Zomereik - wintereik

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Zomereik - wintereik

Waarom wordt een zomereik (wintereik) eigenlijk een ZOMEReik (WINTEReik) genoemd?

Berichten: 8.614

Re: Zomereik - wintereik

De zomereik draagt haar bladeren enkel in de zomer, de wintereik draagt haar bladeren (althans een groot deel ervan en weliswaar verdord) ook 's winters.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8

Re: Zomereik - wintereik

Een eik is toch een loofboom dus verliest hij zijn bladeren toch sowieso in de herfs/winter

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Zomereik - wintereik

De zomereik draagt haar bladeren enkel in de zomer, de wintereik draagt haar bladeren (althans een groot deel ervan en weliswaar verdord) ook 's winters.
Volgens mij zijn het gewoon triviale namen en hebben ze niet zozeer te maken met wanneer ze hun bladeren verliezen.

Van wikipedia:
De (zomer)eik verliest heel laat zijn blad. Kleine eiken houden vaak doorheen de winter hun verdorde blad vast. Bron
Ook de Engelse wikipedia zegt er niets over, behalve:
Significant botanical differences with Quercus robur include the stalked leaves, and the stalkless (sessile) acorns, from which one of its common names is derived. It is found more often than the Quercus robur in upland areas with higher rainfall, but also with lighter soils with better drainage. Bron
Ik kan me vergissen, want ik ben geen eikenkenner.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 8.614

Re: Zomereik - wintereik

Een eik is toch een loofboom dus verliest hij zijn bladeren toch sowieso in de herfs/winter
Dat klopt, maar ook loofbomen kunnen hun verdorde blad vasthouden in de winter (zie ook anusthesists bron).
Volgens mij zijn het gewoon triviale namen en hebben ze niet zozeer te maken met wanneer ze hun bladeren verliezen.
Die namen zijn voor zover ik weet wel degelijk afgeleid van het al dan niet bladdragen in de winter.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer