Springen naar inhoud

Verandert de zuurtegraad van het bloed bij iemand met teveel cholesterol?

• Log in om te kunnen reageren

durexlw

durexlw

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 september 2009 - 21:02

De titel stelt ongeveer de gehele vraag: wat gebeurt er met de zuurtegraad van het bloed als iemand een te hoge cholesterol heeft? Blijft dat gelijk, verhoogt of verlaagt die? In welke mate?

Alvast dank,
Andy

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 september 2009 - 23:16

Nee, het bloed word constant op een pH van 7.4 gehouden door middel van een pH buffer.

Lees voor meer uitleg over homeostatis ook rustig dit stukje tekst eens door.
"Meep meep meep." Beaker

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2009 - 10:10

Dus zelfs als cholesterol de pH zou veranderen van het bloed dan compenseert je lichaam deze pH verandering door bijvoorbeeld je ademhaling. Zodat er netto niks veranderd.

PS: Tegenovergestelde van zuur is basisch, niet zoet.

Veranderd door Dalton, 09 september 2009 - 10:11

Minder dan niks is onmogelijk.
De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

durexlw

durexlw

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 september 2009 - 12:05

Nee, het bloed word constant op een pH van 7.4 gehouden door middel van een pH buffer.

Lees voor meer uitleg over homeostatis ook rustig dit stukje tekst eens door.

Wouter, ik begrijp dat er regelingen zijn om de pH van het bloed op pijl te houden. De vraag is niet of dergelijke mechanismes bestaan of niet, de vraag is: 'welke invloed heeft cholesterol op dit mechanisme?'.

Om een voorbeeld te geven: Dit mechanisme werkt evenzeer bij mensen met diabetes en toch zal hun bloed 'zoeter' zijn.
Een ander voorbeeld is: wanneer bloed zuurder is, is de productie van cholesterol waarschijnlijker. Ik stel me de vraag of 'zuur bloed' en cholesterol onlosmakelijk gebonden zijn of niet.

Anders gezegd: dit artikel spreekt over een 'gezond' persoon. Het lijkt me op zijn minst gevaarlijk om te veronderstellen dat dit artikel bewijst dat bij iemand met cholesterol zijn pH constant gaat zijn. Moest ik dit artikel teoapssen op eender wie en eender welke ziekte, dan zou elke 'zieke' een constante pH hebben, wat van geensinds waarheid is.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2009 - 13:18

De titel stelt ongeveer de gehele vraag: wat gebeurt er met de zuurtegraad van het bloed als iemand een te hoge cholesterol heeft? Blijft dat gelijk, verhoogt of verlaagt die? In welke mate?

De pH blijft gelijk.

Om een voorbeeld te geven: Dit mechanisme werkt evenzeer bij mensen met diabetes en toch zal hun bloed 'zoeter' zijn.

Zoals reeds aangegeven is zoet anders dan zuur. Het bloed wordt zoeter door glucose omdat mensen met diabetes mellitus een tekort aan insuline hebben, hťt hormoon dat ervoor zorgt dat glucose in de cel gaat. Zuur bloed kan bijvoorbeeld wel ontstaan bij mensen met diabetes; door het tekort aan insuline kan glucose niet de cel in om de energie te leveren, waardoor het lichaam vetten gaat aanspreken. Metabolieten van de lipolyse zijn ketonen die zuur zijn, je spreekt dan over een zogenaamde ketoacidose. Dit zijn dus volledig andere mechanismen; waarom het bloed zoeter is bij mensen met diabetes staat volledig los van de redenen waarom het bloed zuurder wordt. Een ander voorbeeld van een verlaagde pH zie je bij mensen met nierinsufficiente die geen buffers meer kunnen maken (bicarbonaation), mensen met respiratoire insufficientie die geen CO2 meer kunnen afblazen etc.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures