Overdag slapen slecht?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 4

Overdag slapen slecht?

Hallo allemaal!

(ik hoop dat het in het goede forum gedeelte staat, want wist het niet precies).

Ik had een discussie met iemand over dat slapen overdag slapen 'minder gezond' is dan snachts.

Ik heb nu vakantie en leef mijn eigen slaapritme. Van nature ben ik een avond/nachtmens en ga meestal tegen 3:30 slapen tot ongeveer 12uur. Ik voel me gewoon fit en prima. Nu zei iemand tegen mij dat dat niet gezond is om altijd zo te leven omdat je lichaam dan 'niet gezond' reageerd op licht/donker van de dag. Je lichaam heeft dag licht nodig zeg maar..

Nu heb ik het dus alleen over slaapritme he? (Dus niet over het eten of het kwartiertje dag licht die je nodig hebt.. want daar kom ik dus ook wel aan :eusa_whistle: )

Nu ben ik het daar niet mee eens, omdat ik me nu zeker net zo goed voel als da ik er 7:30 uit ga. Weet iemand dus of het ongezond is voor je lichaam als je snachts langer door gaat en smorgens langer slaapt?

Bedankt iig!!

Groeten Canon

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Overdag slapen slecht?

Een siësta tussen de middag schijnt erg gezond te zijn. Mijn opa deed het nog. Maar die at ook altijd 's middags de warme maaltijd.

Berichten: 4

Re: Overdag slapen slecht?

Oke :eusa_whistle: ,

Maar ik heb het dus niet over een middagdutje, maar over een ander slaap ritme he ](*,) ?

dus ik slaap 1x vaan 3:30 tot 12:00 en ga dan weer door tot 3:30. Dus dat ik niet maar zo een middag dutje maar gewoon mijn ritme.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Overdag slapen slecht?

De belangrijkste factor om te bepalen of iemand voldoende slaapt en een gezonde 'nacht'rust heeft, is het gegeven of die persoon zich 's morgens uitgerust voelt of niet. Dus, als jij je uitgerust voelt op het moment dat je besluit om op te staan (in principe los van het uur), dan betekent dit dat je goed geslapen hebt.

Er is wel het één en ander te zeggen over het vooral 's nachts leven (minder licht) en over natuurlijke bioritmes, maar in principe wegen die allemaal niet op tegen 'hoe jij je voelt, als je opstaat'!

Vandaar, voel je je uitgerust op die manier én hindert dit jou niet in jouw dagdagelijkse bezigheden (de maatschappij is niet echt afgestemd op nachtmensen), dan is er geen reden om jouw levenswijze als negatief te bestempelen.

Als je daar nood aan hebt, kan je wel degelijk dmv. slaaptraining jouw bioritme wat proberen op te schuiven, maar nogmaals, daar is geen reden toe als je geen hinder ervan ondervindt! En aangezien je aangeeft dat je je goed voelt, zie ik weinig reden om tegen jouw eigen bioritme in te gaan...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer