Springen naar inhoud

Licht

• Log in om te kunnen reageren

kleine fysicus

kleine fysicus

• >250 berichten
  • 382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2009 - 20:20

Ik heb laatst in een boek gelezen dat het mogelijk is om op licht te reizen als het zeil maar licht genoeg is.
Als de fotonen op het zeil botsen gaat het bootje met zeil vanzelf naar voren.

Wil dit dan zeggen dat er ook een soort lichtwrijving is tussen een (bewegend) voorwerp en licht?
ook als is deze wrijving of weerstand te verwaarlosen?
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2009 - 20:53

licht bezit inderdaad een bepaalde impuls, en het kan voor een druk zorgen. In bijna alle omstandigheden is die druk te verwaarlozen. Maar in de ruimte is er niets van andere krachten, en dat beetje die het licht levert, is genoeg om voor een versnelling te zorgen.

kleine fysicus

kleine fysicus

• >250 berichten
  • 382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 september 2009 - 11:40

Dus er bestaat wel degelijk "lichtwrijfing"?
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 september 2009 - 12:11

Ik weet niet of wrijving wel een goede naam is.
De lichtsnelheid daalt in stoffen waar n>1 , dus je zou daar dus ook kunnen spreken van wrijving.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 september 2009 - 19:12

Ik heb laatst in een boek gelezen dat het mogelijk is om op licht te reizen als het zeil maar licht genoeg is.
Als de fotonen op het zeil botsen gaat het bootje met zeil vanzelf naar voren.

Wil dit dan zeggen dat er ook een soort lichtwrijving is tussen een (bewegend) voorwerp en licht?
ook als is deze wrijving of weerstand te verwaarlosen?

Fotonen hebben een impuls hf/c. Men reist hier door de wet behoud impuls toe te passen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Pr.Prlwytskovsky

Pr.Prlwytskovsky

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 september 2009 - 20:46

Om impuls te hebben heb je massa nodig, maar met massa kan je niet met de lichtsnelheid gaan... toch?

Ik begrijp dat lichtzeilen ook niet. Als je kan lichtzeilen kan je ook zo hard als het licht gaan, uiteindelijk. Mischien wel harder, zolals een zeilboot sneller dan de wind kan gaan.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 september 2009 - 21:45

Om impuls te hebben heb je massa nodig, maar met massa kan je niet met de lichtsnelheid gaan... toch?

Ik begrijp dat lichtzeilen ook niet. Als je kan lichtzeilen kan je ook zo hard als het licht gaan, uiteindelijk. Mischien wel harder, zolals een zeilboot sneller dan de wind kan gaan.

Uit formule LaTeX volgt dat fotonen met rustmassa 0 een impuls p=hf/c hebben . Voor een foton is E=hf. Uit wet behoud impuls als n fotonen terugkaatsen(loodrecht) op zeil volgt nhf/c=mLaTeX -nhf/c waar LaTeX toename snelheid lichtzeilboot en m zijn massa.

Harder wind varen kunt ge alleen als ge schuin op de wind vaart en langs de bolle kant de wet van Bernoulli werkt voor een lichtzeilboot zal dit zeker niet gaan. Ik zie niet hoe we hier de wet van Bernoulli kunnen toepassen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Pr.Prlwytskovsky

Pr.Prlwytskovsky

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 september 2009 - 22:48

Hmm. je heb een kiel nodig om harder dan de wind te gaan, denk ik nu. Dat gaat dus niet gaan.

Sorry Kotje, mijn kennis onbreekt om te worden overtuigd door je formules. Lichtzeilen blijft een misterie.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 september 2009 - 23:42

In de klassieke betekenis heb je wel massa nodig voor impuls, maar volgens de relativiteitstheorie niet meer. Dit wilt kotje waarschijnlijk uitleggen met zijn formule.

Veranderd door 317070, 05 september 2009 - 23:43

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2009 - 09:29

Er bestaan geen snelheden groter dan de lichtsnelheid. Zelfs de lichtsnelheid haalt een deeltje met een massa niet.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 06 september 2009 - 09:52

licht bezit inderdaad een bepaalde impuls, en het kan voor een druk zorgen.

Een bekende 'toepassing' is de staart van een komeet die (vrijwel altijd) van de zon afgericht is tengevolge van de lichtdruk.

die hanze

die hanze

• >250 berichten
  • 441 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 september 2009 - 16:49

Ik denk dat ze bij het zeilen de zonne wind gebruiken, een constant stoorm met elektrisch geladen deeltjes die van de zon komt die deeltjes zijn meestal e- h+ he2+ die hebben wel duidelijk een massa en gaan nog redelijk snel.
Licht heeft inderdaad ook een impuls maar ik denk dat ze het vooral over deze deeltjes hebben als ze spreken over "zeilen " door de ruimte.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures