Massaloos en niet massaloos

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Massaloos en niet massaloos

Ik schiet met een laserpistool in vacuum een foton af met een snelheid 300.000 km/s onder een hoek van 45° met de x-as. Wat is de snelheid foton in richting x-as?

Ik schiet met een electronenpistool in vacuum een electron af met een snelheid 299.999 km/s onder een hoek 45° met de x-as. Wat is de snelheid electron in richting x-as?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Massaloos en niet massaloos

Ik schiet met een laserpistool in vacuum een foton af met een snelheid 300.000 km/s onder een hoek van 45° met de x-as. Wat is de snelheid foton in richting x-as?
\(\frac{c}{\sqrt{2}}\) in het 'inertiaalstelsel' van het pistool (ik verwaarloos even de impuls die het pistool krijgt bij het afschieten van het foton en ik veronderstel dat je 'c' als snelheid wilt).
Ik schiet met een electronenpistool in vacuum een electron af met een snelheid 299.999 km/s onder een hoek 45° met de x-as. Wat is de snelheid electron in richting x-as?
\(\frac{c-1}{\sqrt{2}}\) in het 'inertiaalstelsel' van het pistool (ik verwaarloos even de impuls die het pistool krijgt bij het afschieten van het electron en ik veronderstel dat je ('c'-1) als snelheid wilt).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Massaloos en niet massaloos

EvilBro schreef:\(\frac{c}{\sqrt{2}}\) in het 'inertiaalstelsel' van het pistool (ik verwaarloos even de impuls die het pistool krijgt bij het afschieten van het foton en ik veronderstel dat je 'c' als snelheid wilt).

\(\frac{c-1}{\sqrt{2}}\) in het 'inertiaalstelsel' van het pistool (ik verwaarloos even de impuls die het pistool krijgt bij het afschieten van het electron en ik veronderstel dat je ('c'-1) als snelheid wilt).
Bij 1 wil ik c en bij 2 wil ik wat gij wilt. Wij zijn toch al voor de helft akkoord. Wilt ge je antwoord op 1 verklaren?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Massaloos en niet massaloos

Wilt ge je antwoord op 1 verklaren?
De snelheid van een foton is c. We gaan er even vanuit dat het foton afgeschoten wordt in het x-y-vlak. Deze aanname heeft geen invloed op het resultaat van de redenatie. De hoek met de x-as is 45 graden dus is, omdat het foton in het x-y-vlak zit, de hoek met de y-as (90-45) = 45 graden. De x- en y-component zullen dus even groot zijn, ofwel:
\(\vec{v} = k \cdot \vec{e}_x + k \cdot \vec{e}_y\)
waarbij 'k' de nog niet bepaalde grootte is. Nu bepalen we de norm:
\(|\vec{v}| = \sqrt{k^2 + k^2} = \sqrt{2 \cdot k^2} = \sqrt{2} \cdot k\)
Dit is gelijk aan de snelheid:
\(\sqrt{2} \cdot k = c \rightarrow k = \frac{c}{\sqrt{2}}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Massaloos en niet massaloos

EvilBro schreef:De snelheid van een foton is c. We gaan er even vanuit dat het foton afgeschoten wordt in het x-y-vlak. Deze aanname heeft geen invloed op het resultaat van de redenatie. De hoek met de x-as is 45 graden dus is, omdat het foton in het x-y-vlak zit, de hoek met de y-as (90-45) = 45 graden. De x- en y-component zullen dus even groot zijn, ofwel:
\(\vec{v} = k \cdot \vec{e}_x + k \cdot \vec{e}_y\)
waarbij 'k' de nog niet bepaalde grootte is. Nu bepalen we de norm:
\(|\vec{v}| = \sqrt{k^2 + k^2} = \sqrt{2 \cdot k^2} = \sqrt{2} \cdot k\)
Dit is gelijk aan de snelheid:
\(\sqrt{2} \cdot k = c \rightarrow k = \frac{c}{\sqrt{2}}\)


Mooie uitleg. Ik zou hetzelfde resultaat krijgen door te vermenigvuldigen met cos 45°. Voor electron akkoord maar voor een foton weet men volgens de SRT dat de snelheid licht in elk inertiaalstelsel c is gij vind c/ :eusa_whistle: 2. Er klopt hier ergens iets niet.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Massaloos en niet massaloos

Er klopt hier ergens iets niet.
Wat niet klopt is dat je appels met peren aan het vergelijken bent. De snelheid van het foton is c. De snelheid in de x-richting is \(\frac{c}{\sqrt{2}}\).

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Massaloos en niet massaloos

De snelheid in de x-richting is \(\frac{c}{\sqrt{2}}\).
De snelheid in de z-richting is zelfs 0 :eusa_whistle:
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Massaloos en niet massaloos

Wat niet klopt is dat je appels met peren aan het vergelijken bent. De snelheid van het foton is c. De snelheid in de x-richting is \(\frac{c}{\sqrt{2}}\).


Op de vraag dat een massaloos deeltje in een bepaalde richting geen snelheid c zou hebben zou je ja antwoorden?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Massaloos en niet massaloos

De snelheid in de z-richting is zelfs 0 :eusa_whistle:


Naast dat massaloze deeltjes zoals een foton de snelheid c hebben in gelijk welke richting(SRT) en ligt het foton niet noodzakelijk in het x-y vlak.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Massaloos en niet massaloos

Naast dat massaloze deeltjes zoals een foton de snelheid c hebben in gelijk welke richting(SRT)
"in gelijk welke richting" verzin je zelf. In het Engels is er een onderscheid tussen velocity en speed. De eerste is een vector (de snelheidsvector) met een grootte en richting, de tweede is alleen de grootte. SRT zegt dat de speed van een foton (speed of light) constant en gelijk aan de waarde c is in ieder inertiaalstelsel.

Het zou heel vreemd zijn als een gegeven willekeurig foton in iedere richting snelheid c zou hebben. Dat betekent namelijk dat ieder foton altijd in iedere richting beweegt. :eusa_whistle:
en ligt het foton niet noodzakelijk in het x-y vlak.
Volgens de probleemstelling wordt het foton een bepaalde richting in geschoten door het laserpistool, en maakt het een hoek met 'de' x-as. Dat betekent dat er reeds een x-as is gekozen. Nu is het altijd mogelijk de y-as zodanig te kiezen dat de beweging in het x,y-vlak ligt. Oftewel: per constructie vindt de beweging van het foton in het x,y-vlak plaats. Dus ik begrijp je opmerking niet.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Massaloos en niet massaloos

"in gelijk welke richting" verzin je zelf.(...) Dus ik begrijp je opmerking niet.


Beweren dat de grote van de snelheid van een foton (massaloos deeltje) in een bepaalde richting een snelheid heeft verschillend van c vind ik in strijd met de SRT.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Massaloos en niet massaloos

Beweren dat de grote van de snelheid van een foton (massaloos deeltje) in een bepaalde richting een snelheid heeft verschillend van c vind ik in strijd met de SRT.
Dat kun je best vinden, maar dat is volledig jouw probleem. Je zult geen fatsoenlijke bron over SRT vinden die je hierin gelijk zal geven.

Berichten: 624

Re: Massaloos en niet massaloos

Wat Kotje doet, is volgens mij hetzelfde als het volgende.

Je weet dat de lengte van 3-dimensionale vectoren invariant is onder rotaties (elementen in SO(3) ). Kotje zegt dan letterlijk "stel dat de lengte van de vector L is, dan zul je deze L dus altijd vinden als je met een willekeurig element uit SO(3) op de vector inwerkt, en dus kan de vector alleen de waarde L voor een bepaalde coordinaat x,y of z aannemen".

Da's natuurlijk onzin. De transformaties werken zodanig dat de componenten van de vector veranderen, maar de lengte onveranderd blijft: de elementen uit SO(3) hebben orthogonale rijen/kolommen.

Inderdaad, appels met peren.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Massaloos en niet massaloos

Rudeoffline schreef:Wat Kotje doet, is volgens mij hetzelfde als het volgende.

Je weet dat de lengte van 3-dimensionale vectoren invariant is onder rotaties (elementen in SO(3) ). Kotje zegt dan letterlijk "stel dat de lengte van de vector L is, dan zul je deze L dus altijd vinden als je met een willekeurig element uit SO(3) op de vector inwerkt, en dus kan de vector alleen de waarde L voor een bepaalde coordinaat x,y of z aannemen".

Da's natuurlijk onzin. De transformaties werken zodanig dat de componenten van de vector veranderen, maar de lengte onveranderd blijft: de elementen uit SO(3) hebben orthogonale rijen/kolommen.

Inderdaad, appels met peren.
De lengte van vectoren blijft invariant onder inwerking van elementen van SO(3) d.w.z de componenten op assen veranderen maar som kwadraten van de componenten blijft constant. Voor mij is dit hier nu niet ter zake.

Zijt gij akkoord met antwoord van de snelheid electron in de richting van de x-as?

(1 appel + 1 peer)/per dag=gezond :eusa_whistle:
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Massaloos en niet massaloos

Beweren dat de grote van de snelheid van een foton (massaloos deeltje) in een bepaalde richting een snelheid heeft verschillend van c vind ik in strijd met de SRT.
Waarom vind je dat? Waar heb je dat gelezen of uit afgeleid? Dit is de kern van de zaak volgens mij...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer