Wolfram mathematics snijpunt lijnen berekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 703

Wolfram mathematics snijpunt lijnen berekenen

Hoi,

Ik probeer in Wolfram Mathematics het snijpunt van 2 lijnen te vinden.

De vergelijking valt helaas niet exact of numeriek op te lossen, dus probeer ik grafisch het snijpunt te vinden.

Ik heb het getal al kunnen 'inklemmen' tussen 2 getallen met elk 13 decimalen, maar dit heb ik gedaan door steeds

in te zoomen op het snijpunt. Is er ook een functie die het snijpunt kan berekenen/benaderen?

Edit:

Overigens kon ik deze functie (zelf) niet vinden in de documentatie.

Berichten: 703

Re: Wolfram mathematics snijpunt lijnen berekenen

Het is me inmiddels toch gelukt het snijpunt te vinden d.m.v. de functie FindRoot.

Ik had Solve en NSolve geprobeerd, deze gaven echter een error. Ik vraag me echter

nog steeds af of er niet een mogelijkheid is om het snijpunt grafisch te berekenen met

Mathematics.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Wolfram mathematics snijpunt lijnen berekenen

Je hebt het nu over mathematica? (het programma) of iets anders?

Wat bedoel je met grafisch, findroot vind het kruispunt numeriek dus dat is gelijk aan het aflezen van het kruispunt van een grafiek.

Berichten: 158

Re: Wolfram mathematics snijpunt lijnen berekenen

Misschien helpt de Newton-Rhapson methode jou iets. Dit is een recursieve functie waarmee je (als je een goed begingetal kiest) na elke stap dichter bij het snijpunt van een functie met de nul-lijn komt.
"Niet gehinderd door enige kennis van zaken..."

Berichten: 703

Re: Wolfram mathematics snijpunt lijnen berekenen

Ik bedoelde inderdaad Mathematica, typfoutje. Wat ik eigenlijk bedoelde is iets als

de functie Intersect zoals op een grafische rekenmachine. Dat hij dus in de grafiek 't

snijpunt met z'n coördinaten aangeeft o.i.d.

Reageer