Springen naar inhoud

Spearman's correlatie tussen 4 variabelen?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

MasterTCW

    MasterTCW


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 september 2009 - 11:04

Ik loop momenteel vast bij het bevestigen van een hypothese van mijn onderzoek. De hypothese is: consumenten met utilitaire winkelmotieven gaan doelgericht online zoeken.

Om dit te weten te komen heb ik een 7 punt semantische differentiaalschaal gebruikt om winkelmotieven te meten.
5 tegenstellingen om het utilitaire winkelmotief te meten en 5 tegenstellingen om het hedonistische winkelmotief te weten.
Het Internetgedrag (dus om te kijken of ze doelgericht/niet doelgericht zoeken) heb ik gemeten via een 7 punt Likertschaal. 4 stellingen om het utiltaire Internetgedrag te meten en 5 stellingen om het hedonistische Internetgedrag te meten.

Vraag 1: Moet ik de stellingen bij elkaar optellen en vervolgens delen door het aantal om 1 variabele te krijgen of moet ik ze alleen optellen?

Vraag 2: Om de correlaties te bekijken dus de bovenstaande 4 variabelen en om dus de hypothese te testen kan ik dan correlate - bivariate gebruiken? of moet ik slechts 2 variabelen gebruiken om correlate-bivariate te gebruiken?

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 september 2009 - 11:22

Verplaatst naar statistiek.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

#3

MasterTCW

    MasterTCW


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 september 2009 - 09:29

Volgens mij is mijn vraag een beetje te ingewikkeld. Ik zal proberen een eenvoudiger omschrijving te geven.

Ik wil het type winkelmotief van consumenten laten correleren met 3 andere variabelen.
Voor het meten van het type winkelmotief heb ik een 7 punt semantische differentiaal schaal gemaakt. 5 tegenstellingen meten het utilitaire winkelmotief en 5 tegenstellingen meten het hedonistische winkelmotief.

In de resultaten kan ik zien dat er eigenlijk geen consumenten zijn met alleen het ene of alleen het andere motief.
Dit beïnvloed waarschijnlijk mijn resultaten als ik deze stellingen direct ga correleren met andere variabelen.

Is het mogelijk om hier een selectie te maken van bv. punt 4 op de schaal t/m punt 7 en ze dan te gaan correleren met andere variabelen?

#4

Gesp

    Gesp


  • >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2009 - 20:52

De ervaring leert dat statistiekvragen als deze op dit forum nauwelijks beantwoord worden. Het beste kun je een statisticus in je omgeving te hulp vragen.
Als niet-deskundige kan ik wel enkele opmerkingen maken; ik durf niet te beweren dat ze hout snijden

1) Als je wilt of 'consumenten met utilitaire motieven' ander winkelgedrag vertonen, moet je dus deze groep isoleren en hun winkelgedrag contrasteren met het gedrag van een andere groep zonder die eigenschap.
Aan jou de opdracht de vraag (of combinatie van vragen) te ontdekken die het best de bedoelde groep isoleert.

2) Natuurlijk kun je ook kijken of de mate van utilitaire motieven correleert met een mate van bepaald gedrag. Maar dat is een andere vraag (dan je stelde), die je anders moet onderzoeken en een ander antwoord heeft.

3) 'Hedonistische motieven' staat niet in de vraagstelling. Waarom zou je deze parameter gebruiken? Je kunt aannemen dat het iets zegt over 'utilitair' maar dat moet je dan eerst aannemelijk maken. Het liefst vanuit je eigen data.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures