Fietsdynamo-magneet met een stalen kogeltje

Moderator: physicalattraction

Reageer

Fietsdynamo-magneet met een stalen kogeltje

Hi,

Ik heb een vraag over een fietsdynamo-magneet. Zo'n magneet is cylindervormig waarbij over de hele lengte van de cylinder, in mijn geval, 4 keer een noord en een zuidpool (dus 8 polen) voorkomen. Wat ik niet begrijp is dat als je een ijzeren kogeltje (gewoon van een kogellager) over de magneet-cylinder laat rollen, deze niet blijft plakken bij óf een zuid óf een noordpool, maar gewoon zonder tegenstribbelen van de ene pool naar de andere rolt: in mijn ogen iets raars: hij zou toch moeten willen blijven plakken op een bepaald punt? Kan iemand mij hier iets over uitleggen of misschien een linkje met uitleg sturen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fietsdynamo-magneet met een stalen kogeltje

Dit roept meteen een paar vragen op.

Als je zegt: de lengte van de cilinder, bedoel je dan echt de lengte, of bedoel je de omtrek?

Als dat kogeltje niet wil blijven plakken, hoe heb je dan vastgesteld dat die magneet 8 polen heeft?

En tenslotte, dat kogeltje is toch niet toevallig van roestvrij staal?

Re: Fietsdynamo-magneet met een stalen kogeltje

Nou, ik weet niet of je een fietsdynamo kent, maar langs de omstrek heeft hij dus 8 polen, 4 x noord, 4x zuid, en deze over de hele lengte/hoogte van de cylinder.

Ik heb met een ander (staaf)magneetje vastgesteld hoe het verloop van de magneetpolen verloopt.

Dit kogeltje is van rvs, jawel... maakt dit iets uit dan?

nog een kanttekening: het kogeltje gedraagt zich natuurlijk niet als een perpetuum mobile oid ;-) dus als je hem stil legt op de magneet gaat hij niet vanzelf rollen, maar ik zou gedacht hebben dat een kogeltje, als je een zwiep geeft, 'schokkend' over de pooltjes zou shieten maar hij rolt nagenoeg zonder tegenstribbel.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fietsdynamo-magneet met een stalen kogeltje

Ik weet hoe een fietsdynamo werkt, maar het is al lang geleden dat ik er een heb gesloopt.

Je had het in je eerste post over de lengte van de cilinder, terwijl nu blijkt dat je de omtrek bedoelt. Daardoor wist ik niet zeker of je de zaak wel goed benaderde.

Als dat kogeltje van RVS is, dan maakt dat wel degelijk uit, want RVS is niet magnetisch. zou dus helemaal niet aan de magneet blijven plakken.

Maar uit de rest van je verhaal maak ik op dat het kogeltje wel degelijk aan de magneet blijft plakken. Het is dus magnetisch, dus niet van RVS.

Het gaat er dus om dat het kogeltje wel aan de magneet plakt, maar tijdens zijn reis langs de omtrek geen "rustpunten" kent. Daar heb ik nu even geen antwoord op, want ik zou ook verwachten dat je de polen zou kunnen "voelen" met dat kogeltje.

Als ik binnenkort een oude dynamo te pakken krijg zal ik die eens opereren om te zien hoe die magneet reageert op een rollend kogeltje.

Re: Fietsdynamo-magneet met een stalen kogeltje

Ok ok ok, je hebt misschien wel gelijk dat het niet helemaal duidelijk is, maar idd: de omtrek bevat 8x een pool; en zoals jij het uitlegt is exact wat ik bedoel: geen rustpunten en het kogeltje blijft wel degelijk plakken ja (ik dacht dat rvs ook magnetisch zou zijn, maar ok, het is gewoon een kogellagerkogeltje dat zichzelf aangetrokken voelt tot een willekeurige maneet... de viespeuk ;-))

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Fietsdynamo-magneet met een stalen kogeltje

Ok ok ok, je hebt misschien wel gelijk dat het niet helemaal duidelijk is, maar idd: de omtrek bevat 8x een pool; en zoals jij het uitlegt is exact wat ik bedoel: geen rustpunten en het kogeltje blijft wel degelijk plakken ja (ik dacht dat rvs ook magnetisch zou zijn, maar ok, het is gewoon een kogellagerkogeltje dat zichzelf aangetrokken voelt tot een willekeurige maneet... de viespeuk ;-))
Beetje off-topic. Het is ook niet waarschijnlijk dat een kogellagerkogeltje van RVS is, dat is lange niet hard genoeg. RVS is wel vreselijk taai.

Alle non-ferro metalen zijn overigens niet machnetisch

Aangezien het kogeltje zelf niet gemagnetiseerd is, "plakt" het zowel aan de noord- als de zuidpool. Waarschijnlijk rolt het gewoon over de grenzen heen.

Re: Fietsdynamo-magneet met een stalen kogeltje

Off-topic: als ik RVS opzoek op wikipedia zie ik at het een legering is van hoofdzakelijk ijzer (ferro); dan is het toch gevoelig voor magnetisme?

Anyway: om toch op de topic te komen: zo'n balletje zou toch op de maxima van magnetische polen (daar waar de meeste verldlijnen ingaan óf uitkomen) moeten willen blijven "plakken"... dus dat hij "gewoon" over de grenzen heen rolt, dat is juist het vreemde... finnikdan ;-)

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Fietsdynamo-magneet met een stalen kogeltje

Hapsap76 schreef:Off-topic: als ik RVS opzoek op wikipedia zie ik at het een legering is van hoofdzakelijk ijzer (ferro); dan is het toch gevoelig voor magnetisme?

Anyway: om toch op de topic te komen: zo'n balletje zou toch op de maxima van magnetische polen (daar waar de meeste verldlijnen ingaan óf uitkomen) moeten willen blijven "plakken"... dus dat hij "gewoon" over de grenzen heen rolt, dat is juist het vreemde... finnikdan ;-)
Dat klopt wel, maar het koolstof gehalte is aanzienlijk verlaagd, om roestvorming tegen te gaan. Daarmee gaan ook de magnetische eigenschappen verloren.

Ik weet niet of ik dit helemaal goed zeg, maar volgens mij is het wel de basis van het verhaal.

Vult u maar aan, kenners...........

Berichten: 12.262

Re: Fietsdynamo-magneet met een stalen kogeltje

Laten we het er voor het gemak maar op houden dat alles wat aan magneten 'plakt' ferromagnetisch is. Puur ijzer zonder enige toevoeging is zeker ferromagnetisch, maar voor legeringen kan het verschillen.

Kogeltjes van staal zijn echter een ander verhaal - Austenitische staalsoorten zijn in principe niet ferromagnetisch, maar door onzuiverheden en inperfecties zijn de meeste macroscopische voorwerpen uit zulk staal wel enigszinds ferromagnetisch.
Victory through technology

Reageer