Zingende dronkaards

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 579

Zingende dronkaards

Zingen op zich is al iets heel bijzonders waar je je over kan verwonderen.

Maar laatst zag ik op televisie in een programma (all creatures great and small geloof ik; oud brits over dierenartsen) een dronkaard zingen & ik vroeg me af ... hoe zou het komen dat dronkaards het op een zingen zetten?

Misschien een soort gevolg van 'ontremming' (daar is alcohol bekend mee); non-conformisme (zoals kleine kinderen ook ongegeneerd kunnen doen en zonder rem gedragen naar hoe ze zich voelen) of juist conformisme ... in ierse kroegen is zingen juist 'done'.

enneh... als je 'zingt' geef je een soort uiting aan hoe je je voelt, waar je aan denkt en je hoeft er verder niets 'zinnigs' bij te zeggen. Dat zou ook mee kunnen spelen :eusa_whistle:
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Zingende dronkaards

Er zijn verschillende types dronkaards. En er zijn toch maar een paar types die zingen? Dus het zingen lijkt me meer te zeggen over de persoon zelf dan over dronken zijn in het algemeen.

Re: Zingende dronkaards

Er zijn verschillende types dronkaards. En er zijn toch maar een paar types die zingen? Dus het zingen lijkt me meer te zeggen over de persoon zelf dan over dronken zijn in het algemeen.


Ik woon zelf al jaren in een studentenflat, en heb daar duidelijk kunnen vaststellen dat het soort geluiden dat door de aldaar gehouden feesten wordt voortgebracht een vast patroon vertoont. Het begint met geroezemoes; dan loopt het storm in het trappenhuis; langzaam aan gaat de muziek harder; en pas in de laatste fasen hoor je gebral, geschreeuw en gezang. Dat daarbij drank in het spel is, valt moeilijk te ontkennen. Nu ik deze vraag hier lees, vraag ik mij ook af waarom veel mensen pas beginnen te zingen als ze er eigenlijk niet meer toe in staat zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Zingende dronkaards

Ik heb even een beperkte zoektocht gehouden naar de combinatie zingen en alcoholgebruik. En ze heeft niets opgeleverd. Nu ja, zoals ik al aanhaalde, was het een vluchtige zoektocht, maar ik denk dat er maar weinig/ geen onderzoek is gebeurd naar:

(1) is het zo dat mensen die 'dronken' zijn inderdaad meer zingen

(2) waarom zingen ze

De reden is mogelijks dat:

- alcohol zorgt ervoor dat de stemming versterkt wordt in de richting van de stemming waarin de persoon zich al bevond. Dus: mensen die zich blij voelen op dat moment, gaan zich nog blijer voelen als ze teveel hebben gedronken. Mensen die zich gedeprimeerd voelen, voelen zich vaak nog depressiever op zo'n moment.

- je haalde zelf al aan dat de remmen wegvallen, als je teveel hebt gedronken. Het klopt dat op dat moment onze frontale hersenkwabben minder goed gaan functioneren waardoor onze remmingen gaan wegvallen. We stellen dus gedrag, dat we anders niet stellen omdat we vinden dat ze ongepast is of beter niet wordt uitgevoerd.

Het lijkt me ook zo te zijn dat vele mensen zich schamen om zomaar in het openbaar te zingen. Alcohol zorgt er voor dat die schaamte wegvalt.

Anderzijds denk ik niet dat er vele mensen zijn die zingen, als ze zich down voelen, maar eventueel wél zingen (desnoods in hun eentje) als ze zich goed voelen.

De alcohol geïntoxiceerde persoon die zich nu extra down voelt, zal je vermoedelijk niet snel horen zingen. De persoon die echter zat is én zich wel vrolijk voelt, zal mogelijks meer zin krijgen om te gaan zingen. En aangezien z'n remmen wegvallen, zal hij dat nu ook veel sneller doen dan iemand die niet zat is (en dus geremd is).

Of er iets klopt van wat ik hier neerschrijf, weet ik niet. Het zal vermoedelijk moeilijk na te trekken zijn. Maar het is een mechanisme dat misschien het één en ander kan verklaren... :eusa_whistle:

Trouwens, ik denk dat jijzelf ook al enkele belangrijke verklaringen hebt aangehaald... ](*,)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Zingende dronkaards

Zingen is denk ik neurologisch simpeler voor elkaar te krijgen dan praten. Het is een primitieve herhaling van een bekend patroon. Daarbij opgeteld het al genoemde wegvallen van remmingen en je bent er.

Berichten: 12.262

Re: Zingende dronkaards

Tja, ik wil wel eens stellen 'niet dansen onder 3 of boven de 4 promille'... het stuk waarbij het nog net wel gaat, maar je je niet meer voor de vertoning schaamt (tot de volgende dag anyways). Wellicht werkt het voor zingen ook zo, en verklaart het de populariteit van karaoke-bars in sommige delen van de wereld :eusa_whistle:
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Zingende dronkaards

Ik heb eea opgesnord wat Alcohol doet in de neurotransmitterhuishouding:
Alcohol inhibits the flow of sodium across the membrane, expands the surface of membranes, decreases serotonine activity (Fils-Aime et al. 1996), facilitates response by the GABAA receptor (Mihic et al. 1998), and increases dopamine activity. No wonder it has so many diverse effects on behavior.
bron: Biological psychology, Kalat 2000
Mild Inhibition of neuronal firing by drugs acting at the GABAA receptor causes a reduction of anxiety in the patient (an anxiolytic effect) while more pronounced inhibition induces sleep (sedation) and in extreme cases of overdose, may result in death.
http://en.wikipedia.org/wiki/GABAA_receptor
The heart of the GABAA complex is a chloride channel. When open, it permits chloride ions (Cl-) to cross the membrane into the neuron, hyperpolarizing the cell. (That is the synapse is inhibitory) Surrounding the chloride channel are four units, each containing one or more sites sensitive to GABA. Three of those four units also contain a benzodiazepine binding site. When a benzodiazepine molecule attaches, it neither opens nor closes the chloride channel by itslef, but it alters the shape of the receptor so that the GABA attaches more easily and binds more tightly. Benzodiazepines thus facilitate the effects of GABA. Alcohol also binds to the receptor and facilitates GABA binding.

GABA has a wide variety of effects in the brain. Benzodiazepines exert their antianxiety effects in the amygdala and the hypothalamus.
bron: Biological psychology, Kalat 2000

Het lijkt er op dat een angstdempend effect meespeelt in deze.

De angst om 'af te gaan' lijkt dan verminderd... iets wat zeker helpt bij minder begenadigde zangers in combi met karaoke :eusa_whistle:
Bonum vinum laetificat cor hominis

Berichten: 12.262

Re: Zingende dronkaards

Toch doet alcohol wel meer dan dat - je zult denk ik zelden iemand zien die een beetje veel van een ander axiolyticum geeft genomen en vervolgens lallend in een karaokebar staat.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Zingende dronkaards

Toch doet alcohol wel meer dan dat - je zult denk ik zelden iemand zien die een beetje veel van een ander axiolyticum geeft genomen en vervolgens lallend in een karaokebar staat.


Een anxiolyticum heeft enkel een sederend effect. Alcohol heeft in lage doses een stimulerend effect en in hoge doses een sederend effect. Vandaar dat iemand die aangeschoten is, actief is, praatjes aangaat etc i.t.t. iemand die zwaar bezopen is en in het café op de kruk in slaap sukkelt. Het antwoord lijk mij daarom ook niet zo moeilijk en is al genoemd: alcohol ontremt. Niets voor niets hadden de Romeinen het spreekwoord: In vino veritas. Deze ontremming in combinatie met het stimulerende effect is natuurlijk een geweldige 'cocktail' voor mensen die denken te kunnen zingen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Zingende dronkaards

Òntremming koppelen aan alcohol is idd niet moeilijk anusthesist. Je kan het makkelijk observeren. Alles zit meer aan de 'oppervlakte' : huilen doen ze ook makkelijker. Wie kent niet de snotterende zielige drinker, de agressieveling, de casanova.

Toch vind ik het een grappig en frappant gezicht dat sommige mensen het op een zingen zetten... en met zoveel emotie :eusa_whistle:

Er moet een sociaal cultureel element aan vastzitten.

Die opmerking die squawk maakt: een primitieve herhaling van een bekend patroon. Daar zit ook wel wat in.

Dat het neurologisch simpeler zou zijn dat betwijfel ik.
Bonum vinum laetificat cor hominis

Re: Zingende dronkaards

Òntremming koppelen aan alcohol is idd niet moeilijk anusthesist. Je kan het makkelijk observeren. Alles zit meer aan de 'oppervlakte' : huilen doen ze ook makkelijker. Wie kent niet de snotterende zielige drinker, de agressieveling, de casanova.


Nog iets: zingen onder de douche. In de kennelijke veronderstelling dat niemand er last van heeft, zingt men er lustig op los. Dit lijkt er op te wijzen dat veel mensen een drang voelen tot zingen. Maar omdat slechts een enkeling er iets van bakt wat om aan te horen is, heeft men geleerd het in het dagelijks leven achterwege te laten. Alleen wanneer men veronderstelt dat niemand er last van kan hebben, zet men het op een zingen. Of als men onder de invloed van drank overmoedig is geworden, en de dingen niet zo scherp meer ziet.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Zingende dronkaards

Ja daar kan ik helemaal in meegaan... drang.

En uitdrukking van iets van gevoel.

Andersom werkt muziek tuurlijk ook op het gemoed.
Bonum vinum laetificat cor hominis

Berichten: 4

Re: Zingende dronkaards

Het gezegde 'kinderen en dronkaards spreken de waarheid' hebben wij allen vast al eens gehoord. Hoewel het een uit het verband gerukte stelling is geeft het wel aan dat bij hen, afhankelijk van de leeftijd van de kinderen of de intoxicatie van de drankgebruikers, het verbergen van emoties als niet of minder belangrijk word gezien. Voor alle duidelijkheid; neen, ik stel zeker niet dat het gedrag van kinderen en dronkaards gelijk zijn. In gedrag vertonen zij echter soms frappante overeenkomsten.

Over het algemeen geven wij allen uiting aan onze gevoelens, het zij meestal beperkt manifesterend. Dit omdat het uiting geven van gevoelens soms in tegenstelling staat tot gewenst gedrag en wij deze derhalve niet altijd willen beredeneren met anderen, wat door een verwachte actie en reactie gedachte een gevolg kan zijn van het uiten van de betreffende gevoelens. Het is hier reeds duidelijk gesteld dat de sociaal aangeleerde rem op het tonen van gevoelens tijdelijk en in fases word losgelaten bij personen welke door alcohol beneveld zijn. Gemoedstoestand en door karakter bepaalde eigenschappen zijn veel minder geremd en men is vlugger geneigd deze te uiten. De vorm van uiting wordt in situaties als deze mede bepaald door de omgevingsfactoren van dat moment.

Zingen is in deze situatie uiting geven aan een emotie. Indien de situering zodanig is dat de benevelde persoon deel uit maakt van een groep zal zingen vlugger en veelvuldiger voorkomen, het zij door groepsgedrag op een andere manier en met een andere doelstelling. Ook individueel zal men vlugger geneigd zijn te zingen. Muziek in al zijn verschillende vormen (al zal het niet altijd muzikaal zijn bij een dronken persoon) is een uiting van emoties bij zender en ontvanger. Hoewel abstract van aard valt muziek uitermate goed te combineren met gemoedstoestanden aangezien deze eveneens abstract zijn. Moeilijk te omschrijven emoties krijgen door luisteren of zelf zingen een stem die geen nadere omschrijving behoeft. Muziek, waarvan zang deel uit maakt, werkt tevens als neurotransmitter en heeft anders dan spraak de eigenschap niet alleen uiting te geven aan emoties maar deze ook op te roepen of te versterken.

Omdat zang, zoals reeds eerdere gesteld in deze 'draad', tevens aangeleerd is zal het zeker voor een door een dronkaard makkelijker zijn uiting te geven aan de geldende emotie. Na alcohol intoxicatie geeft men toe aan het uiten van emoties door het wegvallen van de drang om gehoor te geven van beperkende sociaal opgelegde normen.

Groet

Reageer