Nieuwe kans voor ammoniumboraan

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 185

Nieuwe kans voor ammoniumboraan

Waterstof-opslagmedium nu ook te recyclen


Lees het volledige artikel...
Bron: Chemisch2weekblad. www.c2w.nl

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Nieuwe kans voor ammoniumboraan

Tja, dan blijft het afhankelijk van hoe efficiënt butyltin en benzeendithiol aangemaakt kunnen worden?


Ik vraag me ook af of borazaan wel zo'n goeie brandstof is. Welke toxiciteit kent het en welke invloed heeft het op het milieu? Is een vaste brandstof wel zo handig? Je moet het produceren in een fabriek, aanvoeren naar de verdeler (zonder pijpleiding, itt benzine) en daarna het polymeerresidu terug verzamelen. Het is ook oplosbaar in water, wat me niet meteen een leuke eigenschap voor een brandstof lijkt.


Als het een klein volume inneemt en een laag gewicht heeft is het mogelijk wel te doen. Dan kan men speciale containers maken en de blokken als een soort afwasmachinetabletten in de wagen steken.


Eén liter van dit ammoniakboraan weegt 750g en levert 23,166MJ (één liter AB levert tot 1800 liter waterstof volgens http://www.physorg.com/news106920683.html). Eén liter diesel levert (wiki) 38,6 MJ en weegt 850g. Doenbaar? Als de processen geoptimaliseerd zijn en de veiligheid gewaarborgd misschien wel. De drie reagentia efficiënt produceren is echter wel een vereiste.

Reageer