Debiet of luchtsnelheid bepalen in vacuum

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Debiet of luchtsnelheid bepalen in vacuum

hallo,

ik moet voor mijn stage bepalen/berekenen wat voor vacuumpomp ik nodig heb

voor een scheidingstrommel. Er bestaat al een conceptmodel van deze trommel en

die hebben we getest met 5 stofzuigers. Nu wil ik het vacuum in de trommel

bepalen. Ook wil ik de capaciteit weten van alle stofzuigers bij elkaar. Hiermee bedoel

ik hoeveel lucht ze per tijdseenheid verplaatsen. Ik heb gelezen dat dit kan met het

pitot principe. Kan ik zelf een opstelling maken zoals op het plaatje? of moet je hier

echt een pitot meter voor hebben?

mvg corne
Bijlagen
pitot_tube.gif
pitot_tube.gif (3.59 KiB) 793 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Debiet of luchtsnelheid bepalen in vacuum

Je kunt zelf zo'n opstelling maken, maar bedenk wel dat een pitotbuis niet meer doet dan de stuwdruk van het gas meten: het niveauverschil in beide buizen, in het plaatje aangegeven met dp. Daaruit kun je dan de snelheid berekenen als je tenminste de dichtheid van het gas weet (berekenen uit druk, temperatuur en molmassa).

Het is mij niet duidelijk waar je die pitotbuis wilt plaatsen: in de zuigleiding of in de uitlaat van de stofzuiger?

In de zuigleiding heb je het probleem dat zijn druk verandert zolang er stroming is en als de druk (vacuum) constant is heb je geen stroming meer die je kunt meten.

In de uitlaat van de stofzuiger geldt eigenlijk hetzelfde: naarmate de druk in de trommel daalt zal het debiet aan de uitlaat steeds verder dalen en als de laagste druk (vacuum) in de trommel bereikt is dan meet je geen debiet meer.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: Debiet of luchtsnelheid bepalen in vacuum

in de trommel zitten gaatjes dus er zal altijd lucht blijven stromen. Ik wil de luchtsnelheid bepalen aan de aanzuigkant van de stofzuigers zodat ik kan bereken wat voor debiet de vacuumpomp moet hebben.

Reageer