schildpadden speelgoed experiment?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

schildpadden speelgoed experiment?

hallo!

ik heb onlangs bij de fysica les een experiment gezien over een houten bootje (ongeveer 5 cm lang) met aan elk uiteinde een schildpadje waarvan de ene langs links kijkt en de andere naar rechts.

nu als je het bootje gewoon op de tafel zet en je draait eraan zodat ze allebei met hun hoofd naar voor kijken.

het blijft draaien in die richting.

maar als je ze naar de andere richting draait, met hun rug eerst, dan draaien ze, maar na een tijdje zeggen ze dat ze dat niet leuk vinden en draaien toch met hun hoofd naar voor.

het is net zoals met wij in de bus: je kijkt liever richting de buschauffeur in plaats van naar de achterkant van de bus.

heeft iemand hier een uitleg/ filmpje voor want mijn fysica leerkracht wist het niet...

Margotica

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: schildpadden speelgoed experiment?

Hoi

sorry ik begrijp je beschrijving niet. Wat bedoel je met langs links/rechts kijken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: schildpadden speelgoed experiment?

Uit de beschrijving maak ik dit op:
scholdpadjes.png
scholdpadjes.png (8.14 KiB) 858 keer bekeken
ik ken dit experiment overigens niet
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: schildpadden speelgoed experiment?

Als hij er zo uit ziet, dan zou ik zeggen dat door de hoofden het zwaartekracht punt buiten de middellijn van de boot ligt. Hoe ziet de onderkant van de boot eruit? Ik kan me voorstellen dat de hoofden op het moment dat de boot bijna stil ligt nog even kantelen naar het zwaartekracht punt, dus in de richting waar de hoofden uit de boot steken. Als de boot op een enkel scharnierend punt ligt dan kan hij nog even in die richting doordraaien.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: schildpadden speelgoed experiment?

waarom staat dit eigenlijk onder biologie

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: schildpadden speelgoed experiment?

waarom staat dit eigenlijk onder biologie


Omdat het over gedrag van schildpadden gaat?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 106

Re: schildpadden speelgoed experiment?

Omdat het over gedrag van schildpadden gaat?
Of omdat het een optisch effect is. net zoals autowielen afhankelijk van de snelheid optische de andere kant op kunnen lijken te draaien. Zou zoiets ook mee kunnen spelen in dit voorbeeld. Waarbij je hersenen de 'goede' kant prefereren.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: schildpadden speelgoed experiment?

Of omdat het een optisch effect is. net zoals autowielen afhankelijk van de snelheid optische de andere kant op kunnen lijken te draaien. Zou zoiets ook mee kunnen spelen in dit voorbeeld. Waarbij je hersenen de 'goede' kant prefereren.


Dat kan best de oplossing zijn, idd. Dan toch even de titel aanpassen en "fysica" weghalen. En me thinks dat het naar psychologie moet, hebben die lui ook wat leuks.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: schildpadden speelgoed experiment?

We zullen eerst een reactie van de TS afwachten, daarna kan er nog altijd verplaatst worden. De vraagstelling lijkt me niet echt duidelijk.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 76

Re: schildpadden speelgoed experiment?

Ik denk dat hij dit bedoelt: http://www.youtube.com/watch?v=AcQMoZr_x7Q

Vanaf 1:17

Ik ben ook wel curieus naar het antwoord. Heel eigenaardig.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: schildpadden speelgoed experiment?

Het kan haast niet anders of dit moet het zijn. Verplaatsing naar mechanica dus.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: schildpadden speelgoed experiment?

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer