Springen naar inhoud

What if... er geen toe bestaat voor het universum?

• Log in om te kunnen reageren

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 08 september 2009 - 22:45

Veel wetenschappers nemen aan/gaan er vanuit dat er een (relatief eenvoudiger) beschrijving te vinden moet zijn die alles verklaard, een Theorie van alles of Theory of everything.

Wat zou de consequentie zijn indien deze aanname incorrect is?

Wat zou de consequentie zijn indien er geen eindige set wetten bestaat die het gedrag van alles kan beschrijven? Bijvoorbeeld door dat er altijd een rand zal zijn waar andere wetten gelden (denk aan een fractal)?

Stel iemand zou bewijzen dat een ToE onmogelijk is, op welke manier zou dit de wetenschap veranderen?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 september 2009 - 23:12

Stel iemand zou bewijzen dat een ToE onmogelijk is, op welke manier zou dit de wetenschap veranderen?

Volgens mij zou de betreffende man de nieuwe Einstein zijn.

Maar los daarvan, het lijkt me onwaarschijnlijk dat zo een resultaat direct geaccepteerd kan worden. Ik denk dat het resultaat naast zich neer zal gelegd worden, en men gewoon verder gaat met het ontdekken van dat oneindig stel wetten. Men gaat methoden uitdokteren om te kunnen werken in systemen met een aftelbaar of overaftelbaar aantal axioma's, enz., enz.

Een analoge reactie als men met de onvolledigheidsstelling van Gödel gedaan heeft, maar meer een fysica-variant.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 08 september 2009 - 23:38

Om dat te bewijzen moet je heel precies vastleggen wat voor een ToE kan doorgaan. Anders is immers geen sluitende bewijsvoering mogelijk. Maar dan kan je - mocht zo'n bewijs gevonden worden - weer zoeken naar een ToE die net niet binnen die definitie valt.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8248 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 september 2009 - 16:19

Wetenschappers zouden dan altijd een baan moeten kunnen vinden, aangezien dus nooit alles uitgeplozen is.
"Meep meep meep." Beaker

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 september 2009 - 19:46

Het bestaand van de ToE is nooit als een preconditie van de Fysica genomen, daar ik dacht. Vroeger had men de neiging om alles op te delen in vakjes (de Fysica van het licht, de Fysica van de zwaartekracht, de Fysica van de kosmos, enz...) op een gegeven moment was er een wetenschapper genaamd Newton die er gewoon achter kwam dat de fysica van de kosmos (of een deel natuurlijk) precies dezelfde was als de fysica van de zwaartekracht. Niet lang daarna begon veel wetenschappers van die verbanden te zien. Toen Einstein zijn theoriën verkondigde waren er nog zo'n 6-tal verschillende Fysica's. En dan is het niet gek dat je eens gaat denken dat er misschien maar één Fysica is. De Fysica staat of valt niet met de ToE maar geef toe dat het een mooie bekroning zou zijn, en mensen die de natuur een beetje kennen weten dat ze naar complexiteit streeft, maar dat haar regels daarvoor heel logisch (en dus mooi zijn) erachter komen dat er veschillende vormen zijn past niet in die schoonheid.

Dat is tenminste hoe ik de ToE begrepen heb, corrigeer me als dat fout is.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."
--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

The Man

The Man

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 september 2009 - 12:53

Wat ik mij afvraag is: We zoeken dan wel naar een ToE echter gaan wij deze puzzel ooit kraken? M.i. moeten we dan toch echt het beginstadium van het universum zien/meemaken of kunnen herleiden van de sporen die het nagelaten heeft hoe het er toen aan toeging. Gezien het feit dat wij dit niet kunnen denk ik dat we de ToE (los van het al dan niet bestaan van een ToE) nooit zullen vinden/ontdekken/bedenken. Daar hebben we gewoonweg niet genoeg sporen voor en de beperkingen qua intelligentie zullen ons eveneens parten spelen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures