Nominale motorstroom: belast of onbelast gelijk?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Nominale motorstroom: belast of onbelast gelijk?

Langs deze weg deel ik jullie een leuke vraag mede.

De stelling

Een benodigd vermogen wordt berekend, na allerlei veiligheidsfactoren mee te nemen kies je de motor, motor wordt op zijn plaats ingebouwd.

Nu wil je controleren hoeveel dat de motor daadwerkelijk moet leveren om je last te trekken, met bv een stroomtang.

Mijn gedachtegang was als volgt: Door de veiligheidsfactoren zal de motor niet zwaarder belast worden dan waar hij voor gekozen is dus; de motor zal altijd de nominale stroom trekken zoals opgegeven op het kenplaatje toch? ongeacht de last die hij moet trekken mits deze niet het maximale vermogen overschrijft van de motor.

Voorbeeldje

Berekende waarde 0.8 kw, door de factoren kies je uiteindelijk een 1.1kw motor.

deze 1.1kW motor vraagt nominaal bv 2.8A . Vervolgens ga ik met de stroomtang om de kabels van de motor en ik meet zo een waarde: ligt deze waarde nu hoger of gelijk aan I nominaal ( 2.8A) ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Nominale motorstroom: belast of onbelast gelijk?

....Door de veiligheidsfactoren zal de motor niet zwaarder belast worden dan waar hij voor gekozen is ...
Welke veiligheidsfactoren?

Een motor zal onbelast altijd een lagere stroom trekken dan de nominale waarde. Als je de motor nominaal belast, dan zal hij de nominale stroom trekken, en als je hem overbelast, dan zal hij meer dan de nominale stroom trekken. Logisch toch?

Berichten: 5

Re: Nominale motorstroom: belast of onbelast gelijk?

ja inderdaad dat is logisch... en ik bedoel de veiligheids factoren die mee worden genomen bij het ontwerpen van de systemn waar de motoren in komen.

het vervolg.... hoe kan ik nu een meting uitvoeren waarbij precies duidelijk wordt wat het vermogen is dat de motor levert aan zijn as... dus niet het opgenomen vermogen maar zijn afgevende vermogen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Nominale motorstroom: belast of onbelast gelijk?

Het afgegeven vermogen aan de as is het produkt van koppel en toerental. Over het algemeen worden deze metingen gedaan met een momentbalans. De motor wordt daarbij zo opgesteld dat het motorhuis vrij kan draaien, en met een soort weegschaal wordt gemeten hoeveel koppel er nodig is om hem op zijn plek te houden.

En voor het toerental bestaan toerentalmeters.

Berichten: 5

Re: Nominale motorstroom: belast of onbelast gelijk?

Dit is nou precies wat ik zocht !! Hartstikke bedankt ik ga verder zoeken naar momentbalanzen.

mijn idee is nu ( om in de praktijk er achter te komen wat het afgegeven vermogen is )

Ik ga met een stroomtang meten aan een opgebouwd systeem bij de klant. Ik noteer de waardes van de lopende stroom.

Vervolgens ga ik in eigen huis een opstelling maken met een regelbare last. Daar installeer ik exact zon type motor als bij de klant en stel dan de regelbare last in tot hetzelfde stroom verbruik gemeten wordt op de tang als genoteerd. Vervolgens kijk ik naar het moment wat op treed en het toerental doormiddel van Klazon's middelen. en voala!

ik denk dat ik zo een oplossing gevonden heb !

Berichten: 5

Re: Nominale motorstroom: belast of onbelast gelijk?

Dit is nou precies wat ik zocht !! Hartstikke bedankt ik ga verder zoeken naar momentbalanzen.

mijn idee is nu ( om in de praktijk er achter te komen wat het afgegeven vermogen is )

Ik ga met een stroomtang meten aan een opgebouwd systeem bij de klant. Ik noteer de waardes van de lopende stroom.

Vervolgens ga ik in eigen huis een opstelling maken met een regelbare last. Daar installeer ik exact zon type motor als bij de klant en stel dan de regelbare last in tot hetzelfde stroom verbruik gemeten wordt op de tang als genoteerd. Vervolgens kijk ik naar het moment wat op treed en het toerental doormiddel van Klazon's middelen. en voala!

ik denk dat ik zo een oplossing gevonden heb !

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Nominale motorstroom: belast of onbelast gelijk?

Ik heb even gegoogeld op motorkoppel meten.

Op deze site wordt aanschouwelijk voorgesteld hoe dat werkt. Maar er zijn er nog veel meer.

Succes met je zoektocht.

Berichten: 5

Re: Nominale motorstroom: belast of onbelast gelijk?

nogmaals harstikke bedankt je hebt me GEWELDIG geholpen!!!

en ook voor die link natuurlijk!

Reageer