Springen naar inhoud

[natuurkunde] elektromotor op zonnecellen.

• Log in om te kunnen reageren

markona12

markona12

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 september 2009 - 21:18

hallo,

ik zit dit jaar in havo 5 en voor ons profiel werkstuk hebben wij gekozen om een rc auto van schaal 1/10 te laten rijden op een electromotor die wij zelf gaan maken. de electromotor willen wij aansluiten op een accu maar de zonnecellen op de body van de auto moeten ook aangesloten worden op de accu.

onze bedoeling is dus dat als de auto rijd de zonnecellen de accu opladen en als de auto dus ergens rijd waar er even geen licht is de auto verder rijd op de accu en zodra er weer licht is de accu opgeladen word door de zonnecellen. de rc auto hoeft geen 50 km/h uur te rijden dus snelheid is hier niet belangrijk wat voor ons wel belangrijk is is de vraag of dit uberhaupt mogelijk is, om dus een auto te laten rijden op een accu die geladen word door zonnecellen?
(in dit schema is de electromotor dus aangesloten op de accu en de accu is aangesloten op de zonnecellen)

als dit mogelijk is betekend dit dat de accu soms ook wel eens vol komt te zitten dus zou er een printplaat aanwezig moeten zijn die verteld tegen de zonnecellen dat de accu vol zit en die ervoor zorgt dat die stoppen met laden, maar hoe maak ik zo'n printplaat?

als ons idee niet mogelijk is zou het dan wel mogelijk kunnen zijn om de auto altijd te laten rijden op de zonnecellen en dat een deel van de zonnecellen ook een accu laad zodat de auto over gaat naar de accu als de spanningswaarde van de zonnecellen te laag word(door middel van schaduw) en als de zonnecellen weer genoeg spanning leveren dat de auto weer overgaat op de accu?
(dit schema is dus als volgt: zonnecel>motor<accu)

met vriendelijke groeten van mark en de rest van 't team.

Veranderd door Jan van de Velde, 10 september 2009 - 16:29

Science abuse, don't even think about it!!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

casper11

casper11

• >100 berichten
  • 188 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2009 - 21:43

he Mark,

ik ben voor mijn profielwerkstuk precies met hetzelfde bezig en ik kan je vertellen het werkt, maar, helaas er zit een maar aan. Denk niet dat je een gelikt karretje krijgt dat hard kan en ook nog eens er goed uit ziet. Ik heb voor mijn auto een zonnepanneel van pakweg 0,4 bij 0,3/0,4 meter gebruikt, levert genoeg stroom, maar de auto gaat niet/ kan niet hard, omdat hij zo zwaar is.

Wat ik je aanraad is goed te kijken naar hoeveel stroom je motor gebruikt en hoeveel de panelen leveren. (Bij conrad kan je die dingen bestellen.) Bij de meeste zonnepanelen staat hun maximale vermogen vermeld, dus daar moet je wel op letten dat het iets minder is.

Tot slot, ik heb voor mijn auto een vrij grote motor gebruikt, misschien is het slimmer om een kleinere auto en een kleinere motor te gebruiken, want ik denk dat gewicht en grote niet evenredig toenemen ](*,)

een paar van de modellen die ik heb gemaakt met mijn vriend

http://www.youtube.c...l/0/e4KnT97Rab4

voor vragen: vraag maar raak ](*,)

laatste auto gaat 1 km/h :eusa_whistle:

markona12

markona12

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 september 2009 - 06:38

bedankt voor je reactie casper ik weet nu genoeg en we gaan wel wat stoeien met verschillende dingen zodra hij klaar is zal ik een foto/filmpje stuuren zodat je het resultaat kunt zien.
Science abuse, don't even think about it!!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures