nep

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 347

Maansteen rijksmuseum is nep

AMSTERDAM - De maansteen die al jaren in het Rijksmuseum ligt, blijkt nep te zijn. Geologen van de Vrije Universiteit hebben het gesteente onderzocht en stellen dat het niet meer is dan een stukje versteend hout.


Oud-premier Drees ontving uit handen van de Amerikaanse ambassadeur Middendorf het stukje steen, wegens het bezoek van de astronauten van de Apollo 11 aan Nederland. Zij waren in '69 de eerste mensen die op de maan landden, meldt NOS.


Het Amsterdamse museum heeft het 'kostbare' gesteente destijds voor 100 duizend gulden laten verzekeren. Nu blijkt dat het om een stukje versteend hout gaat, is het niet meer waard dan 50 euro.


Maansteen Rijksmuseum nep

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Maansteen rijksmuseum is nep

Dan mag het museum niet klagen, 50 euro voor een stukje hout...
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Maansteen rijksmuseum is nep

Tenzij het versteend hout van een maanboom is.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Maansteen rijksmuseum is nep

touche

Berichten: 12.262

Re: Maansteen rijksmuseum is nep

Toch wel een raar verhaal, ook dat ze er nu pas zijn achtergekomen.


Wat ik me dan toch afvraag: Zou die diplomaat destijds al een stukje waardeloos steen hebben gegeven als presentje, of zou het nadien verwisseld zijn, wellicht door een medewerker van het museum oid?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Maansteen rijksmuseum is nep

Benm schreef:Toch wel een raar verhaal, ook dat ze er nu pas zijn achtergekomen.


Wat ik me dan toch afvraag: Zou die diplomaat destijds al een stukje waardeloos steen hebben gegeven als presentje, of zou het nadien verwisseld zijn, wellicht door een medewerker van het museum oid?

In de comments bij het artikel zij iemand dat het onofficieel al bekend was dat de steen nep was, maar uit oog voor diplomatieke problemen geheim werd gehouden. Pas nu de verzekering een certificaat van echtheid eist zou het uit de doofpot komen. Maar of het waar is?

Berichten: 17

Re: Maansteen rijksmuseum is nep

Dan mag het museum niet klagen, 50 euro voor een stukje hout...

Het stukje hout waarmee de amerikanen probeerden te beweren dat het maansteen was,

kan dit geen waardevol voorwerp zijn op ebay?


Volgens mij kunnen ze hier meer dan 50 euro uit halen hoor
Wat wil bijna iedereen worden, maar niemand zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Maansteen rijksmuseum is nep

the stig schreef:Het stukje hout waarmee de amerikanen probeerden te beweren dat het maansteen was,

kan dit geen waardevol voorwerp zijn op ebay?


Volgens mij kunnen ze hier meer dan 50 euro uit halen hoor

Mensen die van prullaria houden heb je altijd natuurlijk. Een haar kost niets (men neme een pincet...), maar is het een haar van Elvis Presley dan leggen sommigen daar zo een paar duizend euro's voor neer.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Maansteen rijksmuseum is nep

the stig schreef:Het stukje hout waarmee de amerikanen probeerden te beweren dat het maansteen was,

kan dit geen waardevol voorwerp zijn op ebay?


Volgens mij kunnen ze hier meer dan 50 euro uit halen hoor

Ik denk het ook :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Maansteen rijksmuseum is nep


Reageer