Computer/wiskunde gerelateerde vraag

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Computer/wiskunde gerelateerde vraag

Ik zit al een tijdje met een computer/wiskunde gerelateerde vraag. Zover ik weet bestaat data op een hardeschijf alleen maar uit Binaire codes oftewel 1en en 0en. Als je je hardeschijf Random formateerd zet hij overal willekeurig een 1 of een 0 neer. Dus even simpel gezegt zou je theoretish dus na een Random format ineens een uniek en nooit eerder gezien besuringssysteem met unieke spellen muziek films fotos etc kunnen hebben. Welliswaar met een kans die niet op deze aardbol te schrijven is maargoed. Of zie ik iets over het hoofd en is het niet zo simpel?

Berichten: 2.746

Re: Computer/wiskunde gerelateerde vraag

In de Knack stond een paar weken geleden een interessant artikel.

Stel een bibliotheek met alle boeken van 400 blz, met alle combinaties van letters en leestekens.

Daarin zit jouw biografie al, hoe je leven ook zal zijn de volgende jaren. Het perfecte verhaal, de ideale moord, de meest vernieuwende natuurkundige theorie, ... . Elk mogelijk verhaal is al geschreven, in elke taal, elk dialect, ... .

Als je een boek wil van meer dan 400 blz neem je gewoon het vervolg uit de kast. Is je boek minder groot, dan is de helft gewoon gevuld met spaties. Maar bijna 100% van die boeken is grote zever, random letters na elkaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Computer/wiskunde gerelateerde vraag

Ik zit al een tijdje met een computer/wiskunde gerelateerde vraag. Zover ik weet bestaat data op een hardeschijf alleen maar uit Binaire codes oftewel 1en en 0en. Als je je hardeschijf Random formateerd zet hij overal willekeurig een 1 of een 0 neer. Dus even simpel gezegt zou je theoretish dus na een Random format ineens een uniek en nooit eerder gezien besuringssysteem met unieke spellen muziek films fotos etc kunnen hebben. Welliswaar met een kans die niet op deze aardbol te schrijven is maargoed. Of zie ik iets over het hoofd en is het niet zo simpel?
Het klopt volledig. Maar de kans dat zoiets gebeurt is
\(2^{107.374.182.400}\)
(waanzinnig groot getal). Ook gaat het niet zo simpel zijn om te controleren of je besturingssysteem/spelletjes op een bepaalde plaats gewoon crasht, want je moet zo zelf ALLE mogelijke situaties afgaan om te controleren of hij wel goed is. Analoog moet je het volledige boek lezen om te weten of het boek wel het goede boek is.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Computer/wiskunde gerelateerde vraag

Maar de kans dat zoiets gebeurt is
\(2^{107.374.182.400}\)
(waanzinnig groot getal).
Ik dacht dat kansen niet groter dan 1 konden zijn ;) Maar hoe kom je op een kans van
\(2^{-107.374.182.400}\)
? Dat hangt toch af van de grootte van je harde schijf?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Computer/wiskunde gerelateerde vraag

Ik dacht dat kansen niet groter dan 1 konden zijn :eusa_whistle: Maar hoe kom je op een kans van
\(2^{-107.374.182.400}\)
? Dat hangt toch af van de grootte van je harde schijf?
Klopt, ik was van plan te schrijven "1 op" en de rest copy-paste. Vergeet een mens de "1 op" natuurlijk. Dit is gewoon ter illustratie een 100GB harde schijf.

Argument blijft wel hetzelfde. Je moet zowel Heel lang zoeken, als Heel lang controleren. Beiden liggen in dezelfde orde van mogelijkheden die moeten afgegaan worden.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer