Springen naar inhoud

Is Nederland nog Calvinistisch?

• Log in om te kunnen reageren

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juli 2005 - 11:05

Calvinisme is een hootfstroming van het protestantse christendom, geboaseerd op de theologische en de daaruit voortvloeiende en sociale en politieke leer van de hervormer Johannes Calvijn (1509-1564).
Bron: Wikipedia http://nl.wikipedia....wiki/Calvinisme

In hoeverre is Nederland nog calvinistisch? En, waar kan men dit nog herkennen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Brownie

Brownie

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2005 - 15:42

Wat ik, in vergelijking met bijvoorbeeld Frankrijk, aardig Calvinistisch vind, is dat sterke drank in Nederland alleen in speciale winkels (slijterijen) verkrijgbaar is. Ook wordt (redelijk streng) de leeftijd van de koper gecontroleerd. Dit is in Frankrijk niet het geval en sterke drank is gewoon in de supermarkt en zelfs op benzinestation verkrijgbaar.

Overigens keur ik dit laatste wel af.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 juli 2005 - 15:53

Ik weet niet of de verkoop van sterke drank een criterium is.
In Canada wordt sterke drank alleen in staatswinkels verkocht. Elke aankoop wordt op naam geregistreerd en als je een beetje te gulzig blijkt te zijn dan krijg je een maatschappelijk werker thuis.
Is Canada daarom Calvinistisch?

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2005 - 18:10

Zo kan je ook stellen over het drugsbeleid dat langzamerhand wordt omgegooid. Dit tesamen met het drank-verhaal, is het een politieke zaak en volgens mij geen calvinistische gedachtengoed.

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2005 - 20:44

Nederlanders houden niet zo van opscheppers, zijn nuchter, bescheiden, vrouwvriendelijk, etc.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2005 - 07:04

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Maar hoe zit het dan met Belgie?

• Gast

Geplaatst op 14 juli 2005 - 14:55

Calvinisme is een hootfstroming van het protestantse christendom, geboaseerd op de theologische en de daaruit voortvloeiende en sociale en politieke leer van de hervormer Johannes Calvijn (1509-1564).
Bron: Wikipedia http://nl.wikipedia....wiki/Calvinisme  

In hoeverre is Nederland nog calvinistisch? En, waar kan men dit nog herkennen?

Nederland is zeker calvinistisch. Dat merk je pas echt als je even in het buistenland zit, of je merkt het zelfs al een beetje in Maastricht.
Wel moet ik erbij zeggen dat Calvijn zelf niet een 100% pure calvinist was, maar dat terzijde. :shock:

- Nederlanders zijn ingetogen op onder andere hun emoties. Wij uiten die weinig, vergeleken met bepaalde andere culturen.
- Wij kunnen niet met complimenten omgaan: "Wat een mooie schoenen!" "Ach, ze waren in de aanbieding." "Wat knap van je gedaan". "Ach, het was niet veel werk" enz. enz. enz.
- Geld, bepaalde culturen is het dood normaal om te laten weten hoeveel geld je hebt en dat ook te laten zien. In Nederland zul je weinig extravagante dingen tegen komen. De meest rijke Nederlanders (op een paar uitzonderingen na) leven in verhouding met bijv. Amerikanen maar erg gewoontjes.
- Om verder te gaan op het geld. We zijn zuinig. Het beeld wat sommige buitenlanders over ons hebben is wat overdreven, maar niet te min blijven Nederlanders toch aardig 'zuinig'.
- Ook oop gebied van feesten hebben we niet bepaald lang durige halve orgiŽn.

Een aspect van het calvinisme is toch ingetogen zijn...

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2005 - 15:34

Beste One Step Forward,

Nederland is zeker calvinistisch. Dat merk je pas echt als je even in het buistenland zit, of je merkt het zelfs al een beetje in Maastricht.
Wel moet ik erbij zeggen dat Calvijn zelf niet een 100% pure calvinist was, maar dat terzijde. ;)

- Nederlanders zijn ingetogen op onder andere hun emoties. Wij uiten die weinig, vergeleken met bepaalde andere culturen.

En als het toch gebeurt staat de halve, zoniet de gehele straat mee te genieten.

- Wij kunnen niet met complimenten omgaan: "Wat een mooie schoenen!" "Ach, ze waren in de aanbieding." "Wat knap van je gedaan". "Ach, het was niet veel werk" enz. enz. enz.

Nee, integendeel. Je wordt afgekraakt bij het leven. Jaloezie schijnt een echte killer te zijn.

- Geld, bepaalde culturen is het dood normaal om te laten weten hoeveel geld je hebt en dat ook te laten zien. In Nederland zul je weinig extravagante dingen tegen komen. De meest rijke Nederlanders (op een paar uitzonderingen na) leven in verhouding met bijv. Amerikanen maar erg gewoontjes.

Ik ken een aantal mensen, die rijk zijn, het het beeld wat jij schets klopt aardig, doch laten meer rijke Nederlanders zien wat ze hebben.

- Om verder te gaan op het geld. We zijn zuinig. Het beeld wat sommige buitenlanders over ons hebben is wat overdreven, maar niet te min blijven Nederlanders toch aardig 'zuinig'.

Zuinig, ja. Men vergeet dat de euro de dingen duurder heeft gemaakt, doch men geeft de euro uit als de oude gulden, of de Belgische Frank. Momenteel heeft de gemiddelde Nederlander een leuke spraarrekening.

- Ook oop gebied van feesten hebben we niet bepaald lang durige halve orgiŽn.

Daar ben ik niet mee eens, want ik ging tot voor kort naar grote feesten en ging regelmatig uit mijn dak, en ik heb genoeg mensen gezien die hetzelfde beleefde. Maar ga je naar een kroeg op de hoek, dan is het inderdaad anders.

Een aspect van het calvinisme is toch ingetogen zijn...

Men zegt het :shock:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures