[wiskunde] limieten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 10

[wiskunde] limieten

Ik ben nu met limieten bezig, maar heb deze nooit echt op de middelbare school gehad omdat het geen examenstof was.

Zou iemand mij onderstaande limiet zo expliciet mogelijk kunnen uitleggen?

Afbeelding

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] limieten

Het probleem is dat teller en noemer 0 worden voor x=2. Probeer in teller en noemer te ontbinden in factoren zodat je een factor (x-2) kan schrappen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 10

Re: [wiskunde] limieten

Oke, dan krijg je:

(x-2)(x+2)/(x-2)(x-3)

Dan kan ik de 2 (x-2) dus tegen elkaar wegstrepen en krijg je:

(x+2)/(x-3)

Is het nu een kwestie van de 2 invullen op de plaats van x en dan heb je je antwoord of iets heel anders?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] limieten

is het nu een kwestie van de 2 invullen op de plaats van x en dan heb je je antwoord of iets heel anders?
Inderdaad. Je hebt de onbepaaldheid net kunnen wegwerken dus kan je invullen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 10

Re: [wiskunde] limieten

Bedankt!

Ondertussen ben ik bij oneindige limieten aangekomen.

Ik heb nu onderstaande limiet:

Afbeelding

Kan ik bij dit limiet de x^4 opsplitsen in x^2*x^2 waardoor je krijgt:

x^2*x^2/(x^2-4)

en dan een x^2 van boven de streep wegstrepen tegen die van onder de streep (of doe ik nu iets wat compleet verboden is in de wiskunde?) waardoor ik zou krijgen:

x^2/-4

Als je dan x= oneindig groot invult, krijg je dan als oplossing oneindig klein?

Ik heb zo het vermoeden dat ik helemaal verkeerd zit te denken..

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] limieten

De limiet gedraagt zich als x^2 en dat gaat richting oneindig voor x richting oneindig.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] limieten

Wanneer je de limiet naar oneindig van een rationale functie zoekt, blijven in teller en noemer enkel de hoogstegraadstermen staan. Iets wiskundiger:
\(\lim_{x \to \infty} \frac{a_nx^n + a_{n-1}x^{n-1} + a_{n-2}x^{n-2} + \cdots + a_2x^2 + a_1x + a_0}{b_mx^m + b_{m-1}x^{m-1} + b_{m-2}x^{m-2} + \cdots + b_2x^2 + b_1x + b_0} = \lim_{x \to \infty} \frac{a_nx^n}{b_mx^m}\)
Kan ik bij dit limiet de x^4 opsplitsen in x^2*x^2 waardoor je krijgt:

x^2*x^2/(x^2-4)
Dat kan je, maar haalt niet veel uit...
en dan een x^2 van boven de streep wegstrepen tegen die van onder de streep (of doe ik nu iets wat compleet verboden is in de wiskunde?) waardoor ik zou krijgen:
...en dit is inderdaad verboden.

EDIT: Dirkwb was me voor.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 10

Re: [wiskunde] limieten

Ik begrijp niet echt goed wat jullie bedoelen aangezien ik al die wiskundige termen hiervoor niet ken, maar ik heb het nog eens geprobeerd.

Ik heb het geheel gedeeld door x^2 waardoor je krijgt:

x^2/(1-(4/x^2))

Als ik voorbeelden van soortgelijke oneindige limieten bekijk concludeer ik daaruit dat het zou moeten worden:

0/1-0

Dan zou de uitkomst dus 0 worden, klopt dit?

Edit; typo

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] limieten

Hoezo 0 (in de teller...?), het is toch de limiet naar oneindig...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 10

Re: [wiskunde] limieten

Zoals ik al zei, als ik naar voorbeelden kijk van oneindige limieten wordt een soortgelijke conclusie telkens getrokken maar de reactie lezende klopt dat dus niet. Wat dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] limieten

Ik kan niet zeggen wat er in die andere voorbeelden misloopt (of wel juist is, maar anders is dan hier), als ik ze niet ken.

Hier is het een limiet naar oneindig en als x naar oneindig gaat, dan gaat de teller, x², natuurlijk ook naar oneindig (en toch niet naar 0?).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 10

Re: [wiskunde] limieten

Dus de teller gaat naar oneindig en de noemer naar 1-oneindig.

Maar dit moet je dan toch nog verder kunnen uitwerken of eindigt de berekening hier?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] limieten

De noemer is 1-4/x². Die x² gaat naar oneindig, dus 4/x² gaat naar...? Dus 1-4/x² gaat naar?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 10

Re: [wiskunde] limieten

Oei, 4 vergeten.

4/oneindig^2 maakt de noemer dus oneindig klein, maar 1- dat oneindig kleine getal zorgt ervoor dat het net iets kleiner is dan 1. Aangezien de teller dus naar oneindig gaat is de uiteindelijke uitkomst oneindig/bijna 1 en dus oneindig?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] limieten

Gomenasai schreef:Oei, 4 vergeten.

4/oneindig^2 maakt de noemer dus oneindig klein, maar 1- dat oneindig kleine getal zorgt ervoor dat het net iets kleiner is dan 1. Aangezien de teller dus naar oneindig gaat is de uiteindelijke uitkomst oneindig/bijna 1 en dus oneindig?
De x² gaat naar oneindig, dus 4/x² naar 0 dus 1-4/x² naar 1. Als de noemer naar 1 gaat en de teller naar oneindig, dan gaat de breuk inderdaad naar oneindig.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer