Vinding maakt voedsel minder zout

Moderator: Astro

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Vinding maakt voedsel minder zout

Dankzij een Nederlandse vinding kan de hoeveelheid zout in voedingsmiddelen met een kwart worden teruggebracht, zonder dat consumenten dat proeven.


Lees meer ... Volkskrant
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Vinding maakt voedsel minder zout

Producten smaken ook zouter als je het zout vooral aan de buitenkant aanbrengt. Het is natuurlijk wel niet handig bij brood en andere grote producten die je in stukken snijdt. Hiermee kan je in veel producten het zoutgebruik zelf nog veel verder terugdringen dan een kwart.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Vinding maakt voedsel minder zout

Producten smaken ook zouter als je het zout vooral aan de buitenkant aanbrengt. Het is natuurlijk wel niet handig bij brood en andere grote producten die je in stukken snijdt. Hiermee kan je in veel producten het zoutgebruik zelf nog veel verder terugdringen dan een kwart.


Zout smaakt ook sterker als het uit fijnere korrels bestaat, als je snel eet tenminste. Met die groffe zoutkorrels waar je een voetpad mee kan bekleden krijg je dus altijd meer zout voor minder smaak. Ik sta echt paf dat ze nog worden gekocht.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vinding maakt voedsel minder zout

de hele smaakervaring hang niet alleen af van de smaak en de geur maar ook van de textuur. In sommige gerechten voeg ik liever een klein beetje grof zout toe voor de extra textuur dan het gewone fijn korrelige tafelzout.


Verder is het aan te raden om zoveel mogelijk zoutarm te eten, de gewenning aan zout maakt ook dat je zout in de gerechten waar je het juist in hoort te proeven niet meer goed proeft.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Vinding maakt voedsel minder zout

Wouter_Masselink schreef:de hele smaakervaring hang niet alleen af van de smaak en de geur maar ook van de textuur. In sommige gerechten voeg ik liever een klein beetje grof zout toe voor de extra textuur dan het gewone fijn korrelige tafelzout.


Verder is het aan te raden om zoveel mogelijk zoutarm te eten, de gewenning aan zout maakt ook dat je zout in de gerechten waar je het juist in hoort te proeven niet meer goed proeft.

Ik geloof je op je woord, ik geef niet veel om textuur. Toch zou daar een mouw aan te passen zijn, je kan voor groffe korrels een andere zout (niet NaCl) nemen als basis en daar een dun laagje NaCl op neerslaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Vinding maakt voedsel minder zout

Welk zout kun je dan gemakkelijk in plaats van NaCl gebruiken? KCl is ook niet goed in grote hoeveelheden en Mg/Ca lijken me een aanzienlijk smaakverschil te zullen geven. Als je gewoon groffe korrels wilt kan je natuurlijk altijd zand gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: Vinding maakt voedsel minder zout

Welk zout kun je dan gemakkelijk in plaats van NaCl gebruiken? KCl is ook niet goed in grote hoeveelheden en Mg/Ca lijken me een aanzienlijk smaakverschil te zullen geven. Als je gewoon groffe korrels wilt kan je natuurlijk altijd zand gebruiken.

Ja, maar zand smaakt niet zo lekker.


Groet,

Korot
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Vinding maakt voedsel minder zout

Welk zout kun je dan gemakkelijk in plaats van NaCl gebruiken? KCl is ook niet goed in grote hoeveelheden en Mg/Ca lijken me een aanzienlijk smaakverschil te zullen geven. Als je gewoon groffe korrels wilt kan je natuurlijk altijd zand gebruiken.


Wat korot zei, en daarbij wordt kaliumchloride al gebruikt in dieet zout. Extra NaCl is zo naar omdat er zo veel van voorkomt in ons dieet, dat het de balans tussen Na en K in ons lichaam omgooit, daarentegen smaakt KCl wel anders dan NaCl. Ik kan me voorstellen dat korrels met een kern van KCl en een buitenlaagje van NaCl nog de beste oplossing is, buiten geen extra zout gebruiken natuurlijk. Als de korrels niet fijngekauwd worden kunnen ze ook een kern van zetmeel of cellulose krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Vinding maakt voedsel minder zout

Ik vind niet dat KCl zo anders smaakt. Als ik een gerecht voor jou maak en ik voeg KCl toe in plaats van NaCl dan durf ik te wedden dat je het verschil niet zult merken.

KCl is ook niet goed in grote hoeveelheden

Waarom niet?


Overigens, bestaan er ook kunstzouten op basis van ammoniumchloride. Enkel nierpatienten dienen hierin voorzichtig te zijn.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Vinding maakt voedsel minder zout

Waarom niet?
Hartritmestoornissen.


Ik weet niet of zand zo slecht smaakt (het heeft eerder geen smaak, zou ik zo denken). Het kan wel irriteren aan je tanden.


Zouden probiotica met enkele zoutslurpende bacteriën kunnen helpen om het teveel aan zout tegen te gaan? Halobacterium soorten bijvoorbeeld.

Berichten: 12.262

Re: Vinding maakt voedsel minder zout

Wat doen die bacterien dan met dat zout? Of is het idee dat ze het opnemen en goeddeels met de ontlasting mee naar buiten komen?


Wat KCl betreft: het wordt inderdaad wel gebruikt voor mensen met een natriumarm dieet, maar er is een smaakverschil. Of dat storend is hangt denk ik nogal van gerecht/toepassing af, maar als je zo een paar korreltjes NaCl of KCl van je vingertop proeft is het verschil wel te bepalen.


Wat ik me wel eens afvraag: waarom bestaat er geen 'zoutstof'? Ergens zou je denken dat het mogelijk moet zijn iets te ontwerpen dat de smaaksensoren net zo voor de gek houdt als pakweg aspartaam dat doet voor suikers. Voor zout zoiets nog een grotere bijdrage leveren dan voor suiker - daarbij is in veel producten suiker als bulkmiddel voor de textuur noodzakelijk.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Vinding maakt voedsel minder zout

Wat doen die bacterien dan met dat zout? Of is het idee dat ze het opnemen en goeddeels met de ontlasting mee naar buiten komen?
Ik dacht dat ze het in vacuoles opsloegen, maar dat blijkt niet zo te zijn. Ze fixeren eerder op een lagere waterpotentiaal erop na te houden, door middel van meer opgeloste stoffen in het cytoplasma of selectieve influx van kalium.


Planten gebruiken wel zoutvacuoles, maar die krijg je niet zo gemakkelijk zonder schade in je darm. Een andere optie is het toedienen van anionen die met Na onoplosbaar zijn. Dat zijn er echter maar bitter weinig (bismuthaat, octamolybdaat, uranaat, meta-antimonaat, thioplatinaat en metafosfaat stonden op wiki als voorbeeld, al gaat de pagina van die laatste stof met deze informatie al niet akkoord) en ik betwijfel dat ze zo gezond zullen zijn.

Wat ik me wel eens afvraag: waarom bestaat er geen 'zoutstof'? Ergens zou je denken dat het mogelijk moet zijn iets te ontwerpen dat de smaaksensoren net zo voor de gek houdt als pakweg aspartaam dat doet voor suikers. Voor zout zoiets nog een grotere bijdrage leveren dan voor suiker - daarbij is in veel producten suiker als bulkmiddel voor de textuur noodzakelijk.
Meestal zijn het kationen die zout smaken: Li, Na, K, ammonium... Ik denk dat de smaak dus met potentialen te maken heeft en dat kun je minder makkelijk (en schadeloos) bedotten. Bij zoetstoffen moet je gewoon zien dat ze op een bepaalde receptor binden.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Vinding maakt voedsel minder zout

Ik vind niet dat KCl zo anders smaakt. Als ik een gerecht voor jou maak en ik voeg KCl toe in plaats van NaCl dan durf ik te wedden dat je het verschil niet zult merken.


Die weddenschap zou je verliezen :eusa_whistle: ik merk het verschil wel degelijk.

Berichten: 12.262

Re: Vinding maakt voedsel minder zout

Meestal zijn het kationen die zout smaken: Li, Na, K, ammonium... Ik denk dat de smaak dus met potentialen te maken heeft en dat kun je minder makkelijk (en schadeloos) bedotten. Bij zoetstoffen moet je gewoon zien dat ze op een bepaalde receptor binden.

Voor zover ik weet werkt het proeven van zout voornamelijk met kanaaltjes die cationen van een bepaalde grootte doorlaten en daar op een of andere manier een signaal van maken - heel precies weet ik het ook niet. Andere cationen activeren het systeem ook wel, maar resulteren toch in een andere smaak. Bij KCl zal het weinig schelen, maar bijv NH4Cl (salmiak) smaakt wel zoutig, maar heel anders dan keukenzout.


Zoet en bitter zijn receptoren die inderdaad te 'bedottten' zijn met ligandes die beter zijn dan dan wat er van nature mee geproefd wordt.

Die weddenschap zou je verliezen :eusa_whistle: ik merk het verschil wel degelijk.

Ik zou het niet wedden zonder het gerecht te kennen... KCl op de patat proef je denk ik eerder dan pakweg in een vindaloo curry ](*,)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Vinding maakt voedsel minder zout

Zoet en bitter zijn receptoren die inderdaad te 'bedottten' zijn met ligandes die beter zijn dan dan wat er van nature mee geproefd wordt.


Zoetstoffen stimuleren de receptors sterker, maar toch smaakt zoetstof beduidend anders dan suiker..

Reageer