Springen naar inhoud

Welk soort licht geeft een led?

• Log in om te kunnen reageren

Erelce

Erelce

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2009 - 12:54

is het uitgestraalde licht van bv. een rode- of groene LED monochromatisch?
Doe eerst wat je kunt. Doe dan wat mogelijk is. Opeens zul je dan het onmogelijke doen.(ThadŽus Judas).

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3053 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 augustus 2009 - 14:12

Niet zuiver monochromatisch, maar de spectrale bandbreedte is klein. Zie hier een grafiek van de spectra.

Erelce

Erelce

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2009 - 15:39

Zou het dus mogelijk zijn om interferentie patronen op te wekken met 2 LED's ?
Hoe kan dit gedaan worden zodat het zichtbaar ( evt. door een oculair ) wordt ?

Veranderd door Erelce, 28 augustus 2009 - 15:41

Doe eerst wat je kunt. Doe dan wat mogelijk is. Opeens zul je dan het onmogelijke doen.(ThadŽus Judas).

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 augustus 2009 - 16:38

Met een michelson morley opstelling bijvoorbeeld, maar ik weet niet of een led bron wel coherent is (de zelfde fase)

Je kunt trouwens met alles 'interferentie' opwekken, denk maar aan newton-ringen.

(Neem een gladde spielge, en een glad stukje glas, zorg dat alles erg schoon is, dan druk het glas tegen de spiegel aan, je zult ringen zien daar waar de spiegel het glas niet raakt, door een vuiltje ofzo)

Erelce

Erelce

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2009 - 18:29

...
(Neem een gladde spiegel, en een glad stukje glas, zorg dat alles erg schoon is, dan druk het glas tegen de spiegel aan, je zult ringen zien daar waar de spiegel het glas niet raakt, door een vuiltje ofzo)
...

Bedankt, deze proef zal ik zeker nog eens doen.

Maar voor mijn proef moet ik kunnen 2 lichtbronnen laten interfereren ( of zouden laserdioden beter zijn? ).

Veranderd door Erelce, 28 augustus 2009 - 18:30

Rude

Rude

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2009 - 09:11

newton ringen kun je zelfs nog makkelijker krijgen als je bijvoorbeeld twee overhead-sheets bovenop elkaar legt. er is altijd wel een plekje waar er een beetje lucht tussen zit en voila ;) hoef je ze niet eens bijzonder schoon voor te maken.

En met LEDs kun je inderdaad wel een interferentiepatroon krijgen, zelfs met gloeilampen kan het nog :P iedere lichtbron heeft een bepaalde coherentielengte, alleen de gloeilamp heeft een heel kleine coherentielengte, dus is het ontzettend moeilijk om interferentie te maken.

@Erelce: moet je _twee aparte bronnen_ gebruiken?! succes ;) het meeste kans heb je als je laserdiodes gebruikt inderdaad, want daarvan is de cohrenetielengte vele malen hoger dan van een led. nog beter zou zijn als je HeNe-lasers gebruikt, die zijn uitermate geschikt om interferentie mee te maken.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero
Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger
Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Erelce

Erelce

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2009 - 15:54

bedankt, (nog een puzzelstukje erbij.)

Rude

Rude

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2009 - 09:55

zorg trouwens wel dat je de polarisatie van de twee bronnen gelijk hebt, anders krijg je nooit interferentie te zien. zeker niet van 2 verschillende bronnen.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero
Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger
Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Erelce

Erelce

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2009 - 14:05

Ok, ik weet genoeg om te beginnen experimenteren. De rest zoek ik wel op Internet.
Ik ben er mij van bewust dat het niet eenvoudig zal zijn, maar hopelijk lukt het en kan ik het dan eens laten zien.

Erelce

Erelce

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2009 - 14:28

Als ik het goed begrijp hebben golven met een te kleine coherentie minder kans om met elkaar te interfereren.
Hier een voorbeeld van 1 golf waarbij slechts een klein pakketje coherent is.

Geplaatste afbeelding

Veranderd door Erelce, 30 augustus 2009 - 14:29

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures