Afstandsbediening via usb

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Afstandsbediening via usb

Tijdens de afwas laat ik gaarne op mijn pc random muziek afspelen via windows mediaplayer. Maar met natte handen een nummer terugkeren of doorspoelen naar het volgende zorgt voor de nodige problemen. Daarom dus dit project. Ik ben een elektronicus van opleiding maar , tja, dit was lange geleden. Ik wil dus een en ander heroprakelen en al doende leer ik terug bij.

Mijn vraag is , kan ik zomaar elke bestaande applicatie bedienen via zelfgeschreven software.

Speelt de te gebruiken software een rol? ( ik heb een basisvaardigheid in C++ en VB) Op welke manier log ik in op deze bestaande software zoals mediaplayer of BSplayer. Mag ik dit wettelijk gezien zomaar doen?

Dank.
Iedereen die kent de waarheid, maar de waarheid kan nooit bestaan, daar voor iedereen alles is anders gegaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Afstandsbediening via usb

Goeie vraag, ik heb mij dit eigenlijk ook al afgevraagd hoe bepaalde software in staat om andere programma's aan te sturen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Afstandsbediening via usb

Goeie vraag, ik heb mij dit eigenlijk ook al afgevraagd hoe bepaalde software in staat om andere programma's aan te sturen icon_smile.gif

Ja? is dat misschien via hex-code? een executable gaan beinvloeden ofzo

Of hebben de makers van deze grotere windowsprogramma's de mogelijkheid voorzien om via code van buitenaf in te loggen?
Iedereen die kent de waarheid, maar de waarheid kan nooit bestaan, daar voor iedereen alles is anders gegaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Afstandsbediening via usb

Volgens mij is het schrijven van een plugin de beste oplossing, in dat geval moet je aan de slag met de SDK-versie van Windows Media Player. Hoewel ik het niet helemaal gelezen heb lijkt volgende pagina wel een eerste stap te zijn: http://www.microsoft.com/belux/msdn/nl/com...dwmp_part1.mspx verder zou je het ook kunnen vragen op stackoverflow.com een site met een boel goede programmeurs en bijna altijd antwoord binnen de 2 uur.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 2.589

Re: Afstandsbediening via usb


Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Afstandsbediening via usb

Vergeten we nu het elektronische gedeelte een beetje?

Als je kunt uitvogelen welke input codes windows media player heeft, moet je nog steeds een controller maken die het via usb uitzend. De input codes zijn binair en je moet een soort van hand-shake maken. Met rs-232 heb ik dit vroeger wel eens gedaan (meen ik) op school, maar makkelijk is het niet, vooral niet als je niet weet hoe een pcb'tje te maken.

Je hebt dus op je pcb denk ik een pulsgenerator nodig, een microprocessor en een aantal knoppen. plus weerstanden en condensators.

Je kunt vast wel schematjes vinden op het web en daarop verder bouwen. Ik ben zelf geen elektrotechnicus maar ik heb er wel mee moeten werken. Het lijkt me een interessant project, maar het heeft wel een lange adem nodig. En geld.

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Afstandsbediening via usb

DePurpereWolf schreef:Vergeten we nu het elektronische gedeelte een beetje?

Als je kunt uitvogelen welke input codes windows media player heeft, moet je nog steeds een controller maken die het via usb uitzend. De input codes zijn binair en je moet een soort van hand-shake maken. Met rs-232 heb ik dit vroeger wel eens gedaan (meen ik) op school, maar makkelijk is het niet, vooral niet als je niet weet hoe een pcb'tje te maken.

Je hebt dus op je pcb denk ik een pulsgenerator nodig, een microprocessor en een aantal knoppen. plus weerstanden en condensators.

Je kunt vast wel schematjes vinden op het web en daarop verder bouwen. Ik ben zelf geen elektrotechnicus maar ik heb er wel mee moeten werken. Het lijkt me een interessant project, maar het heeft wel een lange adem nodig. En geld.
Veel is er niet voor nodig hoor. Misschien dat onderstaand schema nog wat aanpassing nodig heeft maar dat zieik dan wel wanneer ik eraan begin. Ik plukte dit vanmorgen nog van een site.
Usb_remote.jpg
Usb_remote.jpg (43.52 KiB) 1048 keer bekeken
Iedereen die kent de waarheid, maar de waarheid kan nooit bestaan, daar voor iedereen alles is anders gegaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Afstandsbediening via usb

Als je kunt uitvogelen welke input codes windows media player heeft, moet je nog steeds een controller maken die het via usb uitzend. De input codes zijn binair en je moet een soort van hand-shake maken. Met rs-232 heb ik dit vroeger wel eens gedaan (meen ik) op school, maar makkelijk is het niet, vooral niet als je niet weet hoe een pcb'tje te maken.


Dat valt allemaal wel mee, met een .NET taal en een microcontroller van enkele euro's kan je al makkelijk wat communicatie opzetten via usb.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Afstandsbediening via usb

ja ja, het is natuurlijk maar wat je veel noemt. Voor iemand die geen elektrotechnicus is, is dit al vrij veel.

Je hebt hier boven de remote control ook nog niet. Er zijn geen knopjes. Of ga je die kopen.

Toch ben ik geinteresseerd in hoe je je pcb gaat opbouwen, ik neem aan zo'n prototype bord met gaatjes en koperen lijnen aan een kant? Alles moet dan dip zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Afstandsbediening via usb

DePurpereWolf schreef:ja ja, het is natuurlijk maar wat je veel noemt. Voor iemand die geen elektrotechnicus is, is dit al vrij veel.

Je hebt hier boven de remote control ook nog niet. Er zijn geen knopjes. Of ga je die kopen.

Toch ben ik geinteresseerd in hoe je je pcb gaat opbouwen, ik neem aan zo'n prototype bord met gaatjes en koperen lijnen aan een kant? Alles moet dan dip zijn?
;) ik heb nog een ouwe philips(tv)afstandsbediening. Wanneer ik op het led een scoop zet, kan ik de code lezen en implementeren in het IC van de ontvanger, althans zo denk ik dat het gaat...nog eens ik ben er nog maar aan begonnen.
Iedereen die kent de waarheid, maar de waarheid kan nooit bestaan, daar voor iedereen alles is anders gegaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Afstandsbediening via usb

;) ik heb nog een ouwe philips(tv)afstandsbediening. Wanneer ik op het led een scoop zet, kan ik de code lezen en implementeren in het IC van de ontvanger, althans zo denk ik dat het gaat...nog eens ik ben er nog maar aan begonnen.


Je maakt je hetzelf wel niet echt makkelijk om zo'n omweg te gaan maken natuurlijk, alhoewel ik eigenlijk niet echt weet hoe complex het signaal is van een afstandsbediening lijkt het mij niet direct de meest geschikte oplossing.

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Afstandsbediening via usb

Je maakt je hetzelf wel niet echt makkelijk om zo'n omweg te gaan maken natuurlijk, alhoewel ik eigenlijk niet echt weet hoe complex het signaal is van een afstandsbediening lijkt het mij niet direct de meest geschikte oplossing.
Je mening verrast me enigszins, maar nu ik erover nadenk, zo'n afstandsbediening beschikt over een groot aantal knoppen. Dus de gecodeerde matrix zal naar alle waarschijnlijkheid wel ingewikkeld zijn. Toch zou het moeten volstaan met het kopieren van de 0-1 overgangen naar het ontvangend IC. Ach we zien wel wanneer ik een stapje dichter ben.
Iedereen die kent de waarheid, maar de waarheid kan nooit bestaan, daar voor iedereen alles is anders gegaan.

Berichten: 2.746

Re: Afstandsbediening via usb

Werk je niet beter met bluetooth dan met infrarood?

Op een computer kan je gewoon een bluetooth-usb stick steken.

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Afstandsbediening via usb

stoker schreef:Werk je niet beter met bluetooth dan met infrarood?

Op een computer kan je gewoon een bluetooth-usb stick steken.


Dit stemt tot nadenken. In eerste instantie wil ik mss best met usb werken. Ik denk dat usb gemakkelijker tot plug en play in te schakelen is. Naderhand kan ik nog veranderen.

En dan nog : mijn primair doel was zelfeducatie, heroprakelen vn mijn elektronica-kennis en programmeren. Met zo'n bleutooth-usb-stick moet ik aan dat gedeelte niks meer doen.
Iedereen die kent de waarheid, maar de waarheid kan nooit bestaan, daar voor iedereen alles is anders gegaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Afstandsbediening via usb

Ik heb op school zo eentje gemaakt met een seriële poort een een afstandsbediening van TV/video/ ...

Op WinLirc staan plug-ins die je kunt gebruiken voor het besturen van Winamp en er is een hele database met afstandsbedieningen.

Als je eentje hebt thuis die voorkomt in de lijst dan kun je de info over dat toestel downloaden en misschien wel zelf je plug-in schrijven.

Reageer