Magnesium

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.746

Magnesium

Kan iemand me wat vertellen over de werking van magnesium (
\(Mg^{2+}\)
) op het lichaam?

Blijkbaar maakt dat energie vrij, of zorgt het voor de overdracht? Als je extra magnesium neemt, en je ondervindt hiervan een effect (dat je dus meer 'energie' hebt) wil dat zeggen dat je daarvoor een magnesiumtekort had?

zonee, dan haal je dus meer energie van ergens, wat is die ergens? En blijft die energie anders onbenut?

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Magnesium

stoker schreef:Kan iemand me wat vertellen over de werking van magnesium (
\(Mg^{2+}\)
) op het lichaam?

Blijkbaar maakt dat energie vrij, of zorgt het voor de overdracht? Als je extra magnesium neemt, en je ondervindt hiervan een effect (dat je dus meer 'energie' hebt) wil dat zeggen dat je daarvoor een magnesiumtekort had?

zonee, dan haal je dus meer energie van ergens, wat is die ergens? En blijft die energie anders onbenut?

bedankt
Magnesium bindt aan de fosfaatgroepen in ATP en is essentieel voor de hydrolyse van ATP in ADP waarbij energie vrijkomt. Als je meer magnesium binnenkrijgt waardoor je meer energie krijgt kun je spreken van relatief magnesiumtekort. Dit is namelijk afhankelijk van de vraag naar energie en dus de omzetting van ATP in ADP. Bij een absoluut magnesiumtekort kun je allerlei vervelende symptomen krijgen die zich niet beperken tot een subjectief gevoel van weinig energie. Daarnaast is magnesium ook belangrijk voor ATP-synthase, het enzym dat ADP weer omzet in ATP. Hier vind je welke rollen magnesium nog meer speelt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Magnesium

Als je extra magnesium neemt, en je ondervindt hiervan een effect (dat je dus meer 'energie' hebt) wil dat zeggen dat je daarvoor een magnesiumtekort had?
Niet per se. Het placebo effect hoef ik je niet uit te leggen. Anderzijds kan een magnesiumtekort wel oorzaak zijn van futloosheid (net zoals bepaalde andere mineralen hier een rol in spelen zoals natrium en ijzer).

Een zuiver magnesiumsupplement is geloof ik moeilijk te vinden. Magnesium supplementen zijn daarboven vaak verrijkt met vitamines B en taurine.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 12.262

Re: Magnesium

Er zijn wel tabletten in de markt met calcium, magensium en (meen ik) fosfor, gemarket op botontkalking en dergelijke. Ik neem aan dat er in voedingssupplementen met de 'dagelijkse dosis' vitaminen en mineralen ook magnesium zit, al vraag ik me af of het genoeg is (de adh is in de orde van 300 mg, als citraat zou dat een forse pil opleveren).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Magnesium

En uit eigen ervaring kan ik erbij zeggen dat je ook makkelijk een vergiftiging oploopt door magnesium supplementen. De dosissen zijn vaak TE hoog... ik zou klein beginnen.

Berichten: 12.262

Re: Magnesium

Is dat zo? Ik had toch het idee dat magnesium vrij gemakkelijk door de nieren kan worden afgevoerd mocht je er een overmaat aan binnenkrijgen. Natuurlijk is het op een gegeven moment echt te veel, maar of 100% adh aan supplementen slikken nou direct een gevaar oplevert betwijfel ik - ook al zou je daardoor effectief 2x de aanbevolen dagdosis binnenhalen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: Magnesium

Mineraal supplementen zijn vooral van toepassing op mensen met chronische aandoeningen of ernstige letsels, chronische aandoeningen en alcoholici.

Toch moet hierbij extra voorzichtheid genomen worden om de DAH niet te overschrijden.

Hoewel er toxische symptomen en bijwerkingen zijn gerapporteerd voor verschillende mineralen (waaronder magnesium) is er dus degelijk een maximum te tolereren bovengrens vastgelegd. Daarenboven is de opname hiervan niet exclusief afhankelijk van de hoeveelheid.

Een overmaat van een bepaald mineraal kan de absorptie van een ander beïnvloeden dus het eten van een evenwichtig dieet is belangrijker dan het nemen van mineraal supplementen. Buiten ijzer en calcium tekorten zijn mineraal tekorten zeldzaam onder de gezonde populatie.

Daarom moet je, als supplement nemer, bewust zijn van de mogelijke neveneffecten en een supplement kiezen met een aangepaste hoeveelheid.

De aanwezigheid van vitaminen bevordert de absorptie van de mineralen.

Daarentegen kan een overmaat van magnesium de opname van andere mineralen inhiberen.

Persoonlijk is het best voor zulk advies je apotheker of huisarts te raadplegen.

Zij zijn goed ingelicht over de voor-en nadelen van een specifiek supplement en kunnen je doelgericht advies geven.
Afbeelding

Reageer