Springen naar inhoud

Wrijving en remafstand

• Log in om te kunnen reageren

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2009 - 10:28

Remafstand
Steeds weer kom ik twee beweringen tegen die ik niet goed begrijp. Daarom vraag ik er hier hulp voor.

1į De totale wrijvingskracht om een voorwerp te laten schuiven vanuit stilstand (of om het af te remmen tot stilstand vanuit beweging) hangt niet af van de afmeting vh raakvlak maar alleen van twee andere factoren. Dat zijn de statische of dynamische (respectievelijk) wrijvingscoŽfficient tussen de rakende oppervlakken en de massa van het voorwerp. Is die bewering in zover foutief dat ze slechts een eerste benadering is van de ware toedracht?

In de praktijk wordt immers algemeen aangenomen dat bredere banden effectiever zijn(niet alleen op F1 wagens) om te remmen of om sterk te versnellen. Ik kan me voorstellen dat dit iets te maken heeft met de sterkte van het rubber. Ik zie in dat zacht rubber vanzelf al een hogere wrijvingscoŽfficient heeft dan zeer hard rubber. Smalle zachte banden zouden te veel vervormen en bovendien zou de "afrukkracht" per eenheid aanrakingsoppervlak groter zijn voor een totale gelijke remkracht. Dat zou tot zeer snel verslijten of zelfs vernielen vd band leiden. Zijn er nog andere redenen waarom de praktijk zozeer verschilt van de theorie?

2į Een tweede,steeds weerkomende bewering (in praktijk bevestigd) is dat vrachtwagens een grotere remafstand hebben dan personenwagens Ook hiermee heb ik als probleem dat ik niet inzie waarom dat zo is. Als een vrachtwagen aangepaste remmen heeft op alle wielen dan is de remkracht toch ook bepaald door de formule Massa x WrijvingscoŽfficient. Dat zou dan toch ook tot dezelfde remafstand leiden denk ik. Blijkbaar zie ik iets belangrijk over het hoofd. Kan iemand me helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 september 2009 - 21:21

1į De totale wrijvingskracht om een voorwerp te laten schuiven vanuit stilstand (of om het af te remmen tot stilstand vanuit beweging) hangt niet af van de afmeting vh raakvlak maar alleen van twee andere factoren. Dat zijn de statische of dynamische (respectievelijk) wrijvingscoŽfficient tussen de rakende oppervlakken en de massa van het voorwerp. Is die bewering in zover foutief dat ze slechts een eerste benadering is van de ware toedracht?

Ja. Voor vele combinaties van stoffen is dat een hele goede benadering, maar voor bijvoorbeeld vooral zachtere rubbersoorten, waar ook "plak" een serieuze factor is, is het maar een benadering en meer niet.

In de praktijk wordt immers algemeen aangenomen dat bredere banden effectiever zijn(niet alleen op F1 wagens) om te remmen of om sterk te versnellen. Ik kan me voorstellen dat dit iets te maken heeft met de sterkte van het rubber. Ik zie in dat zacht rubber vanzelf al een hogere wrijvingscoŽfficient heeft dan zeer hard rubber. Smalle zachte banden zouden te veel vervormen en bovendien zou de "afrukkracht" per eenheid aanrakingsoppervlak groter zijn voor een totale gelijke remkracht. Dat zou tot zeer snel verslijten of zelfs vernielen vd band leiden. Zijn er nog andere redenen waarom de praktijk zozeer verschilt van de theorie?

Hoofdzaak is dat je met een klein beetje rubber weinig kracht kunt overbrengen op het wegdek. Afgezien van die "plak" zou je, qua wrijving, een formule-1 wagen net zo goed kunnen wegsturen op wielrentuubjes. Alleen de brokken rubber zouden rond je oren vliegen bij het eerste duwtje op het gas.

2į Een tweede,steeds weerkomende bewering (in praktijk bevestigd) is dat vrachtwagens een grotere remafstand hebben dan personenwagens Ook hiermee heb ik als probleem dat ik niet inzie waarom dat zo is. Als een vrachtwagen aangepaste remmen heeft op alle wielen dan is de remkracht toch ook bepaald door de formule Massa x WrijvingscoŽfficient. Dat zou dan toch ook tot dezelfde remafstand leiden denk ik. Blijkbaar zie ik iets belangrijk over het hoofd. Kan iemand me helpen?

Nee hoor, je ziet niks over het hoofd. Het is maar een kwestie van aanpassen en een vrachtwagen staat net zo vlot stil als een personenauto. Onderschat, of beter, overschat, die remafstand van een in orde zijnde vrachtwagen niet. Wettelijk scheelt de remversnelling maar een paar m/s≤, en een moderne niet te zwaar beladen vrachtwagen remt net zo goed of beter als en personenwagen die nog net aan de wettelijke eis voldoet.

Paar aanpassingsprobleempjes die ik kan bedenken:
Het rubberoppervlak is niet 20 x zo groot. Minder plak, relatief gezien, en dus eerder slippen. Maar er is een grens aan het aantal wielen dat je eronder kunt gooien, of het ding kan met goed fatsoen de bocht niet meer om.
Als zo'n lange bak ťcht in de ankers gaat komt veel van de kracht terecht op de achterwielen van de trekker. Daar zou je dus hele zware remmen kunnen aanbrengen, maar dan loert er ťťn gevaar: dat zal makkelijk gaan scharen lijkt me. Net zoals een motorrijder liever ook remt op zijn achter- dan op zijn voorwiel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Alink

Alink

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 september 2009 - 10:32

Wat de vrachtwagen betreft. Volgens mij is het uit te leggen door het formaat van de remmen tov de totale kinetische energie. Een flinke vrachtwagen is ongeveer 20 keer zo zwaar als een personenauto. De remkracht ontstaat door blokken tegen een schijf aan te drukken in de wielkasten. De kracht waarmee die blokken tegen de remschijven aan wordt gedrukt in combinatie met de straal van de remschijven is bepalend voor het remkoppel. Het product van die twee zou dus 20 keer zo groot moeten zijn bij een vrachtwagen dan bij een personenauto. Dit is echter niet het geval. De wielen zijn slechts 2 keer zo groot en de kracht is zeker niet 10 keer zo groot, want anders zouden de remschijven gelijk oververhit raken. Het remkoppel bij een vrachtwagen is zeker groter bij een vrachtwagen, maar niet in verhouding tot de massa van de vrachtwagen. Vandaar dat de remweg van een vrachtwagen groter is.

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 september 2009 - 14:10

@ Jan van de Velde en Alink
Mijn dank voor uw beschouwigen omtrent remafstand. Ik heb blijkbaar iets met wrijving waarvoor ik steeds hulp nodig heb. In het topic over Zwarte Piet in een schoorsteen(bij Huiswerk krachten) heb ik kortgeleden nog hulp gekregen waarom een statische wrijvingscoŽfficient groter dan ťťn kan zijn.
Bedankt !

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 september 2009 - 22:43

Het remkoppel bij een vrachtwagen is zeker groter bij een vrachtwagen, maar niet in verhouding tot de massa van de vrachtwagen. Vandaar dat de remweg van een vrachtwagen groter is.

Het zou me ten zeerste verwonderen als je bij een vrachtwagen de wielen niet kunt blokkeren, net zoals bij een personenwagen (vandaar ook het ABS-systeem). Alle remkracht die boven die blokkeerkracht gaat, gaat toch verloren, dus volgens mij maken de remschijven niet veel uit. Volgens mij ligt het antwoord toch bij de wrijving band-wegdek zoals Jan aangaf.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures