Springen naar inhoud

[natuurkunde] kleine en grote ballon

• Log in om te kunnen reageren

JPO

JPO

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 september 2009 - 16:32

Beste lezer,

Ik maak denk ik een fout tussen de twee grootheden druk en kracht, waardoor de uitleg van het volgende experiment mij niet helemaal duidelijk is (of ik zit er gewoon helemaal naast, en het heeft iets te maken met de elasticiteit van de ballonen, maar dan vind ik het alsnog fijn om te horen, waarom mijn gedachte onjuist is).

We hebben een kleine en een grote ballon, verbonden met een kraantje. Zodra we het kraantje openenen zien we dat de lucht uit de kleine ballon leegloopt in de grote ballon. Hoe kan dit?

Ik dacht het volgende:
- De druk in de kleine ballon moet groter zijn dan in de grote ballon. Dit hebben we later ook gezien m.b.v. een U - buis. En dan klopt met de regel dat lage druk naar hoge druk stroomt.

- Maar waarom is de druk in de kleine ballon groter? Dit heeft waarschijnlijk te maken met de doorsnede van de ballon. De doorsnede van de kleine ballon is kleiner, dus bij gelijke kracht in de twee ballonnen moet de druk in de kleine ballon groter zijn.

Maar wat zijn in dit geval de krachten, als je het zoals hierboven uitlegt. Zijn dat krachten die binnenin de ballon werken, door de botsingen van de moleculen tegen de wand. En is het dan niet veel logischer dat de kracht aan de buitenkant en de binnenkant van de ballon gelijk zijn omdat de ballon i.p.c. in rust is?

Kortom het begrip kracht in dit experiment is mij niet helemaal duidelijk en waarom dr druk in een kleine ballon groter is. Dit merk je ook tijdens het opblazen van een ballon. Maar als je dan probeert te beredeneren waarom dat zo is, kom ik er niet uit. De oppervlakte is klein, de druk aan de buitenkant is 1 bar, dus de kracht is groot, dus het kost je veel kracht om de ballon op te blazen, als het oppervlakte groter word, zal de druk afnemen. Klopt dit?

Ik ben een beetje in de war van de begrippen kracht en druk geloof ik. Kan iemand mij even op het juiste pad helpen.

Bvd

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 september 2009 - 17:04

Dit ballonverhaal is totaal ongeschikt om kracht en druk uit te leggen, want er speelt meer dan alleen dat: namelijk de curve van de ballon, het driedimensionale van het geheel en een elasticiteitseigenschap van rubber (een elastiekje is een verre van ideale veer)

mooi leesvoer met uitleg voor de ballonnen:

http://www.thenakeds...oons-on-a-tube/

Als je in de war raakt met kracht en druk kunnen we beter een ander voorbeeld zoeken, zoals een hydraulische krik of zo.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

JPO

JPO

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 september 2009 - 21:53

ok leuke link! Dank je wel!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures