Springen naar inhoud

Nominale motorstroom: belast of onbelast gelijk?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Jarnod

    Jarnod


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 september 2009 - 08:17

Langs deze weg deel ik jullie een leuke vraag mede.

De stelling
Een benodigd vermogen wordt berekend, na allerlei veiligheidsfactoren mee te nemen kies je de motor, motor wordt op zijn plaats ingebouwd.
Nu wil je controleren hoeveel dat de motor daadwerkelijk moet leveren om je last te trekken, met bv een stroomtang.

Mijn gedachtegang was als volgt: Door de veiligheidsfactoren zal de motor niet zwaarder belast worden dan waar hij voor gekozen is dus; de motor zal altijd de nominale stroom trekken zoals opgegeven op het kenplaatje toch? ongeacht de last die hij moet trekken mits deze niet het maximale vermogen overschrijft van de motor.

Voorbeeldje
Berekende waarde 0.8 kw, door de factoren kies je uiteindelijk een 1.1kw motor.
deze 1.1kW motor vraagt nominaal bv 2.8A . Vervolgens ga ik met de stroomtang om de kabels van de motor en ik meet zo een waarde: ligt deze waarde nu hoger of gelijk aan I nominaal ( 2.8A) ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 september 2009 - 22:19

....Door de veiligheidsfactoren zal de motor niet zwaarder belast worden dan waar hij voor gekozen is ...

Welke veiligheidsfactoren?
Een motor zal onbelast altijd een lagere stroom trekken dan de nominale waarde. Als je de motor nominaal belast, dan zal hij de nominale stroom trekken, en als je hem overbelast, dan zal hij meer dan de nominale stroom trekken. Logisch toch?

#3

Jarnod

    Jarnod


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 september 2009 - 12:22

ja inderdaad dat is logisch... en ik bedoel de veiligheids factoren die mee worden genomen bij het ontwerpen van de systemn waar de motoren in komen.

het vervolg.... hoe kan ik nu een meting uitvoeren waarbij precies duidelijk wordt wat het vermogen is dat de motor levert aan zijn as... dus niet het opgenomen vermogen maar zijn afgevende vermogen.

#4

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 10 september 2009 - 13:20

Het afgegeven vermogen aan de as is het produkt van koppel en toerental. Over het algemeen worden deze metingen gedaan met een momentbalans. De motor wordt daarbij zo opgesteld dat het motorhuis vrij kan draaien, en met een soort weegschaal wordt gemeten hoeveel koppel er nodig is om hem op zijn plek te houden.
En voor het toerental bestaan toerentalmeters.

#5

Jarnod

    Jarnod


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 september 2009 - 14:13

Dit is nou precies wat ik zocht !! Hartstikke bedankt ik ga verder zoeken naar momentbalanzen.

mijn idee is nu ( om in de praktijk er achter te komen wat het afgegeven vermogen is )
Ik ga met een stroomtang meten aan een opgebouwd systeem bij de klant. Ik noteer de waardes van de lopende stroom.
Vervolgens ga ik in eigen huis een opstelling maken met een regelbare last. Daar installeer ik exact zon type motor als bij de klant en stel dan de regelbare last in tot hetzelfde stroom verbruik gemeten wordt op de tang als genoteerd. Vervolgens kijk ik naar het moment wat op treed en het toerental doormiddel van Klazon's middelen. en voala!

ik denk dat ik zo een oplossing gevonden heb !

#6

Jarnod

    Jarnod


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 september 2009 - 14:13

Dit is nou precies wat ik zocht !! Hartstikke bedankt ik ga verder zoeken naar momentbalanzen.

mijn idee is nu ( om in de praktijk er achter te komen wat het afgegeven vermogen is )
Ik ga met een stroomtang meten aan een opgebouwd systeem bij de klant. Ik noteer de waardes van de lopende stroom.
Vervolgens ga ik in eigen huis een opstelling maken met een regelbare last. Daar installeer ik exact zon type motor als bij de klant en stel dan de regelbare last in tot hetzelfde stroom verbruik gemeten wordt op de tang als genoteerd. Vervolgens kijk ik naar het moment wat op treed en het toerental doormiddel van Klazon's middelen. en voala!

ik denk dat ik zo een oplossing gevonden heb !

#7

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 10 september 2009 - 14:21

Ik heb even gegoogeld op motorkoppel meten.
Op deze site wordt aanschouwelijk voorgesteld hoe dat werkt. Maar er zijn er nog veel meer.
Succes met je zoektocht.

#8

Jarnod

    Jarnod


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 september 2009 - 14:48

nogmaals harstikke bedankt je hebt me GEWELDIG geholpen!!!
en ook voor die link natuurlijk!





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures