[scheikunde] berekenen naar mol/l

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] berekenen naar mol/l

goedemiddag, ik heb hierbij een vraagje waar ik zelf niet echt uitkom en ik weet eigenlijk ook niet of ik het goed doe..

ik moet een experiment thuis maken via de computer, een filmpje van een experiment bekijken en daaruit me gegevens halen.. de leraar is een tikkeltje lui ;)

ik heb maar even een fototje gemaakt van het experiment, want anders begrijpen jullie het denk niet zo super goed..

Afbeelding

maarja ik snap vraag A dus al niet, ik ben namelijk nooit goed in molariteit geweest. de rest begrijp ik wel aardig alleen hoe bereken ik dat dan?

ik had zelf misschien het idee dat ik het met de verdunningsfactor zou kunnen bereken (had zoiets ooit van me buurman gehoord die in de chemie werkt) dus dan dacht ik dat ik voor vraag A dit moest doen:

100 + 20 Ml / 100 = 1.2

en dan: 0,1 M / 1,2 = 0,83M

ik heb nu de waardes van proef 1 genomen dus ik dacht dat ik dan bij proef 1 in de lege tabel 0,83M moet ikvullen..

klopt dit ook of doe ik het helemaal verkeerd?

edit: sorry ben bij de titel vergeten [scheikunde] te zetten ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde] berekenen naar mol/l

Blijf je eenheden volgen:

je eerste concentratie :

eerst uitrekenen hoeveel mol thio je toevoegt:

0,020 L * 0,1 mol/L = 0,002 mol (liter maal mol per liter = mol, breukenrekenen)

dat zit uiteindelijk opgelost in 20+60+20 = 100 mL = 0,1 L oplossing

concentratie dus 0,002 mol/ 0,1 L = 0,02 mol/L (mol gedeeld door liter = mol per liter, breukenrekenen)

De rest kun je nu wel zelf denk ik?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer