Allergieën

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Allergie

Klopt het, dat het aantal gevallen van allergieën in de loop vd eeuwen alleen maar is toegenomen?

Zo ja 1, wat was daar de oorzaak van?

Zo ja 2, kun je stellen, dat in de prehistorie geen allergieën voorkwamen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Allergie

Eén hypothese is de volgende: http://www.news-medical.net/news/2006/12/02/21178.aspx

Wat betreft het tweede punt; ik denk het niet omdat we IgE nodig hebben/hadden om ons te beschermen tegen met name parasieten. Een allergische reactie is praktisch inherent aan deze IgE gemedieerde immuunreacties zoals het het voorkomen van auto-immuunziektes inherent is aan het hebben van een immuunsysteem.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Allergie

...
Ik ben niet medisch geschoold. Daardoor begrijp ik het antwoord nauwelijks.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Allergie

Ik ben niet medisch geschoold. Daardoor begrijp ik het antwoord nauwelijks.
De huidige theorie is dat het menselijk immuun-systeem zodanig ingesteld is op de aanwezigheid van parasieten, dat wanneer deze ontbreken het automatisch steeds gevoeliger wordt tot het iets detecteert. Dit is natuurlijk slim wanneer je met parasieten te maken hebt die stoffen uitscheiden om het immuunsysteem te onderdrukken.

Helaas is dit vandaag de dag in geindustrialiseerde landen niet zo handig. Het ontbreken van parasieten veroorzaakt een overgevoeligheid van het immuunssyteem wat vervolgens stoffen als vijandig beschouwt die in werkelijkheid vriendelijk (auto-immuniteit) of neutraal (allergie) zijn.

In welke mate auto-immuun ziekten en allergien voorkwamen in de prehistorie is natuurlijk niet bekend, maar het zal vast in mindere mate voorgekomen zijn. Tintolerantie (geen allergie) tegen een stof (zoals lactose) zal denk ik niet in mindere mate voorgekomen zijn.

ps IgE is een antilichaam wat het immuun-systeem in staat stelt om parasieten te herkennen en immuun-reacties er tegen op gang te brengen. Het is helaas ook de oorzaak achter de (meeste?) auto-immuun/allergische reacties. Wat anust. zegt is dat mensen IgE nodig hadden, en dus ook een risico op complicaties hadden.

Reageer