Gewicht onderbeen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Gewicht onderbeen

Is er een vast percentage van het gewicht dat een onderbeen in beslag neemt? Of is er een formule om dit te berekenen? Ik moet namelijk het gewicht bepalen van een persoon zonder onderbenen. Zomaar wegen gaat niet. Ik weet het gewicht van de persoon voor zijn amputatie. Daarvan zou ik dan het gemiddelde gewicht van de onderbenen willen aftrekken.

Iemand een idee?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 12.262

Re: Gewicht onderbeen

Het lijkt me geen vast percentage, in ieder geval afhankelijk van hoe 'dik' iemand is. Als je puur een indicatie wilt hebben zou ik domweg mn eigen onderbeen in een volle emmer water steken, en daarmee het volume bepalen. De dichtheid zal iets boven de 1 zijn, wellicht 1.1 oid?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Gewicht onderbeen

aangezien de meeste mensen net wel maar meestal net niet in water kunnen drijven zou ik ook van een dichtheid van 1 (en misschien iets hoger) uitgaan. dat geeft in ieder geval een redelijke benadering van het gewichtsverlies.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Gewicht onderbeen

Een vast percentage zal het inderdaad niet zijn. Veel zou afhangen van de botdichtheid en van de vetmassa. Via massa= dichtheid/volume kan ik inderdaad de massa van het onderbeen bepalen. Ik zal mijn eigen onderbeen op deze wijze meten. Mijn berekeningen baseren (waar ik het gewicht moet in plaatsen) op 1 waarneming is riskant, maar ik heb geen andere keuze. (de prothese onder water houden en het verplaatste water meten is evenmin een optie :eusa_whistle: )
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 12.262

Re: Gewicht onderbeen

Tja, een super-exact resultaat zal er niet uitkomen denk ik, maar het is vast beter dan wat je zou gokken :eusa_whistle:

Qua dichtheid zal het iets boven de 1 zitten, tenzij je echt obees bent. Mensen drijven inderdaad in water, maar dat is toe te schrijven aan de lucht in je longen - ook graatmagere mensen kunnen zwemmen of op hun drug drijven, mits ze hun longen een beetje vol lucht houden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Gewicht onderbeen

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=106541

vraag ging daar over gewicht bovenbeen, maar ik had toen via Google artikel gevonden met gewichten en zwaartepunten van bijna alle ledematen en romp.

Onderbeen 4,5 % van totaalgewicht en voet 1,4% van totaalgewicht.

Reageer