[scheikunde/biologie] Profielwerkstuk met wadpieren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10

[scheikunde/biologie] Profielwerkstuk met wadpieren

Hallo, ik ben een 6 vwo-leerling

Ik wil voor mijn profielwerkstuk de snelheid van geesteenteverwering in de magen van wadpieren oftewel aaswormen onderzoeken. Het mineraal dat ik hiervoor wil gebruiken is olivijn. Het is bekend dat gesteente in ieder geval vele malen sneller verweert in de magen van wadpieren dan in de buitenlucht(wadpieren halen de bovenste laag zand van het wad voortdurend door hun maag heen, en voeden zich met het vuil dat erop zit). De reden dat ik dit wil, is het onlangs gepubliceerde idee van prof. Olaf Schuiling van de Universiteit van Utrecht, die verwering van Olivijn wil gebruiken als broeikasgasverwijderaar(ziehier voor meer informatie) Als het olivijn zó veel sneller zou verweren in de magen van wadpieren, zou het misschien wel een goed idee zijn om het olivijngruis in een wadpier-rijk gebied uit te strooien i.p.v. in een tropisch oerwoud, wat Schuiling's plan nu is. Dan zou het uitstrooigebied ook een stuk kleiner hoeven te zijn.

tot zover mijn idee. Nu de praktijk:

Als gesteente(in mijn geval Olivijn, een mineraal dat vrij instabiel is aan het aardoppervlak) in contact komt met water, vormt het met CO2 in het water, bicarbonaat(HCO3-). Dus het CO2 is weg. Nou is bicarbonaat basisch, dus als ik een bak neem met olivijngruis(met wat vuil ertussen voor de voeding), en wadpieren, dan kan ik de verwering van het olivijn testen door eerst een PH-meting te doen, en na een poos weer een PH-meting te doen. Met die metingen kan ik berekenen hoeveel [HCO3-] is gemaakt, dus de verwering. Uiteraard neem ik dan ook een testbak, met gewoon zand, en daarmee doe ik hetzelfde. Dan ga ik de gesteenteverweringen vergelijken(zand zal ook wel wat verweren, want dat bevat o.a. steen, maar niet alleen maar, en vooral stabiel gesteente) Dan bekijk ik of het rendabel is om dit op grote schaal te gebruiken.

Op deze manier zou niet alleen het CO2-probleem tegen worden gegaan, maar ook nog het probleem dat de oceanen verzuren, er komt namelijk extra base(bicarbonaat) in zee. Nou weet ik dat de zee een bufferende werking heeft, maar het zal toch wel helpen.(De verzuring van de oceanen vernietigt bijvoorbeeld koraalriffen maar het heeft nog veel meer nare gevolgen)

Nu mijn probleem:

De testbak waarin de verwering het snelst gaat en die dus de hoogste PH krijgt, onttrekt gedurende de maand dat de bak basischer wordt, ook zelf steeds meer CO2 aan de lucht(geloof ik), omdát hij basischer is. Daardoor wordt de bak zelf weer ietsje zuurder, en de meting ontbetrouwbaar. Hoe kan ik dat probleem oplossen? Ik kan geen kap over de bakken doen, dan komt er geen CO2 meer bij om te verweren, en bovendien stikken de wadpieren dan.

Hebben jullie suggesties voor een proefopstelling? Hebben jullie nog andere op- of aanmerkingen over het idee?

alvast bedankt

Afbeelding

olivijn, een gemakkelijk te delven mineraal

Afbeelding

wadpier met daarnaast wadpier poepjes, eigenlijk gewoon gezuiverd zand

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde/biologie] Profielwerkstuk met wadpieren

Dag Keramikon, Welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


[/td]</table>
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: [scheikunde/biologie] Profielwerkstuk met wadpieren

JohnB schreef: Dag Keramikon, Welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


[/td]</table>
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
Bedankt, stom dat ik dat niet had gezien

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde/biologie] Profielwerkstuk met wadpieren

Dag Keramikon, lijkt mij een interessant en vooral ook tof experiment.

Indien mogelijk zou ik, om interessante resultaten te bekomen, een ander mineraal dan olivijn gebruiken (smectiet bijvoorbeeld). Uit deze studie blijkt immers dat olivijn niet verweerd wordt in aardwormen. Of dit ook voor wadpieren geldt weet ik niet (zou misschien een leuk vervolgonderzoekje kunnen zijn), maar ik zou het risico niet nemen (als er niets gebeurt is dat uiteraard ook een conclusie, maar niet zo "spectaculair").

PS: Ook interessant voor je onderzoek zijn mogelijk de volgende studies:

Faeces, clay minerals and reservoir potential

The worm gut; a natural clay mineral factory and a possible cause of diagenetic grain coats in sandstones
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde/biologie] Profielwerkstuk met wadpieren

Op deze manier zou niet alleen het CO2-probleem tegen worden gegaan, maar ook nog het probleem dat de oceanen verzuren, er komt namelijk extra base (bicarbonaat) in zee. Nou weet ik dat de zee een bufferende werking heeft, maar het zal toch wel helpen.(De verzuring van de oceanen vernietigt bijvoorbeeld koraalriffen maar het heeft nog veel meer nare gevolgen)


Bicarbonaat heeft ook eerder een bufferende werking dan een basische werking in zee natuurlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: [scheikunde/biologie] Profielwerkstuk met wadpieren

Klintersaas schreef:Dag Keramikon, lijkt mij een interessant en vooral ook tof experiment.

Indien mogelijk zou ik, om interessante resultaten te bekomen, een ander mineraal dan olivijn gebruiken (smectiet bijvoorbeeld). Uit Bicarbonaat heeft ook eerder een bufferende werking dan een basische werking in zee natuurlijk.
Klopt, eigenlijk bestaat de buffer van de zee uit vier evenwichtsreacties waaronder een met bicarbonaat geloof ik. Maar uit het feit dat de zee ondanks de bufferwerking tóch verzuurt, dacht ik dat de buffer op aan het raken is, en niet genoeg zuur(van het CO2) meer kan neutraliseren? Dan zou de buffer weer gevoed kunnen worden met bicarbonaat denk ik. Sorry dat ik zo onzeker erover doe, ik heb eigenlijk vandaag pas op school geleerd wat buffers zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde/biologie] Profielwerkstuk met wadpieren

Klopt, eigenlijk bestaat de buffer van de zee uit vier evenwichtsreacties waaronder een met bicarbonaat geloof ik. Maar uit het feit dat de zee ondanks de bufferwerking tóch verzuurt, dacht ik dat de buffer op aan het raken is, en niet genoeg zuur(van het CO2) meer kan neutraliseren? Dan zou de buffer weer gevoed kunnen worden met bicarbonaat denk ik. Sorry dat ik zo onzeker erover doe, ik heb eigenlijk vandaag pas op school geleerd wat buffers zijn.


Ja, dat klopt zeker :eusa_whistle: De aanvoer van bicarbonaat helpt zeker tegen het verzuren en daarmee zal de zee wel iets basischer worden (door het zuur dat gebonden wordt).

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: [scheikunde/biologie] Profielwerkstuk met wadpieren

Okee, dan is dat een leuke bijkomstigheid van mijn plan. Maar ik neem dus aan dat dat geld voor alle projecten die het CO2-gehalte in de lucht verminderen, want het is één groot evenwicht, dus die verzuring en het broeikaseffect gaan hand in hand.

En Klintersaas, nog bedankt voor die tip over dat Olivijn misschien niet zal werken. Ik zal proberen het met verschillende 'mafische'(snel verwerende) mineralen te doen, en dan o.a. met olivijn, kijken of ik bij aaswormen tot hetzelfde resultaat kom.

Heeft iemand hier nog ideeën over de proefopstelling? Ik heb in de eerste link van Klintersaas (deze) gelezen dat ze 'mesocosms' gebruikten. Ik begrijp dat dat een soort kleine gesloten ecosysteempjes zijn o.i.d.?? Ik kan er weinig informatie over vinden, alleen plaatjes.

Overigens, als iemand me nog een tip kan geven over hoe ik aan gruis van verschillende mafische mineralen die zo fijn is als zand kan komen, dan zou ik dat zeer prijs stellen.

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde/biologie] Profielwerkstuk met wadpieren

En Klintersaas, nog bedankt voor die tip over dat Olivijn misschien niet zal werken. Ik zal proberen het met verschillende 'mafische'(snel verwerende) mineralen te doen, en dan o.a. met olivijn, kijken of ik bij aaswormen tot hetzelfde resultaat kom.
Prima idee.
Heeft iemand hier nog ideeën over de proefopstelling? Ik heb in de eerste link van Klintersaas (deze) gelezen dat ze 'mesocosms' gebruikten. Ik begrijp dat dat een soort kleine gesloten ecosysteempjes zijn o.i.d.?? Ik kan er weinig informatie over vinden, alleen plaatjes.
Ik denk dat je best eens een mailtje kunt sturen naar die onderzoekers (e-mailadres in de verborgen inhoud, tegen spambots;
Verborgen inhoud
daniel.carpenter[at]reading.ac.uk
). Daarin leg je duidelijk uit wie je bent, wat je wilt doen en wat je probleem is en vraag je hoe hun proefopstelling er precies uitzag. Heb ik ook gedaan i.v.m. de proefopstelling voor mijn eindwerk en ik had het geluk snel een uitgebreid antwoord te krijgen van een vriendelijke wetenschapper.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer