[natuurkunde] soortelijke warmte van een suikeroplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 500

[natuurkunde] soortelijke warmte van een suikeroplossing

Hallo,

Ik weet dat de warmtecapaciteit van water lager wordt wanneer je er suiker in oplost. Dit komt (o.a.) omdat suiker een lagere soortelijke warmte heeft dan water.

Is het zo dat wanneer een oplossing bijvoorbeeld 50% (van de massa) uit water, en 50% uit suiker bestaat, de 'nieuwe' soortelijke warmte simpelweg het gemiddelde is van de soortelijke warmte van water en suiker?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] soortelijke warmte van een suikeroplossing

Goeie vraag, want in een ideale wereld zou dat wel zo zijn. Maar tussen suikermoleculen en watermoleculen vormen zich ook waterstofbruggen, die zeer waarschijnlijk een rol spelen.

Ik ben eens gaan googlen, en ik vond in een kwartier niks beters dan:

Cane sugar handbook, Chen and Chou
suiker.png
suiker.png (8.88 KiB) 1730 keer bekeken
Let wel, de gegeven getallen staan in een voor ons wat vreemde amerikaanse eenheid, namelijk BTU/lb·°F . De laatste zin uit dit paragraafje (almost a straight line relationship) doet vermoeden dat je de suiker-waterverhouding kunt gebruiken om met de soortelijke warmten van water resp suiker de soortelijke warmte van de siroop te berekenen, maar dat dit nét niet hélemaal goed gaat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer