Springen naar inhoud

[scheikunde] pH HF buffer

• Log in om te kunnen reageren

casper11

casper11

• >100 berichten
  • 188 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2009 - 20:00

Hallo,

kan iemand mij helpen met de volgende vraag?

-Bereken de pH, als je aan een oplossing van 0,1 M HF oplossing 0,5 mol NaF toevoegt. Bij deze opgave blijft het volume gelijk.

Wat ik dacht, maar waarin ik al vrij snel vastloop is het volgende:

Het floride is een zwakke base, deze base moet ''onschadelijk'' gemaakt worden door het zwakke zuur HF.
Dit levert de volgende aflopende reactie op: HF (aq) + H20 (l) -> F- (aq) + H3O+ (aq). De oplossing wordt hierdoor wat basischer. ](*,)
Ik zet al zo mijn vraagtekens bij deze vergelijking, maar goed.
als ik hier dan verder op borduur stuit ik op een nog groter probleem:

[HF] = 0,1 - 0,5 = -0,4
dit kan natuurlijk nooit....krijg je alleen maar rotzooi van ](*,)

Wat ik graag zou willen weten is hoe ik deze som oplos. Mijn dank is groot ;)

TIJDENS HET WIJZIGEN GING ER IETS FOUT WAARDOOR DEZE TOPIC NU EEN HELEBOEL KEER IS GEPOST :eusa_whistle:
Moderator Bart: Is opgelost

Veranderd door Bart, 09 september 2009 - 20:07

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 september 2009 - 20:20

Hoi Casper,

Eerst even een kort verzoekje: zou je het "onderwerp" veld volledig in willen vullen? Nu had dit topic de naam"[scheikunde]", ik heb het even veranderd in "[scheikunde] pH HF buffer".

Over de opgave:

Je hebt een oplossing van het zwakke zuur waterstoffluoride. Dit zuur zal in oplossing een evenwicht geven:

HF + H2O LaTeX F- + H3O+

Aan dit evenwicht voeg je vervolgens NaF toe. Hierbij zal de toevoeging van F- het evenwicht naar links doen verschuiven.

Uitwerking:
De formule voor het evenwicht:

LaTeX

NB: [H2O] = 1 (omdat water het oplosmiddel is)

Nu staan er 3 onbekenden in de formule, we kunnen deze onbekenden substitueren door enkele logische gevolgen te trekken.

• [HF]0 + [NaF]0 = [HF] + [F-]

Hier staat dat de totale concentratie toegevoegd fluoridebindingen gelijk moet zijn aan de geioniseerde geconjugeerde base ([F-]) en het niet geioniseerde zuur ([HF]).

Dus [HF] = [HF]0 + [NaF]0 - [F-]

• [F-] = [H3O+] + [Na+]

De concentratie van alle negatieve ionen in oplossing is gelijk aan de som van de concentratie van alle positieve ionen.

Formule invullen:

Kz(HF) = 6,310-4

LaTeX

Substitueren:

LaTeX

waarin we nu F- nog kunnen vervangen (zie bovenstaand punt)

LaTeX

Als we de formule nu invullen waarin we [H3O+] = x stellen, krijgen we:

LaTeX

Uitwerken levert:

x = [H3O+] = 1,2610-4 M

pH = - log ([H3O+]) ≈ 3,9

Ik hoop dat je zo een beetje snapt wat er gebeurd. Er is vast een veel snellere manier, maar met deze methode kan je elke situatie oplossen, dus het is handig om deze methode aan te leren. Behalve op toetsen, dan is het natuurlijk beter een manier te gebruiken die je tijdwinst oplevert (bijv. een speciale formule).

Als er iets niet duidelijk is, vraag het gerust.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures