In welk tijdperk leven we

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1.286

In welk tijdperk leven we

We leefden in de stenen, kopere, bronze en ijzertijdperk. Tussen de 19e en 21ste eeuw leefden we in het olietijdperk. In de 20ste eeuw leefden we in het atoom- en ruimte tijdperk. In welke tijdperk leven we nu in feite?

Berichten: 126

Re: In welk tijdperk leven we

We leefden in de stenen, kopere, bronze en ijzertijdperk. Tussen de 19e en 21ste eeuw leefden we in het olietijdperk. In de 20ste eeuw leefden we in het atoom- en ruimte tijdperk. In welke tijdperk leven we nu in feite?


Het TV-tijdperk. :wink:

Berichten: 226

Re: In welk tijdperk leven we

In het afbraaktijdperk.

Berichten: 80

Re: In welk tijdperk leven we

In het afbraaktijdperk.
^^ agree

Het terreurtijdperk

Gebruikersavatar
Berichten: 151

Re: In welk tijdperk leven we

of het bushtijdperk.

nee heb eigenlijk geen flauw idee.

misschien:

moderne tijdperk

technische tijdperk
Schaken is een sport om de hersens te kraken en de dag door te komen.

Soms echter kraken de hersens niet en kan de dag beter snel voorbij gaan.

Re: In welk tijdperk leven we

In welke tijdperk leven we nu in feite?
Het computertijdperk.

Berichten: 26

Re: In welk tijdperk leven we

het nano-genetisch tijdperk :shock:

Ik denk dat "vooruitgang" zich steeds sneller zichzelf inhaalt, vroeger deed men honderden jaren vooraleer een nieuw tijdperk (natuurlijk kunnen we dat achteraf makkelijk zeggen, kijk een bronzen tijdperk, mogelijks zegt men binnen 1000 jaar, kijk hoe primitief , dat was het eerste computertijdperk ofzo)

Feitelijk is het een te simplistisch concept , dat tijdperken-noemen, t is maar wat je als maatstaf neemt en dat is toch maar iets subjectief in the end, zeker nu met onze chaotische ontwikkeling op zovele domeinen...

Berichten: 187

Re: In welk tijdperk leven we

digitaal-tijdperk ofzo? we digitaliseren nu zoveel dat er vrijwel niets meer 'analoog' over is :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: In welk tijdperk leven we

De regel is dat men alleen een naam aan het tijdperk geeft, als het al een beetje oud is. De term 'eigen tijdperk' is mij ook bij gebleven van school.

Technologisch gezien is het de halfgeleider tijdperk.

Politiek gezien is het de globaliserings tijdperk.

Of het olietijdperk (loopt op zijn eind)

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: In welk tijdperk leven we

Het angst-tijdperk, iedereen is overal bang voor.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Re: In welk tijdperk leven we

In de digital age

Of het postmoderne tijdperk...

Of "de nieuwste tijd"

Kies maar een leuke uit. :shock:

Ik denk dat we een paar honderd jaar later moeten zijn voor een goede benaming.

Ik geloof dat we volgens geschiedwetenschappelijke benamingen in IM II zitten.

Ben helaas vergeten wat het moet betekenen ;) (wie kan me helpen?). I staat voor industrial.

Is een andere indeling dan gebruikelijk is. Daar heb je maar een paar tijd vakken. De periode voor de neolitische revolutie, de periode zelf en het industriele tijdperk.

prehistorie, AM I (oudheid), AM II (middeleeuwen), (soms PI, wat pre idustriele tijdperk is), IM I (1780-1920) en IM II (1920-heden)

Kort gezegd heb je dus maar drie perdioden, de periode van voor AM (ik geloof dat dit gewoon pre-historie genoemd word?), AM en IM.

Meer heb ik helaas niet terug kunnen vinden.

Deze andere indeling is tot stand gekomen omdat onze bekende indeling alleen van toepassing is op de west europese samenleving en de data waarop de indeling gebaseerd zijn totaal geen enkele samenhang hebben.

Berichten: 1.286

Re: In welk tijdperk leven we

Het valt mij op dat er diverse tijdperken zijn die in een tijdperk voorkomen, "het moderne hedendaagse menselijke tijdperk". Vanaf het stenen tijdperk, van een jaartje of .... tot heden, kan volgens mij geen difinitieve tijdperk geven. Op archealogisch gebied zal men zich gaan bezighouden met het plastieke tijdperk, of dit ook zo is, tijd zal het leren.

Re: In welk tijdperk leven we

Onze indeling is zowizo belachelijk...

Pre-historie... oké...

Oudheid. Joepie, hier begint de (geschreven) geschiedenis.

begint in 4700 v.Chr. dus.

Toch grappig, dat de prehistorie bij de Azteken pas eindigd als de Spanjaarden binnen gaan wandelen... kritiekpunt 1 dus...

Middeleeuwen:

476, de val van het Romeinse rijk, correctie, val van het West Romeinse rijk. Kwamen de Chinezen, de arabieren etc etc etc ook toen toevallig in een "middeleeuwen" terrecht? Nee, er is alleen wat chaos op sommige plekken en continentaal gezien in Europa. Kritiekpunt 2.

Einde in 1450. Waarom dan??? Iets als "renaissance" dus.

Totaal geen samenhang in dus. Een val van een rijk tot een vaag te dateren maatschappelijke verandering... right... Kritiekpunt 3

Dan heb je nog zoiets als

nieuwe geschiedenis (1450 - 1780)

Nieuwste geschiedenis (1780 - 1945)

contemporaine geschiedenis (1945 - heden)

En die laatste zou dan het tijdsvak zijn wat je zocht denk ik ALexander.

Kort gezegd een erg Europees gericht iets waar geen samenhang in te ontdekken valt...

Re: In welk tijdperk leven we

Oja, even terug te komen op m'n eerdere model, ik heb wat meer kunnen vinden...

Dat was een sociaal/economisch model dus.

- pre-historie

- Agraische Maatschappijen (Begint dus door de neolitische revolutie)

80% van de bevolking zit in de landbouw.

- Industriële Modernisering

Nog maar 20% zit in de landbouw.

Berichten: 187

Re: In welk tijdperk leven we

kijk, onze geschiedenis wordt zo weergegeven, dit is ook de 'wereld geschiedenis' omdat het overgrote deel van onze wereldbevolking van oorsprong Europees is.. We hebben het hier over het rijkste gedeelte van de wereld, wat wij eigelijk zien als 'de wereld' (dus wij erkennen onze geschiedenis en cultuur eigenlijk als 'primair' en zetten andere volkeren (bv de Zulu's) als 'secundair' o.i.d.)

Reageer