Stroming van een vloeistof

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Stroming van een vloeistof

Ik ben op zoek naar enkele termen/ formules die mij verder kunnen helpen met het volgende vraagstuk:

Hoe groot moet een opening in een gesloten cilinder minimaal zijn voordat een bepaalde vloeistof (bijvoorbeeld water) eruit stroomt. VOORBEELD: Als men water omhoog zuigt in een rietje, en dan de bovenkant afgesloten houdt, dan stroomt het water niet uit het rietje. Hoe dik moet het rietje zijn voordat dit wel gebeurt?

Het ontbreekt mij aan een aantal termen waarmee ik kan zoeken op het internet. Wie kan me helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Stroming van een vloeistof

De oppervlaktespanning van de vloeistof zorgt ervoor dat hij niet weer direct wegstroomt. Door deze spanning kan lucht van onderen niet in het rietje komen, wat je wel zou verwachten omdat vloeistoffen veel zwaarder zijn. Hoe groot die spanning is zal ik nauw verband staan met de maximale breedte van je rietje voordat hij leegloopt.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Stroming van een vloeistof

Ik denk dat je wel wat meer gegevens nodig hebt dan enkel de diameter van de buis. Zo moet je ook rekening houden met het drukverschil (zonder drukverschil kunnen fluïda niet bewegen), viscositeit van je vloeistof (water),...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Stroming van een vloeistof

woutrrr schreef:Ik ben op zoek naar enkele termen/ formules die mij verder kunnen helpen met het volgende vraagstuk:

Hoe groot moet een opening in een gesloten cilinder minimaal zijn voordat een bepaalde vloeistof (bijvoorbeeld water) eruit stroomt. VOORBEELD: Als men water omhoog zuigt in een rietje, en dan de bovenkant afgesloten houdt, dan stroomt het water niet uit het rietje. Hoe dik moet het rietje zijn voordat dit wel gebeurt?

Het ontbreekt mij aan een aantal termen waarmee ik kan zoeken op het internet. Wie kan me helpen?
De dikte van het rietje speelt geen rol alleen de hoogte van het water in het rietje speelt een rol. Als de plaats boven water vacuum is dan houdt een normale atmosferische druk een waterkolom van 10,33m in evenwicht onafhankelijk diameter rietje (niet te dun anders capillaire opstijging).

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtdruk
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Stroming van een vloeistof

Het ontbreekt mij aan een aantal termen waarmee ik kan zoeken op het internet. Wie kan me helpen?
Zie hier:

http://en.wikipedia.org/wiki/Drop_(liquid)#Pendant_drop_test

Reageer