Massive Stars Near the Galactic Center

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.552

Massive Stars Near the Galactic Center

The Central Molecular Zone (CMZ) of our galaxy is a giant complex of molecular gas and dust situated in the innermost 700 light-years of the Milky Way. Although the galaxy is over 100,000 light-years in size, nearly 10% of all of its molecular gas lies in the CMZ. Astronomers know that regions of dense gas and dust tend to produce new stars as the material coalesces and heats up under the influence of gravity.


Lees het volledige artikel...

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Massive Stars Near the Galactic Center

Voor het gemak even door babble fish laten vertalen:


Een vals-kleuren infrarood beeld van de Centrale Moleculaire Streek in onze melkweg van de Melkweg. De astronomen hebben de infrarode spectroscopie gebruikt om de aanwezigheid van zeer jonge, massieve sterren in dit ongebruikelijke gebied voor het eerst te bevestigen. Krediet: NASA/JPL-Caltech


De centrale Moleculaire Streek (CMZ) van onze melkweg is een reus complex van moleculair gas en stof dat in de diepste 700 licht-jaren van de Melkweg wordt gesitueerd. Hoewel de melkweg meer dan 100.000 licht-jaren in grootte is, ligt bijna 10% van elk van zijn moleculair gas in CMZ. De astronomen weten dat de gebieden van dicht gas en stof neigen om nieuwe sterren te produceren aangezien het materiaal zich samenvoegt en omhoog onder de invloed van ernst verwarmt.

Er zou moeten daarom overvloedige stervorming zijn die in CMZ gaat, en inderdaad is CMZ de bron van ongeveer 5%-10% van het infrarode en ultraviolette licht van de melkweg wegens zijn activiteit van de stervorming. Het bewijsmateriaal heeft het opzetten dat de voorwaarden voor stervorming in CMZ elders van die beduidend verschillend zijn -- de gasdruk en de temperaturen zijn hoger dan elders, bijvoorbeeld.


Voorts daagt de aanwezigheid van sterke magnetisch velden, getijdescheerbeurt, en onstuimigheid het standaardparadigma van langzame gravitatieinstorting van moleculaire wolkenkernen uit. De astronomen die het complexe raadsel van stervorming samenvoegen kijken aan het gebied CMZ als proefbank voor hun begrip van stervorming.


Er is overvloed van indirect bewijsmateriaal voor massieve sterren in CMZ; de invloed kan over het spectrum, van de radio aan de Röntgenstraal worden gezien. Maar er is een reusachtige hoeveelheid stof tussen ons en CMZ -- het optische licht, bijvoorbeeld, wordt gedoofd door een factor van ongeveer één triljoen -- en zo is het moeilijk geweest om om het even welke jonge, nieuwe massieve sterren daar positief te identificeren of protostars. De spectroscopische observaties in infrared bieden een zeer belangrijke manier aan om dit te doen omdat zij niet zo gemakkelijk verward zoals methodes zijn die zich op stellaire kleuren baseren (de geëvolueerden sterren kunnen als jonge sterren in hun kleuren verschijnen wanneer zij zwaar verminderd stof zijn). Deze jonge sterren zullen waarschijnlijk degenen zijn om de meesten over om het even welke speciale geboortevoorwaarden of processen op het werk daar te openbaren.


De astronoom Howard Smith van SAO is een lid van een team van tien wetenschappers die de RuimteTelescoop Spitzer hebben gebruikt om het galactische centrum, CMZ, en hun sterren te sonderen.


Schrijvend in de recentste kwestie van de Astrofysische Brieven van het Dagboek, meldt het recentste document van het team het eerste afdoende spectroscopische bewijsmateriaal voor massieve jonge sterren in CMZ. Zij identificeren drie dergelijke voorwerpen van de aanwezigheid van warme moleculaire gaseigenschappen in hun fotosferen (of enveloppen), eigenschappen die van studies van jonge sterren veel dichter aan aarde vertrouwd zijn. Terwijl het bevestigen van de concurrerende rollen van diverse processen in CMZ vereist nog een grotere steekproef van jonge sterren en de extra modellering, de nieuwe resultaten is een zeer belangrijke stap in het doel om de brede waaier van milieu's beter te begrijpen die geboorte aan massieve jonge sterren kan geven.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Berichten: 72

Re: Massive Stars Near the Galactic Center

¿Of die babble fish het echt makkelijker maakt, dat weet ik niet, moet ik nu juist bij volle maan of bij nieuwe maan een mes over mijn gezicht halen, en bij hoog of bij laag water?

Ik moest even fronsen bij getijdenscheerbeurt,

Nu vind ik het eigenlijk wel weer een mooi beeldend neologisme; Betekent het dat buitenste materie van een object door getijdenwerking aan het gravitatieveld van dat object onttrokken wordt?

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Massive Stars Near the Galactic Center

En wie wist dat sterren worden gevormd omdat moleculair gas wordt verwarmt door 'ernst'? Dat is eigenlijk precies het tegenovergestelde van wat op TV gebeurt. Maar als dit door babelfish is vertaalt vind ik het nog verbazend leesbaar, ik vermoed dat het al enigzins verbeterd is door gouwe.

Reageer