Energie verlies cylindrische tank

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

Energie verlies cylindrische tank

Ik heb op volgende pagina een volgens mij interessante methode gevonden om snel richtinggevende berekeningen te doen i.v.m. energieverliezen in een warme tank. http://www.spiraxsarco.com/resources/steam...ks-and-vats.asp Alleen weet ik niet of deze mogen worden toegepast op een cylindrische tank?

Alvast bedankt.

mvg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Energie verlies cylindrische tank

Alleen weet ik niet of deze mogen worden toegepast op een cylindrische tank?
Het maakt niet uit of je een verticale vierkante of een verticale ronde tank hebt.

Bedenk wel dat deze methode erg ruw is.

In feite zal men in de praktijk een verwarmde tank altijd isoleren. En dan wordt de U vrijwel volledig bepaald door de isolatie. Voor steenwol (rockwool) of glaswol met een warmtegeleidingscoeffcient van ongeveer 0,04 W/m.K zal een isolatiedikte van 50 mm dan een U van ongeveer 0,04 W/m.K / 0,050 m = 0,8 W/m2.K. Of de lucht daarbuiten stil staat, of dat het waait of zelfs regent doet dan niet meer terzake want hoger dan die 0,8 W/m2.K wordt het niet.

Het is idioot dat men daar eerst een typische U voor stilstaande lucht (ongeisoleerde tank) kiest uit figuur 2.9.1 en dan stelt dat de U voor een met 50 mm geisoleerde tank 0,1 maal die van een niet geisoleerde tank is. Het klopt wel ruwweg maar het is eigenlijk net zo onzinnig als het omgekeerde doen: eerst de U voor een geisoleerde tank met 50 mm berekenen, zoals ik hierboven deed, en dan stellen dat de U voor een ongeisoleerde tank in stilstaande lucht 10 keer zo groot is.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 8

Re: Energie verlies cylindrische tank

Inderdaad Fred F. Bedankt trouwens voor je reactie.

Maar wij zitten met een aantal niet geïsoleerde tanks waarin batchprocessen gebeuren. Afhankelijk van het product dat wordt gemaakt wordt de tank al dan niet opgewarmd en een bepaalde tijd op temperatuur gehouden. Het is de bedoeling om a.d.h.v. een aantal niet al te ingewikkelde berekeningen na te gaan of het economisch verantwoord is om de betreffende tanks te isoleren. Ik veronderstel dat zelfs al is het een ruwe schatting, het toch richtingaangevende berekeningen zijn. Ik bedoel maar als bereken dat de ROI 10jaar is dat het dan misschien wel tussen 8 en 12 kan zijn maar zeker geen 3 zal worden bij correctere berekeningen.

Is er trouwens iemand die een idee heeft over wat de gangbare kostprijs is voor het produceren van 1 kg stoom. Ik heb ergens terug gevonden dat dit 0,02€/kg zou bedragen.

mvg

Reageer