Springen naar inhoud

[fysica] optica


  • Log in om te kunnen reageren

#1

el simono

    el simono


  • >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2009 - 11:50

Vraagstuk :

Een lichtstraal komt binnen in de atmosfeer van een planeet, verticaal naar beneden
tot aan het planeetoppervlak, een afstand h lager. De brekingsindex waar de straal de
atmosfeer binnenkomt is gelijk aan die van het vacum. De brekingsindex neemt echter
lineair toe naarmate de lichtstraal het planeetoppervlak nadert, en op het oppervlak
zelf is deze gelijk aan n. Hoe lang duurt het voor de lichtstraal het planeetoppervlak
bereikt? Vergelijk de bekomen uitkomst met het tijdsinterval in de afwezigheid van een
atmosfeer.


wat ik voorlopig heb gevonden :

Zonder atmosfeer: LaTeX

Met atmosfeer :

de brekingsindex n lineair toeneemt van 1 tot n, en dit gebeurt over een afstand h.
Dan kan je de brekingsindex van de atmosfeer beschrijven in functie van x.
dit is LaTeX wanneer je x=0 bovenaan de atmosfeer neemt, en x=h op het aardoppervlak.

omdat ook n gedefinieerd is als LaTeX met c=lichtsnelheid door het vacuum en LaTeX de snelheid waarmee het licht zich door een substantie met brekingsindex n werkt.

dan hebben we dus LaTeX

we weten dus de snelheid op elke positie...

En hier zit ik vast jammer genoeg. Ik zou niet weten hoe je de tijd moet vinden die nodig is im het aardoppervlak te bereiken. Zou iemand me hier een zetje in de rug kunnen geven ?

alvast bedankt !

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

dmx

    dmx


  • >100 berichten
  • 117 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2009 - 12:40

...
Met atmosfeer :

de brekingsindex n lineair toeneemt van 1 tot n, en dit gebeurt over een afstand h.
Dan kan je de brekingsindex van de atmosfeer beschrijven in functie van x.
dit is LaTeX

wanneer je x=0 bovenaan de atmosfeer neemt, en x=h op het aardoppervlak.

Hier zit iets fout, neen?
Vul eens x=0 in, dan bekom je als brekingsindex 0. Dit kan niet.

Mvg

#3

el simono

    el simono


  • >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2009 - 12:49

inderdaad, je hebt gelijk !

volgens mij moet het dan zijn :

LaTeX

maar dan is mijn probleem jammer genoeg nog steeds niet opgelost ... :s

#4

stoker

    stoker


  • >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2009 - 13:56

de tijd die een lichtstraal erover zal doen om een afstand dx te overbruggen is gelijk aan dx/v(x)(=dt).
Met v(x)=c/n(x).
dus: LaTeX

dit is zo'n beetje het idee.

#5

dmx

    dmx


  • >100 berichten
  • 117 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2009 - 13:57

Je weet:
Afstand = Snelheid*Tijd
LaTeX

Maar hier varieert uw snelheid ifv uw afstand = v(x)
Laten we dus alles ifv x aan de ene kant schrijven en alles ifv t aan de andere kant:
LaTeX

Aangezien hier uw snelheid varieert van 0 tot h,
zal je de LaTeX moeten interpreteren als infenitesimaal kleine afstandjes opgeteld, tot je h bekomt,
dus.. Integreren!

LaTeX

Kom je er dan?

#6

el simono

    el simono


  • >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2009 - 14:19

nu is het inderdaad wel duidelijk denkik ! als ik die gedachte volg krijg ik het volgende :

de tijd die nodig is komt bij mij uit op het volgende :

LaTeX


Edit ; even klein woordje nog : Waar ik dacht dat het eerst verkeerd ging , was doordat ik dacht dat
LaTeX enkel was voor v(t) en niet voor v(x)...

Veranderd door el simono, 29 augustus 2009 - 14:23






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures