Kakkerlakken voeren met kokos

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 31

Kakkerlakken voeren met kokos

Ik werk in Boven Suriname en er wordt daar niet tot nauwelijks aan pluimvee gedaan. Nu ben ik bij mezelf aan het brainstormen voor een kippenvoer pakket. Als basis wilde ik uitgaan, nouja brainstormen dan, van kokos omdat het een heel makkelijk gewas is in onderhoud en kokos zich niet leent voor zwerflandbouw. Probleem met kokos is dat het een aantal essentiele aminozuren niet in zich heeft. Nu zag ik op internet, doormiddel van bepaalde tags aan te slaan, dat er kakkerlakken voor kippenvoer gebruikt worden en dit beestje een voedsel conversie heeft van maar liefst 40%.

Nu heb ik ook trachten te achterhalen of de kakkerlak de acht aminozuren zelf kan aanmaken die de mens niet kan aanmaken, dat is me niet gelukt. Mijn idee is als volgt, zou een kakkelak op een dieet van enkel gedroogde kokos en water kunnen volstaan en maakt de kakkerlak de essentiele aminozuren als bv lysine, methionine zelf aan.

Mocht dat wel het geval zijn dan kan bv de helft van de cocos gevoerd worden aan de kakkelak om deze vervolgens te drogen om als substraat voor kippenvoer te dienen of als voer voor de vis tilapia kan natuurlijk ook. De andere helft van de cocos wordt tevens ook als voer gebruikt.

Mocht dit mogelijk zijn dan smaakt die kip of tilapia wel naar cocos natuurlijk, maar de vraag is kan dit wel ?

Zitten er misschien andere haken en ogen aan of is misschien toch de aanmaak van de essentiele aminozuren door de kakkerlak toch het struikelblok ?

Berichten: 31

Re: Kakkerlakken voeren met kokos

Nou beste forummers, is deze vraag nu zo moeilijk ?

Pak je studieboeken van school erbij en help me aub. Zelf heb ik er alle zin van de wereld in om een kakkerlakken kweek op te zetten maar dan kan alleen als ik kloppende gegevens heb natuurlijk. Het volgende heb ik heb ik opgezocht
However, the protein quality of copra is poor both in terms of its amino acid balance and digestibility (Swick 1999; Thorne et al 1990). It is deficient in important essential amino acids such as lysine, methionine, threonine and histidine but high in arginine, which is known to have antagonizing effect on lysine utilization (Swick 1999). Fortifying practical feeds in which copra meal is used with some essential amino acids such as lysine and methionine could solve the problem of arginine antagonism and also improve its protein quality.
Nogmaals kunnen deze beestjes enkel op kokos, of kopra en water leven, is dat mogelijk ?, en zijn kakkerlakken rijk aan lysine en methionine.

frankie

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Kakkerlakken voeren met kokos

Nou beste forummers, is deze vraag nu zo moeilijk ?
De eerste link is meteen een goede als ik google op essential amino acids cockroach:
Nu heb ik ook trachten te achterhalen of de kakkerlak de acht aminozuren zelf kan aanmaken die de mens niet kan aanmaken, dat is me niet gelukt.
Nee, dat kan hij niet:
Methionine and cysteine are synthesized from inorganic sulphate...
Terzijde, maar is het verzamelen van kokosnoten en daaruit kopra winnen in combinatie met een kakkerlakkweek

echt veel efficienter/goedkoper dan gewoon kippenvoer kopen?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 31

Re: Kakkerlakken voeren met kokos

anusthesist schreef:De eerste link is meteen een goede als ik google op essential amino acids cockroach:

The American cockroach op Google Books Misschien heb je hier iets aan voor in de toekomst.

Nee, dat kan hij niet:

Terzijde, maar is het verzamelen van kokosnoten en daaruit kopra winnen in combinatie met een kakkerlakkweek

echt veel efficienter/goedkoper dan gewoon kippenvoer kopen?
Later op de dag ga ik me verdiepen in de door jou aangegeven materie, iig super bedankt.

Betreft terzijde, deze mensen hebben weinig tot helemaal geen geld in Boven Suriname, transportkosten om goederen met de boot naar de dorpen te transporteren is verschrikkelijk duur. Arbeidsloon is niet relevant, in deze dorpen verbouwen ze hun voedsel overigens zelf en daar komen geen machines en chemicalien bij te pas. Beteft die kakkerlakweek of insectenkweek zelf op te zetten, als het mogelijk is dan moet er een voorbeeld zijn. Wellicht dat ik dat voorbeeld kan zijn, iemand anders laten doen kan natuurlijk ook.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Kakkerlakken voeren met kokos

Dan heb je misschien ook een basis voor bemesting van andere plantages?

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=113820

Berichten: 1

Re: Kakkerlakken voeren met kokos

Hi Frankie,

ik ben nieuw hier en ik las net jouw initiatief over het kippenvoer. Kun je mij vertellen of het enig succes heeft gehad?

Hoe duur is kippenvoer eigenlijk? waar wordt het gemaakt, in het buitenland of in Suriname zelf? sorry veel vragen :-)

Jules

Berichten: 31

Re: Kakkerlakken voeren met kokos

anusthesist schreef:De eerste link is meteen een goede als ik google op essential amino acids cockroach:

The American cockroach op Google Books Misschien heb je hier iets aan voor in de toekomst.

Nee, dat kan hij niet:

Terzijde, maar is het verzamelen van kokosnoten en daaruit kopra winnen in combinatie met een kakkerlakkweek

echt veel efficienter/goedkoper dan gewoon kippenvoer kopen?
Ter correctie, die kakkerlakken kunnen dat wel, ik heb afgelopen maanden een proef gehouden.. Kakkerlakken kunnen enkel op copra en water leven en zich vermenigvuldigen...

Kippenvoer kopen is idd veel makkelijk en goedkoper, echter ik ben niet iemand die kiest voor de weg van de minste weerstand.

Momenteel wordt vismeel in veevoeders / ook kippenvoer verwerkt en is dus milieubelastend.

Berichten: 31

Re: Kakkerlakken voeren met kokos

Jules Spier schreef:Hi Frankie,

ik ben nieuw hier en ik las net jouw initiatief over het kippenvoer. Kun je mij vertellen of het enig succes heeft gehad?

Hoe duur is kippenvoer eigenlijk? waar wordt het gemaakt, in het buitenland of in Suriname zelf? sorry veel vragen :-)

Jules
In Suriname wordt voer gemengd of in bulk gekocht door Vitalo / zie website http://www.surinamedirectory.biz/m_04/inde...57a15bf1dbf9ceb

Veel supermarkten buiten de stad verkopen vitalo kippenvoer, voornamelijk bestemd voor lokale teelt slachtkippen en leghorns.

Kokos omzetten in kakkerlakken of andersoortig dierlijke eiwitten tbv pluimvee is meer voor de fun. Het experiment is overigens uitgevoerd bij mij thuis in de stad Paramaribo. Vergis je niet, er zit veel arbeid in en arbeid is geld.. Alhoewel, misschien kan het verder commercieel uitgedacht worden.

Gegadigden.. ?

Donor's zijn altijd welkom !

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kakkerlakken voeren met kokos

[quote='frankie' date='8 August 2010, 21:30' post='620295']

Ter correctie, die kakkerlakken kunnen dat wel, ik heb afgelopen maanden een proef gehouden.. Kakkerlakken kunnen enkel op copra en water leven en zich vermenigvuldigen...

[quote]

Daarmee heb je niet aangetoond dat kakkerlakken alle voor de mens essentiele aminozuren zelf aan kunnen maken, slechts dat ze op het specifieke dieet kunnen overleven en zich voortplanten. anorganish sulfaat is niet zo spannend en zou overal wel voor kunnen komen. Voor de rest heb je waarschijnlijk ook geen rekening gehouden met de microbiotische symbionten die kakkerlakken gebruiken om alle essentiele aminozuren binnen te krijgen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer