De aard van radiogolven

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 98

De aard van radiogolven

Radio golven zijn elektromagnetische golven met een veel lagere frequentie dan lichtgolven.

Maar heeft men ook te maken met fotonen bij radiogolven ?
Doe eerst wat je kunt. Doe dan wat mogelijk is. Opeens zul je dan het onmogelijke doen.(Thadëus Judas).

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: De aard van radiogolven

Volgens mij wel want fotonen bewegen steeds met de lichtsnelheid,net zoals een radiogolf.

Wel zal het zo zijn dat een foton uit een radio golf minder energie bevat dan een foton uit een licht straal.

want de energie van een foton =
\(h \cdot f\)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: De aard van radiogolven

Je kunt elektromangnetische straling op twee manieren beschrijven:

1. als een golfverschijnsel en 2. als een douche van fotonen.

Berichten: 2.746

Re: De aard van radiogolven

Erelce schreef:Radio golven zijn elektromagnetische golven met een veel lagere frequentie dan lichtgolven.

Maar heeft men ook te maken met fotonen bij radiogolven ?
Alle golven uit het elektromagnetisch spectrum zijn bijna volledig aan elkaar gelijk, en volgen hetzelfde principe (of je nu het golf of deeltjesmodel bekijkt) Het verschil zit hem gewoon in de frequentie.

Re: De aard van radiogolven

Alle golven uit het elektromagnetisch spectrum zijn bijna volledig aan elkaar gelijk, en volgen hetzelfde principe (of je nu het golf of deeltjesmodel bekijkt) Het verschil zit hem gewoon in de frequentie.


Dat leidt tot een interessante vraag: stel dat je gedurende korte tijd zo weinig energie met zo'n lage frequentie (bijna DC) zou uitzenden, dat daar niet één foton van te bakken valt. Hoe vangt het deeltjesmodel dat dan op?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: De aard van radiogolven

Dat leidt tot een interessante vraag: stel dat je gedurende korte tijd zo weinig energie met zo'n lage frequentie (bijna DC) zou uitzenden, dat daar niet één foton van te bakken valt. Hoe vangt het deeltjesmodel dat dan op?


Er moet zeker altijd minstens 1 foton(hf) uitgezonden worden om iets te kunnen waarnemen. Anders wordt geen energie uitgezonden. Dus de tijd dat men uitstuurt moet minstens altijd een bepaalde waarde hebben: naarmate de f kleiner de tijd dat men uitstuurt korter.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: De aard van radiogolven

Er moet zeker altijd minstens 1 foton(hf) uitgezonden worden om iets te kunnen waarnemen. Anders wordt geen energie uitgezonden. Dus de tijd dat men uitstuurt moet minstens altijd een bepaalde waarde hebben: naarmate de f kleiner de tijd dat men uitstuurt langer.
Dat kan twee dingen betekenen: óf het deeltjesmodel is superieur omdat het (correct) voorspelt dat er in zekere situaties geen energie uitgestraald wordt; óf het deeltjesmodel faalt bij lage frequenties, als er dan nog wel (hoewel héél weinig) energie uitgestraald wordt.

Verder zit ik nog met het probleem hoe de elektromagnetische energie - volgens het deeltjesmodel - in het gelijkstroomgeval (frequentie is nul) door een coaxiale kabel gestuurd kan worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: De aard van radiogolven

Bartjes schreef:Dat kan twee dingen betekenen: óf het deeltjesmodel is superieur omdat het (correct) voorspelt dat er in zekere situaties geen energie uitgestraald wordt; óf het deeltjesmodel faalt bij lage frequenties, als er dan nog wel (hoewel héél weinig) energie uitgestraald wordt.

Verder zit ik nog met het probleem hoe de elektromagnetische energie - volgens het deeltjesmodel - in het gelijkstroomgeval (frequentie is nul) door een coaxiale kabel gestuurd kan worden.
Er moet wel staan naarmate freqentie kleiner tijd uitsturing korter. In het gelijkstroom geval worden geen electromagnetische golven uitgestuurd. Volgens wetten Maxwell geeft veranderend electrisch veld een magnetisch veld en omgekeerd.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: De aard van radiogolven

In het gelijkstroom geval worden geen electromagnetische golven uitgestuurd. Volgens wetten Maxwell geeft veranderend electrisch veld een magnetisch veld en omgekeerd.
Geen golven, wel elektromagnetische energie. Zie:

http://science.uniserve.edu.au/school/curr...2002/sefton.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: De aard van radiogolven

bedankt, ik zal dit artikel eens goed lezen en bestuderen.

Misschien treedt er vanaf een welbepaalde frequentie van een elektrisch veld (evt. veroorzaakt door een trillend elektron) een soort resonantieverschijnsel op tussen het elektrish- en het geïnduceerde magnetisch veld die we ervaren als fotonen?

Dit zou met al de gegevens die we tegenwoordig kennen, wiskundig uit een formule moeten afgeleid kunnen worden.

Net als het resonantieverschijnsel die optreedt bij de combinatie van een spoel en een condensator als je deze aansluit op een wisselspanning van een bepaalde frequentie.

Of zoals een vloeistof bij een bepaalde temperatuur begint te koken als je de temperatuur steeds verder opdrijft. (hier meer als metafoor bedoeld ).
Doe eerst wat je kunt. Doe dan wat mogelijk is. Opeens zul je dan het onmogelijke doen.(Thadëus Judas).

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: De aard van radiogolven

Bartjes schreef:Geen golven, wel elektromagnetische energie. Zie:

http://science.uniserve.edu.au/school/curr...2002/sefton.pdf
Tof artikel, maar ik heb wel een groot bezwaar, namelijk tegen zijn objections.
is that that electrons are just too slow to carry the energy fast enough! When the switch is closed the light globe comes on almost at once.
Klopt, maar de signaalsnelheid is wel snel genoeg!
It would be silly to have a basically different theory for AC and DC.
Kan ik nog inkomen, al zijn die ook niet ZO verschillend, en er zijn al eenvoudige theoriën die beide kunnen doorrekenen.
I have constructed circuits like

those in figure 2 that show that the lamp lights up briefly when the switch is closed. No matter how

the energy travels in those examples, it must be able to get through empty space.
Jamaar, dat zijn wel AC-cicruits. De stroom/spanning is er niet constant!
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: De aard van radiogolven

@ kotje

bij een gelijkstroom door een geleider ontstaat een meetbaar magnetisch veld met een welbepaalde zin loodrecht op de bewegings richting van de elektronen.

De kracht van dit magnetisch veld is de kracht die dit veld op een eenheidsnoordpool zou uitoefenen en de zin is proefondervindelijk bepaald ( zie tekening )

Afbeelding
Doe eerst wat je kunt. Doe dan wat mogelijk is. Opeens zul je dan het onmogelijke doen.(Thadëus Judas).

Re: De aard van radiogolven

Tof artikel, maar ik heb wel een groot bezwaar, namelijk tegen zijn objections.


Voor mij was het artikel een openbaring. Ik had zelf vanuit mijn opleiding (HTS elektrotechniek) de idee overgehouden, dat elektromagnetische velden in laagfrequente situaties verwaarloosbaar zijn. In een spoel had je weliswaar een magnetisch veld, en in een condensator een elektrische veld. Maar die componenten waren met dat doel dan ook speciaal ontworpen. En daar hield het wel zo'n beetje mee op. Voor hoogfrequente schakelingen was dat anders. Naar hoogfrequente schakelingen hoef je (wanneer ze niet goed zijn afgeschermd) maar te wijzen, om de werking te beïnvloeden. Dat de elektromagnetische velden rondom de stroomdraden ook bij een gelijkstroomcircuit het leeuwendeel van de energietransport voor hun rekening nemen, was nooit bij mij opgekomen. Dat leek mij meer het werk van de elektronen in de stroomvoerende draden. - Het artikel richt zich tegen dit naïeve (maar wel veel voorkomende) idee, dat de voorthobbelende elektronen als een soort van goederenwagons met de verplaatsing van elektrische energie in de weer zijn. Hoe de energietransport zich precies door de ruimte begeeft, kan je met de Poynting vector uitrekenen. De "objections" kan je zo nodig negeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: De aard van radiogolven

Erelce schreef:@ kotje

bij een gelijkstroom door een geleider ontstaat een meetbaar magnetisch veld met een welbepaalde zin loodrecht op de bewegings richting van de elektronen.

De kracht van dit magnetisch veld is de kracht die dit veld op een eenheidsnoordpool zou uitoefenen en de zin is proefondervindelijk bepaald ( zie tekening )

Afbeelding
Klopt maar er ontstaan geen electromagnetische golven dus ook geen fotonen. Bij een wisselstroom door een geleider ontstaan wel electromagnetische golven; omdat het magnetisch veld rond geleider verandert ontstaat een electrisch veld, door het feit dat dit electrisch veld verandert ontstaat een magnetisch veld enz. Dus onze electrische leidingen in ons huis sturen electromagnetische straling(fotonen energie= hf=h.50/s h constante Planck=6,6x10^(-34)J.s) uit.

Dit alles volgt uit vgl Maxwell. Zie [url=http://http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_straling][url="http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromag ... e_straling]http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromag ... e_straling[/url][/url]
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: De aard van radiogolven

Voor mij was het artikel een openbaring. Ik had zelf vanuit mijn opleiding (HTS elektrotechniek) de idee overgehouden, dat elektromagnetische velden in laagfrequente situaties verwaarloosbaar zijn. In een spoel had je weliswaar een magnetisch veld, en in een condensator een elektrische veld. Maar die componenten waren met dat doel dan ook speciaal ontworpen. En daar hield het wel zo'n beetje mee op. Voor hoogfrequente schakelingen was dat anders. Naar hoogfrequente schakelingen hoef je (wanneer ze niet goed zijn afgeschermd) maar te wijzen, om de werking te beïnvloeden. Dat de elektromagnetische velden rondom de stroomdraden ook bij een gelijkstroomcircuit het leeuwendeel van de energietransport voor hun rekening nemen, was nooit bij mij opgekomen. Dat leek mij meer het werk van de elektronen in de stroomvoerende draden. - Het artikel richt zich tegen dit naïeve (maar wel veel voorkomende) idee, dat de voorthobbelende elektronen als een soort van goederenwagons met de verplaatsing van elektrische energie in de weer zijn. Hoe de energietransport zich precies door de ruimte begeeft, kan je met de Poynting vector uitrekenen. De "objections" kan je zo nodig negeren.


Ik heb zeer veel moeilijkheden dat er rond een gelijkstroom electromagnetische velden ontstaan. Dit klopt niet met Maxwell. Waar geen veranderende electrische en magnetische velden zijn is er geen electromagnetische straling en ook geen verlies door straling en hebben we ook geen poynting vector die de hoeveelheid energie bepaalt die per sec door een eenheidsoppervlak gaat.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer