Hoe wordt deze reactie op gang gebracht?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 111

Hoe wordt deze reactie op gang gebracht?

Hallo iedereen

heb hier zo juist een filmpje gekeken op youtube http://www.youtube.com/watch?v=-b7siH1Ausc

Waarbij men met de volgende reactie 2 Al + 3 H2O ---> Al2O3 + 3 H2 laat doorgaan

nu dat de reactie exotherm is ben ik van overtuigd, want ik heb de ethalpie uitgerekend en ik kom uit -818,3 kJ/mol.

Maar wat ik niet begrijp is dat hoe ze deze reactie zo exotherm kunnen laten worden net zoals in het filmpje.

Ik bedoel als ik een emmer water over een aluminium plaat gooi verwacht ik niet dat ie opeens gloeiend heet word.

Waarom gebeurd dit in het filmpje wel??

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Hoe wordt deze reactie op gang gebracht?

Er zal een soort van ontsteking nodig zijn om er genoeg activeringsenergie in te steken. In één van de commentaren onder het filmpje wordt ook gezegd dat het spul moeilijk aan te steken is. Maar als de reactie dan eenmaal loopt, dan komt er ook een grote hoeveelheid energie vrij.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Hoe wordt deze reactie op gang gebracht?

Ze werken in het filmpje met aluminiumpoeder. Metaalpoeder is heel wat reactiever dan andere vormen door een veel groter contactoppervlak. Ijzerpoeder kan spontaan ontploffen of ontvlammen, met een ijzeren plaat zul je daar al heel wat meer moeite voor moeten doen.

Maar je hebt steeds een activator nodig, want aluminium vormt een laagje oxide aan zijn oppervlak dat elke reactie met lucht (of water) verhindert.

Berichten: 12.262

Re: Hoe wordt deze reactie op gang gebracht?

Het ziet er inderdaad uit als zeer fijn poeder, maar het geheel zal denk ik nog steeds lastig te ontsteken zijn. Wat bescherming door oxidatie betreft: Bedenk wel dat aluminium domweg smelt, waardoor er in ieder geval kortstondig contactoppervlak met het metaal ontstaat. Ik vermoed dat de kinetiek in deze proef dusdanig is dat het reageert met het water/ijs voor het zichzelf weer kan afschermen.

Voor zover ik weet is het ook mogelijk in lucht: een plaat/stang aluminium aansteken is nauwelijks haalbaar, maar een stofexplosie in aluminiumpoeder is wel degelijk een risico.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Hoe wordt deze reactie op gang gebracht?

Hoe zou je dit dan eigenlijk het best ontsteken?

Door het op een hoge temperatuur te brengen bv. H2 laten ontbranden?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Hoe wordt deze reactie op gang gebracht?

Ik vraag me af of het antwoord op jouw vraag in strijd is met de forumregels......
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Hoe wordt deze reactie op gang gebracht?

Ik denk niet dat ik in strijd ben met de regels aangezien ik niets vraag over explosieven, maar wel over een soort ontsteking van een raket.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Hoe wordt deze reactie op gang gebracht?

Het ziet er inderdaad uit als zeer fijn poeder
Het aluminium is in de vorm van nanodeeltjes.

De ontsteking zal door een elektrische vonk een kleine vastebrandstofraket ontsteken die boven op het aluminium/ijs mengsel (ALICE) zit, waardoor gedurende een fractie van een seconde een steekvlam van boven naar beneden door de holle kern van de ALICE gaat, waardoor het ontbrandt en geleidelijk van binnen naar buiten opbrandt.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 1.379

Re: Hoe wordt deze reactie op gang gebracht?

Het gaat er dus om dat de metaaldeeltjes zo klein zijn dat het metaal pyrofoor wordt. Door de grote oppervlakte/volumenverhouding kan ten gevolge van de reaktiewarmte de temperatuur voldoende stijgen om de reaktie te laten doorgaan.

Bij voorbeeld pyrofoor ijzer wordt heet aan de lucht en kan ook met stoom reageren tot waterstof en ijzeroxyde. Bij aluminium gaat het allemaal wat moeilijker door de afremmende oxydevorming. De reakties met pyrofoor ijzer zijn zo gemakkelijk dat ze vaak op scholen worden gedemonstreerd. Ook in de vorm van lichtgevende sterretjes. Het onderkoelde FeO valt daarbij op de grond.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer