Planten uitschelden

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 8

Planten uitschelden

Hallo,

Ik hoorde laatst ergens, dat als je 2 de zelfde plant hebt, en de eerste scheld je elke dag helemaal verrot, en de andere ben je heel lief tegen, dat de plant nummer 1 (die elke dag uitgescholden wordt) eerder zal sterven, dan de 2de plant.

Nu mijn vraag: is dit waar (ik heb nog niet de kans gehad op het te testen) Maar in een aflevering van mythbusters (programma op discovery) is aangetoond dat planten die jij bij harde muziek zet (zoals heavy metal) eerder doodgaan, en minder snel groeien dan bij planten met rustige muziek, zoals klassiek.

groet

Jerome

Berichten: 12.262

Re: Planten uitschelden

Tja, ik heb het altijd vreemd gevonden, en zie zo snel geen mechanisme waardoor de inhoud van de boodschap enig gevolg kan hebben voor de plant. Wellicht dat extreme harde geluiden de groei verstoren en uit eindelijk de plant gewoon aan stukken trillen, maar daar gaat het hier niet over neem ik aan.

Verder zou een plant uitschelden best eens kunnen helpen - je blaast iig een hoop nuttige CO2 zijn kant op, voor zover dat een beperkende factor in groei is.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Planten uitschelden

Wellicht dat extreme harde geluiden de groei verstoren en uit eindelijk de plant gewoon aan stukken trillen, maar daar gaat het hier niet over neem ik aan.
Dat neem ik ook aan, want tussen "lieve woordjes" en "scheldwoorden" uitspreken zit fysisch (qua trillingen) geen verschil zover ik weet, behalve dat je scheldwoorden wellicht geneigd bent wat harder uit te spreken :eusa_whistle:

Maar aangezien er genoeg planten naast snelwegen, in openbare plekken, etc. met veel/hard geluid groeien, kan het hem daar niet in zitten.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8

Re: Planten uitschelden

Misschien gaat het om de toon?

Als je een hond op zijn donder geeft dan heeft de hond geen idee wat je zegt, maar door de toon weet de hond dat hij iets verkeerd heeft gedaan... In principe kan je tegen een hond zeggen "je bent een lieve hond, brave beestje" op een hele boze toon, en hij zal denken dat hij iets verkeerd heeft gedaan. andersom ook zo: als ik op een lieve en belonend manier "stoute hond, foei, in de mand" zeg, dan begint het arme beest meteen te kwispelen (dit heb ik wel uitgetest) (zeker de moeite waard om zelf een keer uittesten, erg grappig resultaat) maar ik denk dat er niks anders opzit dan 2 planten te kopen en er eentje uitschelden... ik laat jullie het resultaat wel weten!

Berichten: 8.614

Re: Planten uitschelden

Maar in een aflevering van mythbusters (programma op discovery) is aangetoond dat planten die jij bij harde muziek zet (zoals heavy metal) eerder doodgaan, en minder snel groeien dan bij planten met rustige muziek, zoals klassiek.
Dat klopt niet helemaal:
Seven small greenhouses were set up on the M5 Industries roof. Four were set up with stereos playing endlessly looping recordings (as having the MythBusters actually talk to the plants could contaminate the samples with their expelled carbon dioxide): Two of negative speech, two of positive speech (Kari and Scottie each made one positive and one negative inducing soundtrack), a fifth with classical music and a sixth with intense death metal music. A seventh greenhouse, used as a control sample, had no stereo. The greenhouses with the recordings of speech grew better than the control, regardless of whether such talk was kind or angry. The plants in the greenhouse with the recording of classical music grew better, while the plants in the greenhouse with the recording of intense death metal grew best of all.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/MythBusters_(...lking_to_Plants

De planten die de death metal "beluisterden", groeiden dus het best.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8

Re: Planten uitschelden

Klintersaas schreef:Dat klopt niet helemaal:

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/MythBusters_(...lking_to_Plants

De planten die de death metal "beluisterden", groeiden dus het best.
Maar geluid heeft dus effect op de groei van de plant!

Berichten: 8.614

Re: Planten uitschelden

Blijkbaar. Ik vind het een interessant onderwerp en zal wat zoekwerk verrichten.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8.614

Re: Planten uitschelden

Een studie uit 2007 door wetenschappers van het South Korea's National Institute of Agricultural Biotechnology toonde aan dat twee plantengenen die de plant op licht doen reageren (rbcS en Ald), geactiveerd werden bij het spelen van muziek.

Plant gene responses to frequency-specific sound signals

Tot slot, de conclusie van een artikeltje over dit onderwerp (waar ook meer studies te vinden zijn):
Of course, all the good vibrations in the world aren’t going to help the plants if people forget to water them. The bottom line? "The best thing people can do to help their plants grow is provide them with light, water, and mineral nutrition," said Marini. While the studies suggest that sound may spur plants to faster growth, there is no definitive evidence that a gift of gab will turn people into green thumbs. Ideal conditions for growth have more to do with temperature than talk. But if you want to whisper sweet nothings to your begonias, well, nobody's stopping you.
Bron: http://www.physorg.com/news139763645.html
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Planten uitschelden

En om voor eens en altijd met de mythbusters klaar te zijn (het is een leuk programma maar nog geen wetenschap)

Afbeelding
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 72

Re: Planten uitschelden

Wat ik als verklaring voor het positieve effect van geluid zou kunnen aandragen is dat een plant met huidmondjes "ademt" om co2 op te nemen, met veel herrie tril je wellicht meer co2 in die openingen.

Berichten: 8.614

Re: Planten uitschelden

Die verklaring wordt doorgaans niet helemaal aanvaard. Uit het artikel waarnaar ik hierboven linkte:
As to another popular theory, that plants respond to the carbon dioxide produced by human speech, Marini isn't buying it. Carbon dioxide levels do influence the rate of plant photosynthesis, he explained, but "people would have to speak to their plants for at least several hours a day to enhance photosynthesis enough to influence plant growth."
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 12.262

Re: Planten uitschelden

stierenkeutel schreef:Misschien gaat het om de toon?

Als je een hond....
Tja, een hond heeft oren, dus als die reageert op de toon, en wie weet ook nog wel op de inhoud, heeft dat in ieder geval een plausibel werkingsmechanisme.

Een experiment als wat mythbusters gedaan heeft is best aardig, maar ik denk niet dat de conclusie te rechtvaardigen is in zo'n n=1 setup. Kleine andere verschillen tussen de kassen kunnen het net zo goed verklaren, zonder dat die direct zichtbaar hoeven zijn.

De CO2-hypothese is in ieder geval redelijk, maar wellicht eenvoudig te onkrachten door CO2 nivos te meten en daarna kunstmatig op het gemeten nivo te houden... of dat effect heeft zie je gauw genoeg.
Victory through technology

Berichten: 8.614

Re: Planten uitschelden

Nog een andere mogelijke verklaring: als je tegen een plant spreekt, besteedt je er sowieso meer aandacht aan en merk je sneller of die plant water o.i.d. nodig heeft.

Zie ook hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 12.262

Re: Planten uitschelden

Dat inderdaad ook nog... en daarmee gaan we eigenlijk al ver voorbij aan de oorspronkelijke vraag, die stelde of het verschil maakt of je een plant uitfoetert of liefkozend toespreekt.
Victory through technology

Berichten: 8.614

Re: Planten uitschelden

En op die vraag lijkt het antwoord mij ja, maar dan niet op de manier die de topicstarter verwachtte. Uit de aangehaalde studies blijkt immers dat de planten het best groeien bij een hoog geluidsvolume. Aangezien schelden meestal een hoger geluidsvolume impliceert dan liefkozend toespreken, zou de uitgescholden plant dus beter moeten groeien.

Als we de factor uit mijn laatste post meenemen, komt er echter misschien iets anders uit. Een plant die je liefkozend toespreekt ga je waarschijnlijk ook (onbewust) beter verzorgen dan een plant die je uitscheldt. Hier zou de uitgescholden plant dus minder goed groeien.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer